Göra med skatteåterbäringen?

Hallå!

Nu har ju skatteåterbäringen börjat ramla in på mångas konton.

Vad planerar ni att göra av er återbäring?

Investera? Fylla på buffert? Spara till sommarresa eller köpa något extra lyxigt? Något annat?

Själv får jag runt 14 500 och brukar för det mesta lägga undan lite till extra sommarresan och investera. Ej säker om jag tänker likadant i år än, men hör jättegärna hur ni tänker!

Tänker ni annorlunda än andra år? I så fall varför? :))

Jag fick inte så mycket i år, men min tanke är att en procentdel ska bli extra investeringar i mina fasta månadsspar samtidigt som en del av det får gå till något trevligt.

1 gillning

Får 38k i juni. Hade tänkt att lägga hälften på en landsvägscykeln men förutsatt att börsen fortfarande är skakig då får det bli aktier för rubbet istället. :money_mouth_face: Får väl köpa en lite lyxigare cykel när börsen når nya ATHn igen.

1 gillning

Jag fick lite mer än brukligt pga höga räntan under förra året :smirk:

Men jag skickade in en del i portföljen (cirka 25%) övrigt lägger jag på mitt ”Övrigt” konto och tänker att jag investerar det i mina tonåringar. Dvs gör lite roliga saker tillsammans med dem i sommar och köper lite saker de verkligen behöver.

Eftersom jag byter jobb snart får jag också en extra utbetalning för sparade semesterdagar, de kommer jag använda för att öka buffert och ev minska lite lån. Då känns det också mentalt lättare att inte vara lika strikt med skatteåterbäringen.

1 gillning

Härligt! Låter lite likt min tanke. :slight_smile:

Oj 38k är inte illa!!! Lyxigt kunna investera så mycket extra i dessa tiderna, men en landsvägscykel låter ju inte heller som en dålig investering till sommaren :))

25% är ju inte dåligt heller. Låter som en bra plan med livsförändringarna också.

Tänker att det alltid (för mig i alla fall) känns bra att öka på investerat kapital, men man ska ju inte glömma värdet i livsglädje som kommer av att unna sig lite också!

1 gillning

Såg att pengarna va utbetalda från skatteverket idag. . men inga pengar på mitt konto. . .dagens filosofifråga blir ju…vart finns alla pengarna som inte finns :slight_smile: . .pengarna finns inte på skatteverket där är det 0:- o inte på mitt konto. . .så vart är dom …egentligen

Jag får ofantliga 116 kr utbetalda, tror de går in i hushållskontot eller möjligen det långsiktiga hushållssparandet. Går ju få pengarna direkt från skatteverket in på SBABs sparkonto så man inte ser något.

Kvarskattecrew. Senaste inköpet en gyllene offerkofta av schablonskatt.

2 gillningar

Fortfarande inga pengar på mitt konto trots att Skatteverket betalade ut dom igår.
Så om bankerna “sitter på” 65Miljader i et dygn så blir det några miljoner i ränta. . .eller vem äger alla pengar i transfer? har svårt att tro att det skall ta massa tid att föra över…samma millisekund skatteverket betalar ut pengarna finns dom någonstans… .

Belopp att betala in 166 230:- :sweat_smile:

1 gillning

Jag fick betala in 85.000 men fick sen tillbaka 13.000:- så alltid nått

Jag jämkar inför nästa år, det var surt att betala in restskatten i år.

1 gillning