ISK: kapital per individ - köpa riktiga värden för 2024 eller simulerade för 2025?

En vinkel på artikeln som jag tycker vore intressant är en kombo av de två vanligaste ämnena: hur ser det typiska sparandet ut, och vad kan den typiske spararen göra för enkla förändringar för att nå till en helt ny nivå av kontroll över sitt sparande? Alltså att använda hur sparandet ser ut som språngbräda. Många som kommer hit har nog ett sparande som liknar medianen eller någon nedre percentil så de kan känna igen sig. Och kanske ha ambitionen att bara komma ett litet snäpp upp på skalan.

Men det kanske passar bäst som en uppföljande artikel. Den råa nördartikeln är också kul.

2 gillningar

Varför har ni valt så olika intervall? Förstår att det är fler personer som ligger under 1 miljon men det är dubbelt upp till 2 miljoner. Jag skulle gärna se 250 000 intervall.

1 gillning

En petitess; under sparande på ISK så har det smugit sig in en 0 för mycket i intervallet 150000-200000.

1 gillning

Lite relaterad info.

Skattesänkning på investeringssparkonton gynnar rika mest | Sveriges Radio https://share.google/mZE8kbNiYJbhptway

Ekot har granskat kontrolluppgifter om Investeringssparkonton (ISK) som kommit in till Skatteverket för inkomståret 2025. I år, 2026. höjs den skattefria delen till 300 000 kronor*.
Totalt har över 4,2 miljoner svenskar kapital på investeringssparkonto och fick därför del av skattesänkningen i någon form.
Medianspararen hade 96 000 kronor på sitt konto och fick 854 kronor i skattesänkning.
Maximal skattesänkning var 1332 kronor. Det fick 1,7 miljoner svenskar.

Sherlock Holmes meddelar att 16 % av Sveriges befolkning har 150 000 kr eller mer på sitt ISK. Och att 39 % har minst ett ISK. Oklart om KF ingår i denna uträkning.

1 gillning

@janbolmeson Vet du något om risktagande i olika grupper? Är det rimligt att anta att förmögna personer har större andel aktier på sitt ISK? Med allt snack om skattesatserna för ISK så tycker jag det vore intressant att veta. ISK ger vad jag förstått en skatterabatt för högavkastande investeringar som aktier. Då menar jag inte den trötta analysen i media om hur stor rabatt det varit när börsen gått som tåget, men även på lång sikt tror jag det blir rabatt.

Finns kanske andra kul slutsatser man kan dra om vi vet hur aktie/ränta-fördelningen ser ut i olika grupper.

För den som tar hög risk med enskilda aktieraketer kanske AF-depå vore att föredra för att kvitta alla FÖRLUSTER. :upside_down_face:

Min helt anekdotiska upplevelse är:

• Litet sparande - typ nybörjare = jättebra portfölj, ofta indexfonder / fondrobot
  • Jättejättestort sparande - typ 100 miljoner+ = jättebra portfölj, ofta indexfonder / fondrobot

Det är de i mellanskiktet som ofta har sämst portföljer. Dvs när man “börjar bli intresserad”. Sämsta portföljerna jag har sett är i typ 20 - 80 miljoner klassen. Har fortfarande inte sett en bra portfölj. Återigen: 100% anekdotiskt.

Sedan följer det såklart även nybörjare ↔ expert skalan.

1 gillning