Deklarationen 2025, Inkomståret 2024

Okej, det vore nog bra för mig också. Så i mitt fall borde jag räkna ut så att dom drar ca 1000 kr extra varje månad så går jag jämnt ut? Eller hur gör du?

Är det inte gött att få räntefritt lån från staten istället för vice-versa? :wink:

3 gillningar

Man kan ju försöka tänka sig men det hjälper föga när den stora smällen kommer varje år. :frowning:

Förut var det inga större problem men i och med den tokhöjda skatten på ISK har skatten börjat ta en på tok för stor del av inkomsten

Men hur fungerar det här; dras det inte en schablon skatt från ISK-kontot? Varför får man restskatt på vinsten?

Ingen restskatt på vinsten. Avkastningsskatten behöver in oavsett om du gör vinst eller förlust. Den dras per automatik/löpande från en KF, men inte för en ISK.

Enklast är att sälja av lite inför inbetalning och sen komma ihåg att fira lite.

”Hög” skatt = stort innehav på ISK. :partying_face:

4 gillningar

Många som ojar sig över restskatt pga ISK. Jag tänker nog så här iaf.

Stor uppgång på börsen ger stort kapital som ger hög skatt. Det är ju positivt. Visst kunde själva ISK-skatten varit lägre men det är marginellt jämfört med stigande börser.

4 gillningar

Du hann preciiiis före mig. Nu blev det ju en dubbelpost :joy:

2 gillningar

Helt ok med dubbelpost! :blush:

1 gillning

Precis, jag siktar dock på att täcka en del av kvarskatten genom dessa frivilliga inbetalningar och sedan betala en del nu i vår.

1 gillning

Ej fått min än men jag hoppas kunna ställa en fråga här?

Gäller en bekant som är pensionär som i oktober förra året fick besked att Skandia glömt betala ut en av pensionerna under två år. Dessa pengar kom retroaktivt, en summa på ca 450tkr. Det gick ej att ta ut detta månadsvis utan allting på en gång.

Dessa gjorde då att inkomsten gick över gränsen för statlig inkomstskatt och han har nu fått ett besked om restskatt på 90.000kr.

Det känns ju som att detta är ”fel”? Går ju miste om pengar som han egentligen hade haft rätt till?

Vänd er till skandia och be om ersättning, ni har lidit skada.

https://www.skandia.se/kontakta-skandia/klagomal_skandia/forsakring_pension/

2 gillningar

Samtidigt så borde felet uppdagats mycket tidigare, har det inte begärts utbetalning så sker ju ingen utbetalning. Har man begärt utbetalning men inga pengar kommer så hör man väl av sig innan det gått 2 år?

Blir inte helt enkelt att hävda att felet är 100 % Skandia enligt min åsikt

Jo, du tänker så ja. I teorin finns en massa pengar där och väntar på en om något eller några decennier men tills dess måste man varje år betala mer och mer vilket ju inte känns så roligt. De negativa effekterna är konkreta och påverkar en i vardagen medan de positiva effekterna inte märks av förrän efter många många år.

Likt många är så är det svårt att hålla koll på alla pensioner man har rätt till. Detta verksr vart någon som arbetsgivaren skulle anmält utbetalning för så det är om man kan hålla dom som ansvariga?

Vi har inte sett att denna pension funnits någonstans förrän dom ringde och sa att den fanns.

Sälj av lite då om du vill ha omedelbara effekter

1 gillning

Kolla upp ackumulerad inkomst på Skatteverket.
Om det är dokumenterat att pensionen skulle ha betalats ut senaste två åren så går det att justera tidigare deklarationer genom att man kontaktar Skatteverket och hävdar att det är en ackumulerad inkomst.

6 gillningar

Det är inte aktuellt eftersom sparandet är långsiktigt. Det hade psykologiskt varit bättre om skatteinbetalningen på något sett hade skett månadsvis. Kanske en månatlig automatisk överföring till skattekontot skulle kunna vara en ide.

Sen har jag faktiskt börjat fundera på om det inte är bättre med af-konto sen när det är dags att börja leva på pengarna. Skatten kommer då vara väldigt låg i början för att stegvis öka i takt med åldern, men sen när man nått riktåldern kommer man ju få en ekonomisk boost från pensionen som tar udden av den lite högre skatten. Det kommer också innebära att pengarna på Af-konto får längre tid att växa än om man måste ta ut extremt mycket mer än man behöver för att kunna betala skatten.

jämkade i januari förra året och ska nu få ca 600 kronor tillbaka på skatten. Det känns helt ok med tanke på att det var en del gissningar med räntebetalningar etc i min beräkning. Lämnade in ny jämkning i går och ser med spänning fram emot hur väl jag lyckats pricka mina kostnader och inkomster till nästa runda!

2 gillningar

Jämkade i januari och prickade tydligen väldigt bra för det var bara 10 kr ifrån, om man räknar bort att jag glömt ta med fastighetsavgiften som nu ligger som restskatt.

4 gillningar