Sant. Deras kapital finns ofta i företag.
Då pengarna inte är tillgängliga innan man går i pension så vill jag skilja på dem när jag talar om nettoförmögenhet och total förmögenhet.
Men jag vet inte om det finns någon “officiell” definition som de flesta är överens om.
Dessutom är jag inte ekonom eller finansguru och kan ha fel ![]()
TJP är med i din nettoförmögenhet (efter skatt), men de är inte likvida, så du kan inte ännu använda dem i din cashflow.
Vi diskuterar detta mer här:
Jaha ja ![]()
Men det är inte säkert att de pengarna kommer loss öht till arvingar ens (beroende på val så klart). Så jag vill egentligen inte räkna in dem.
Men sk*t samma … Jag kan räkna in dem.
Då kommer typ 1/8 med i undersökningen och 7/8 kommer inte med ![]()
Ja. Det är en tradeoff där hur man vill göra. Jag har landat i att jag räknar ut hur likvid jag är också, dvs hur mycket pengar jag faktiskt skulle kunna använda. Det kan ju vara med och utan bostad och andra saker man potentiellt kan sälja. Jag har även räknat ut min networth inkl allmänna pensionen och ppm.
Men diskutera det gärna i andra tråden, så kan vi svara där. Vi hade många alternativ som var bra på olika sätt.
Finns det undersökningar om hur mycket svenskar sparar månadsvis? Jag vet där finns någonting att matas som handlar om procenthet av inkomst man sparar som kan jämföras med olika länder. Som andra har sagt hur länge man har sparat spelar stor roll har. Men det är intressant ändå.
Fel tråd .
Bankerna gör undersökningar. För Avanza är mediansparandet per månad 1 500 kr. Mer finns i denna tråd:
Funderade lite på de investerade… Många förespråkar 85% belåning av sin bostad å samtidigt kraftigt investerande av fonder… Me andra ord blir de lite som att mycke investerat är på lånade pengar…
Hmm, för egen del är jag inte särskilt förvånad över att ultrarikt folk inte hänger på svenssonforumet rikatillsammans och klickar i enkäter om hur mycket pengar de har
. Vad nu ultrarikt är förvisso…
Jag tänker att man håller bostaden separat, så man tar inte upp vare sig det uppskattade värdet på tillgångssidan eller bolånet på skuldsidan. Möjligtvis kontantinsatsen och det man hunnit amortera, alternativt uppskattade summan man är under vatten ifall det gått dåligt.
Jag har inget att säga om undersökningen men vill ändå gnälla lite på formatet och/eller frågeställningen bara för att jag kan / för att det hör till

Alternativt kan du väl börja snacka om “likvid förmögenhet” istf “nettoförmögenhet” om det nu är det du är intresserad av …
Ultrarik tänker jag hamnar i kategorin 10 mkr eller mer. Men mer specifikt kanske över 100 mkr investerat eller ett kassaflöde som gör att inga (vettiga) utgifter i världen påverkar dig. Du kan spontanboka en lyxresa på samma sätt som vi fattiglappar köper en Snickers eller Trisslott.
Jag mena att ett lån kan finanserar investeringar i fonder…
Typ att går å lånar imorgon 5 miljoner å sen investerar de i fonder samtidigt… Då kan jag kryssa i att man har investerat privat 5 miljoner…
Ev. belåning måste naturligtvis bli en minuspost för att man ska få en meningsfull siffra.
Så är de, men undersökningen gäller bara de som är investerat… Då syns ingen minuspost…
Ser fortfarande inte din poäng. Om någon vill ta fyra miljoner i lån för att kunna klicka i ex. 5-10 miljoner ”eftersom det bara gäller det som är investerat” då det inte uttryckligen står att man ta hänsyn till belåning så hoppas jag de är nöjda med sitt val och önskar dem all lycka i livet.
De är lugnt, ska inte försöka förklara mer…
Nu kanske vi får in fler svar, men spännande att redan nu dra slutsatser. Majoriteten har under 1 mkr. De flesta i forumet verkar ligga från 100 000 kr till cirka 2,5 mkr om jag skulle gissa lite fritt. Det vill säga inte helt nybörjare och på god väg (utifrån sin livssituation), men inga Private Banking-kunder heller.