När slutar man att vara "småsparare"?

Det är bara ISK vad jag förstår då det gällde ISK-skatten. Men vore ju skoj om de höjde skatten på ISK, men inte KF. Då skulle det bli många nya försäkringar…

1 gillning

Äh, det får nå’n annan göra. Statistiken blir mest på kul isf och knappast heltäckande ändå.

Det känns inte troligt då vänstern ser utebliven möjlig skatt som en utgift och det är ju samma läge på ISK och KF.

Min tanke med om det bara är ISK är att det blir ganska missvisande om man tror att detta då är representerbart för folks sparande totalt i ISK och KF. En hel del lite äldre har nog som jag kanske lika mycket eller ännu mer i KF. Hade man KF sedan tidigare innan ISK fördes in så kanske man inte såg någon anledning att skaffa ISK dessutom utan det kan ligga ganska många miljarder i KF som inte syns i den där statistiken.

Håller helt med om att det är missvisande. Kapital kan dessutom även finnas i andra tillgångar som fastigheter, onoterat, utlåning, sparkonto m.m. Så en justerad kapitalskatt borde ta hänsyn till alla kapitaltillgångar (detta är dock off topic).

När man börjar investera.