Jag och @Oliver.Allemog håller på och förbereder årets “Hur rik är svensken”-avsnitten. Eftersom det inte finns officiell data på hur mycket pengar svensken har på ISK (på individnivå) så har vi tänkt köpa den datan. Det är dock ganska dyrt så vi har två alternativ:
Vilka upplever du som mest relevanta?
A) riktiga siffror för 2024
B) simulerade siffror för 2025
0röster
För den statistiskt bevandrade innebär alt B):
Siffrorna för 2024 är riktiga uppgifter om schablonräntan som man sedan kan beräkna ISK-underlaget på. För 2025 används prognoser från Statskontoret (makrovärde och utveckling av värde och antal personer som har ISK). Antalet som har ISK ökar fortfarande så därför behövs detta bland annat. Jag kan inte ge mer information än så om tillförlitligheten.
Hmm… intressant med de få svaren jag har fått hittills. Detta är kommentaren kring 2025-siffrorna från data leverantören:
Siffrorna för 2024 är riktiga uppgifter om schablonräntan som man sedan kan beräkna ISK-underlaget på. För 2025 används prognoser från Statskontoret (makrovärde och utveckling av värde och antal personer som har ISK). Antalet som har ISK ökar fortfarande så därför behövs detta bland annat. Jag kan inte ge mer information än så om tillförlitligheten.
Enligt regeringen har 450000 svenskar öppnat ett ISK senaste två åren. Totalt 4,2 miljoner svenskar sparar i det idag.
Vi “vet” också att folk i och med krisen blivit försiktiga och sparar mer idag än tidigare.
Statistik blir fort gammal och något som hände för två år sedan säger kanske bara lika mycket om dagens verklighet som en uppskattning om läget förra året.
Haha, tack. Då kan vi lägga ner. Den datan finns inte i Sverige. Till och med Riksbanken har skrivit PM till regeringen om att de önskar den datan. Så, sorry. Kommer inte hända - och ja, jag har varit i kontakt med dem också, inkl. SCB, Ekonomifakta, Sveriges Försäkringar med flera.
Då har jag ändå lyckats få tag på tjänstepensionssiffror genom att ett försäkringsbolag gav mig tillgång till ett par aktuarier som satt och räknade och modellerade det åt oss…
Man kan ju kolla hur mycket svensken har på ISK för skojs skull men man kan inte använda det för att svara på frågan “hur rik är denne svensk?” eller “hur rik jämfört med någon annan?”
Om någon väljer att bara ha hälften av sitt börskapital och andra hälften på AF-depå. Vad säger jämförelsen?
PS Man kan inte fråga här på RT heller eftersom (nästan) alla här är knösusar
Vet ju inte vad du tänkt skriva för artikel… Men det ser bra ut. Månadssparande är också intressant, men det är ju typiskt knepigt att få tag på.
Jag är egentligen inte intresserad av granulära data. 50t-intervall är rätt små i mitten. Ska man klustra folk i kategorier så säger det inget. Men jag vet ju att andra kommit med kritik när intervallen varit olika stora. För ett stapeldiagram kanske det måste var lika stora intervall.
Jag tycker det vore intressant med högre upplösning under 50t. Har man under 10t så har man typ bara börjat. Så 1-10, 10-20 och 20-50 är alla spännande intervall. Beroende på vilken historia man försöker berätta.
Hade också varit superintressant att ha svar på enkätfrågor som:
Hur länge har folk investerat?
Brukar man tömma kontot varje år? (Semestersparande)