Jag får ju inte bostadslån och knappt vanliga lån heller. Hade gärna haft ett rimligt bostadslån. ![]()
Jag menar…400 kr skulle ju kunna vara ett nytt läppstift! Liksom. Wow! Ska jag behöva avstå det? Så svårt. Vad hade du gjort?
![]()
Jag har:
- bolån på ca 2 bruttoårsinkomster, bostaden värd ca 3x belåningen. Amortera ingenting längre.
- CSN-lån på ~100k
- aktieportfölj belånad med ca 7% hävstång och till 1,99% ränta brutto.
- kreditkort som används för månatliga utgifter men betalas varje månad och i sin helhet. Har haft kreditkort i >20 år och aldrig betalat en enda krona i ränta.
Inga konsumtionslån. Inga billån.
Drygt en miljon på huset, ytterligare cirka 150k i “nollräntelån” samt upp till 50k på kreditkorten som används till alla inköp till hushållet.
Vill någon låna ut pengar till lägre ränta än vad vi får på buffertkontot då tackar inte jag nej till det.
Lån som är ekonomiskt förmånliga och som har låg risk tycker jag är helt okej att ta. Lika med lån för nödvändig konsumtion.
Har man en ekonomi som kan hantera ränta och amortering samt har marginal för oväntat högre levnadsomkostnader eller sänkta inkomster så är risken låg i förhållande till att inte ha några lån alls.
I USA skrivs ofta med “,” som tusenavsklijare. i Sverige ofta “.” . Då blir 210,000 kr 210 000 kr.
Låna pengar är hela poängen med samhällets nuvarande ekonomiska modell.
tl;dr det är bättre att ha 500kkr på börsen och låna till en ny bil, än att sälja av 500kkr på börsen och köpa en ny bil.
I ena fallet blir du värd 1 milj, i andra blir du värd 0:-. I ena fallet växer en pengamaskin, i andra fallet börjar du om från 0 och har ingen snöbollseffekt.
Helt klart en riskfylld position, men ja. Vad ska man göra när de rika har råd med exakt denna modellen för att göra sig rikare? Klart jag kopierar så mycket jag kan.
Maxat CSN + 70% maxbelånad bolån + maxad portföljbelåning + kommande billån om räntan är vettig + blancolån för bitcoinköp + krediter i marknaden…
Men nu med barn i bilden skalar jag ned risken i form av storlek på lån och förre krediter, man får ju lite annat perspektiv på livet ![]()
Där har du väl svaret?
Såvida du inte bor i USA där det är sexigt att ha skulder så resonerar du väl rätt?
Typ 50 000 kr csn-lån
900 000 kr bostadslån. (min sambo har lika mycket)
Thats it.
Inkomst runt 650 000 kr per år. Det viktiga för mig är att jag skulle kunna betala av lånet när jag vill och det kan jag med råge.
Över 500 000 kr i studielån, och återbetalningstiden har jag ca 24 år kvar på ![]()
Ja, och i Sverige är det fel att skriva 210,00 och 210,000 om man menar något annat än 210 kr. Hade texten varit på engelska hade jag inte reagerat
Jag tänker det är viktigt att snälltolka andra, även på internet.
Sverige gör fel. Punkt som tusendelsavgränsare är så extremt fel, så jag vill inte ens ta det i min mun.
Punkt är lika med decimal och komma är lika med tusental. Så gör alla normala länder.
Hej!
Ni är precis som jag! ![]()
Min enda skuld är CSN och dom pengarna investerar jag. På ~6 år har pengarna dubblats och därför accepterar jag CSN-lån. ![]()
Jag vill inte ta andra lån och har ingen avsikt göra det heller.
Kan ni bo i hyresrätt och slippa en massa utgifter som kommer med villa?
I bostadsrätt måste man sitta i tråkiga möten och bråka med “Ove”
Om ni inte haft lån hittils varför börja ned lån nu?
CSN-lånet ska ta längsta möjliga tid betala tillbaka. ![]()
För övrigt anser jag det fullkomlig galenskap att låna så stora summor till fyra väggar och ett tak. ![]()
Fast man blir inte populär om man säger det. ![]()
Endast CSN lån ca 200’. Amorterar bara det jag ”måste”. Resten investerar jag hellre ![]()
Jag skulle vilja nyansera lite. Har man dålig och/eller oregelbunden och osäker ekonomi ska man vara väldigt försiktig med lån. Då är det bara studielån som är ok ifall man pluggar något som med stor sannolikhet kommer ge bättre ekonomi.
Har man en “normal” ekonomi är lån till bostad tyvärr ett måste för många. Det man gör är att låna från sitt framtida jag för att kunna nyttja redan idag. När det gäller bostad tycker jag det är rimligt att göra så.
När man god ekonomi tycker jag man kan kosta på sig ännu mer lån om man känner för det. Så länge räntan på lånet är lägre än förväntad avkastning på börsen tycker jag man kan låna till tex bil om man anser att det är viktigt i ens liv.
Utöver det tycker jag det är smart att låna en mindre andel till sina investeringar via värdepapperskredit. Där är jag ligger ofta inom gränsen för Avanzas lägre ränta som idag är 1,99. Med facit i hand har jag kunnat vara lite aggressivare där när räntan var ännu lägre
Jag har märkt att ju mer pengar jag har och ju bättre insatt jag är i privatekonomi desto mer positiv blir jag till lån. Lån på några hundra tusen genererar bara småpengar i ränta så det är egentligen bara bostadslånet som verkligen känns av i ekonomin. Sen ska man förstås aldrig göra konsumtionslån bara för att konsumera. Man ska utan problem kunna köpa det med cash men väljer lån när man anser att det är ekonomiskt rationellt.
Är det verkligen helt optimalt att betala av huslånet? Istället för att investera pengarna?
Nej, jag har aldrig amorterat en spänn
Jag har inga problem kring det psykologiska med att ha ett bolån, så jag tar hellre de cirka 125 000 kr i handen som mitt investerade bolån har gett efter de första sex månaderna i år.
Ja, vore intressant att även se nettoförmögenhet för de som har noll i lån. Ett stort(för mig
) antal msek av min nettoförmögenhet är uppbyggda av inflation och låneutrymme som jag har utnyttjat. Jag önskar att jag tidigare hade varit mer aggressiv i belåning. Å andra sidan, jag har kunnat sova gott med nuvarande belåning.
Inflation plus låga räntor har ju lett till att man i princip måste låna för att inte bli fattigare.