När slutar man att vara "småsparare"?

På engelska språket översätts “småsparare” med “small saver” vilket inte känns speciellt upphetsande.

Är väl ”retail investor” som är översättningen? :thinking:

2 gillningar

Jomen det jag försöker säga är att “små” i begreppet “småsparare” syftar inte på storlek hos en privatpersons egna sparkapital i de gånger jag hört begreppet. Utan på en högre nivå där alla privatpersoner (inklusive de med flera miljoner i dagens peningsvärde) är “små”.

Stor/liten/små är relativa begrepp, men inte relativa inom gruppen privatsparare. Utan relativt kapitalmarknadernas totala storlek.

1 gillning

Japp, jag fattar. Det är ett sätt att se det ju. Men då det inte finns en given definition blir det ändå en spekulationstråd av hur olika människor ser på begreppet.

Jag googlade “småsparare” och fick svaret “small saver”.
Retail investor har min hjärna alltid översatt med “en person som investerar sitt eget privata kapital” och om jag googlar det får jag svaret “icke-professionell investerare”, vilket stämmer bra.

I USA används ofta termen “High-net-worth individual” för någon med minst 1 million dollar i likvida finansiella instrument men som fortfarande är “retail investor”. Kanske det är deras benämning av en person som lämnat småspararstadiet bakom sig.

“Småsparare” har min hjärna alltid översatt med “en person med allemansfonder och Teliaaktier”.

Jag har alltid som JB sett “småsparare” och “retail investor” som samma begrepp.

2 gillningar

Den översättning är förmodligen helt korrekt. Det finns nog inget bättre svenskt ord än “småsparare” att beskriva oss som investerar vårt eget kapital.

I senaste avsnittet pratades det ju om när man skulle fokusera på att dra in mer kosing eller på att lägga mer tid på att välja vart man skulle göra sina investeringar. Typ om avkastningen skulle överstiga det man sätter av per månad.

Kanske är man småsparare om man tillhör den första kategorin (fokus på öka sin inkomst samt belopp per månad lägre än avkastningen), och storsparare om man tillhör kategori två :thinking:.

2 gillningar

Jag tycker “storsparare” leder tankarna till en person med hög sparkvot, oaktat faktiska belopp.

2 gillningar

När man är miljardär. Tyvärr, fattiglappar. :hugs::joy:

2 gillningar

Storlek på sparat kapital:

10 krr Junior småsparare
100 kkr Småsparare
250 kkr Lead Småsparare
500 kkr Key Account Småsparare
1 mkr Senior Småsparare
2 mkr Señior :es: Småsparare
5 mkr Chief Executive Småsparare
10 mkr Vice President Småsparare
50 mkr President Småsparare
100 mkr Bolmeson Certified Småsparare

18 gillningar

Tyvärr är det nu så att de räknar inte ihop familjens totala kapital utan varje person behöver ha minst 3 mnkr för att ansöka…

1 gillning

2,5 miljoner verkar det dock vara hos nordnet

(sidoparantes, i Finland räcker det med 200 000€)

1 gillning

Intressant. Speciellt med tanke på att de inte verkar kravställa att man ska ha dessa medel enbart hos Nordnet.

1 gillning

Det får man nog anta att de kräver, men det är utan tvekan lite luddigt skrivet.

Spännande! Det är bara 40 000 svenskar som har över 2,5 Mkr på ISK enligt Riksdagens utredningstjänst. Så det är väl en exklusiv skara tänker jag.

Källa:

Jag undrar hur många av de 40 000 som hänger på RT. :slight_smile:

2 gillningar

Starta en omröstning

1 gillning

Tänkte samma tanke. Jag känner mig alltid som en lilleputt på detta forum.

Undrar om detta avser endast ISK eller ISK/KF?

Jag har av historiska skäl ungefär lika mycket kapital på ISK som KF.

Småsparare/PB-kund.