Grattis till dig som fått besked om restskatt!

Är det något helt nytt? Jag har aldrig haft med en summa av aktieförsäljningar på min deklaration.

Det enda som står är att jag måste redovisa försäljningen, alltså på K4.

Jag har betalat in extra pengar. Då får jag skattefri ränta.

Kom på att jag ju sålt SBB (hade förträngt), och de finns med under avyttring av kapital. Förlusten får jag såklart ta upp själv i k4.
Huruvida det är nytt eller inte vet jag inte. Ny på detta.

Ja, många egenföretagare gör så

Jag har ingen post på deklarationen som heter “avyttring av kapital”. Finns kanske bara digitalt, konstigt om det skiljer men det kan vara det.

Gäller inte om man sålt inom ISK. Har man sålt från depå står försäljningsbeloppen med under Avyttring.
Vet inte när det kom till. Sålde aktier 2022 och innan dess var det säkert 15-20 år innan.

Inte i själva deklarationen, har det bara listat i bilagan “Kontroll- och inkomstupogifter”.

Så försäljningen är inrapporterad, men du har rätt, det är inte upptaget i deklarationen.

Från och med 8:e mars.

Har aldrig stått med för mig men det kanske kom 2023 och jag sålde inga aktier 2022.

Kanske det. Jag gjorde det för ett par dagar sen.

Alltid fint att få tillbaka lite. Sen får vi en extra månadslön i bonus nu i mars :+1:t2:
Skuldfri sista mars eller sista juni. Helt okej vilket som. Mindre utgifter ger utrymme för mer sparande :champagne::champagne::champagne:

1 gillning

Precis! Man ska inte bli glad för skatteåterbäring och löneökningar som understiger inflationen. Var en sann glädjedödare och sprid ordet till glada vänner och kollegor! :grinning::+1:

2 gillningar

Det var även med 2022 vill jag minnas (under Kontroll- och inkomstuppgifter)

Av någon anledning har jag inte någon sådan bilaga 2022 men jag sålde teckningsrätter, det hade jag ingen koll på eftersom det görs automatiskt, 2023 och de står med under avyttringar på bilagan Kontroll- och inkomstuppgifter.

Restskatt på ca 32000kr, får säga till sambon att semestern är inställd för jag tagit lån av staten :sob::crazy_face:

Kvarskatt ca 24kkr här. Typ samma som ifjol. Har haft extrajobb vid sidan om heltidsanställning. Insett att det inte är värt det när så mycket av den lönen försvinner i skatt, så har slutat med det extrajobbet nu. Trist på ett vis men när man blir bestraffad så…då kollar jag hellre på Netflix på ledig tid och ger fingret åt staten.

Restskatt ca 1600, lite reseavdrag på det så blir det nån tusenlapp tillbaka istället.

Menar du att lönen från extra jobbet bara ligger över brytgränsen? Dvs din vanliga lön är upp till eller över brytgränsen.

Ja jag räknas väl som höginkomsttagare antar jag, med ca 70-80kkr/månad brutto. Så ja det blir marginalskatt/statlig skatt på rubbet av extrajobbet.

Ja, då är extrajobb inget värt. Möjligen om du kan ha det i ett AB.