ISK: kapital per individ - köpa riktiga värden för 2024 eller simulerade för 2025?

Jag och @Oliver.Allemog håller på och förbereder årets “Hur rik är svensken”-avsnitten. Eftersom det inte finns officiell data på hur mycket pengar svensken har på ISK (på individnivå) så har vi tänkt köpa den datan. Det är dock ganska dyrt så vi har två alternativ:

Vilka upplever du som mest relevanta?

• A) riktiga siffror för 2024
  • B) simulerade siffror för 2025
0 röster

För den statistiskt bevandrade innebär alt B):

Siffrorna för 2024 är riktiga uppgifter om schablonräntan som man sedan kan beräkna ISK-underlaget på. För 2025 används prognoser från Statskontoret (makrovärde och utveckling av värde och antal personer som har ISK). Antalet som har ISK ökar fortfarande så därför behövs detta bland annat. Jag kan inte ge mer information än så om tillförlitligheten.

1 gillning

Bättre riktiga data om än ett år äldre. Hur snabbt ändrar det sig ändå? :man_shrugging::sweat_smile:

8 gillningar

Hmm… intressant med de få svaren jag har fått hittills. Detta är kommentaren kring 2025-siffrorna från data leverantören:

Siffrorna för 2024 är riktiga uppgifter om schablonräntan som man sedan kan beräkna ISK-underlaget på. För 2025 används prognoser från Statskontoret (makrovärde och utveckling av värde och antal personer som har ISK). Antalet som har ISK ökar fortfarande så därför behövs detta bland annat. Jag kan inte ge mer information än så om tillförlitligheten.

Naturliga följdfrågan för mig blir: När släpps 2025-siffrorna? Snart är ju alla deklarationer inne. Värt att vänta kanske?

3 gillningar

Och då är nästa fråga, vad kostar 2024 års siffrorna när 2025 släppts? :sweat_smile:

2 gillningar

Jag gillar hur du tänker! :joy:

3 gillningar

Tror vi behöver dra linjen någonstans, annars blir det väntande och så blir det inte gjort. :joy:

T.ex. släpps lönestatistiken 13 juni… hatar mig själv lite att jag börjar ha koll på sådant. :see_no_evil_monkey:

Prismässigt ca 10.000 kr. Känns jättejobbigt att betala för en graf. :see_no_evil_monkey::joy:

3 gillningar

Enligt regeringen har 450000 svenskar öppnat ett ISK senaste två åren. Totalt 4,2 miljoner svenskar sparar i det idag.

Vi “vet” också att folk i och med krisen blivit försiktiga och sparar mer idag än tidigare.

Statistik blir fort gammal och något som hände för två år sedan säger kanske bara lika mycket om dagens verklighet som en uppskattning om läget förra året.

1 gillning

Ingår kapitalförsäkring? Kanske lite AF-depå också för alla boomers.

Jag är nyfiken på vem som säljer denna datan?

Och hur har de samlat in den? Är det t ex bankerna som säljer information om sina kunder?

1 gillning

Statskontorets siffror känns som mer up-to-date. De borde ha 2024 års siffror som utgångspunkt, så de borde vara snäppet bättre.

Båda alternativen är bra! Så länge du skriver bra och lärorikt material så funkar båda för att illustrera poängen. :partying_face:

2 gillningar

“Spendera frikostigt på det som betyder något.”

Alla vet hur mycket du älskar grafer @janbolmeson :rofl:

4 gillningar

Fick svar på mejl:

De riktiga siffrorna för 2025 kommer under hösten 2026 men används i modellen fr.o.m mitten av februari 2027.

2 gillningar

Jag tror du stavade fel på “känner mig lite stolt för att”. Grym journalistik ju.

2 gillningar

Har ingen åsikt om vilken ISK-data som är bäst.

Det är viktigare att totalbilden blir komplett isf.

ISK(er), KF, AF-depåer, räntekonton + ev fastigheter, skog, pension av olika slag? - skulder.

Alla typer av icke-kompletta representationer blir bara missvisande.

1 gillning

Haha, tack. Då kan vi lägga ner. Den datan finns inte i Sverige. Till och med Riksbanken har skrivit PM till regeringen om att de önskar den datan. Så, sorry. Kommer inte hända - och ja, jag har varit i kontakt med dem också, inkl. SCB, Ekonomifakta, Sveriges Försäkringar med flera.

Då har jag ändå lyckats få tag på tjänstepensionssiffror genom att ett försäkringsbolag gav mig tillgång till ett par aktuarier som satt och räknade och modellerade det åt oss…

4 gillningar

OK. Trist.

Man kan ju kolla hur mycket svensken har på ISK för skojs skull men man kan inte använda det för att svara på frågan “hur rik är denne svensk?” eller “hur rik jämfört med någon annan?”

Om någon väljer att bara ha hälften av sitt börskapital och andra hälften på AF-depå. Vad säger jämförelsen?

PS Man kan inte fråga här på RT heller eftersom (nästan) alla här är knösusar :wink:

1 gillning

Innan vi beställer, är detta rätt tänkt. Vi vill ha denna datan:

samt antal individer per nivå:

Någon åsikt? Eller har vi otur när vi tänker?

Vet ju inte vad du tänkt skriva för artikel… Men det ser bra ut. Månadssparande är också intressant, men det är ju typiskt knepigt att få tag på.

Jag är egentligen inte intresserad av granulära data. 50t-intervall är rätt små i mitten. Ska man klustra folk i kategorier så säger det inget. Men jag vet ju att andra kommit med kritik när intervallen varit olika stora. För ett stapeldiagram kanske det måste var lika stora intervall.

Jag tycker det vore intressant med högre upplösning under 50t. Har man under 10t så har man typ bara börjat. Så 1-10, 10-20 och 20-50 är alla spännande intervall. Beroende på vilken historia man försöker berätta.

Hade också varit superintressant att ha svar på enkätfrågor som:

• Hur länge har folk investerat?
  • Brukar man tömma kontot varje år? (Semestersparande)
  • Vad är sparhorisonten för merparten av sparandet?
1 gillning