Grattis till dig som fått besked om restskatt!

Ja att öppna AB kanske vore något och ta ut utdelning etc. istället. Men, inte så intresserad av all extra administration som följer med det + ev. uppstartskostnader och löpande avgifter för program etc. Har mycket annat att stå i, så det skulle nog bara öka stressen och försvåra livspusslet. Isåfall tror jag man ska satsa 100% på eget AB och inte som ett side hustle.

Ingen restskatt här Fick tillbaka 2k istället.

Oväntat lite restskatt, 14000 kr. Beror på att jag betalat så mycket ränta på bostadslånet som till ca en tredjedel är investerat på börsen. Det lönar sig rejält trots att räntan är relativt hög nu. Räntan lär väl dock falla till hälften om ett år. Strålande tider väntar :smiley:

Nej. Tvärtom.

Jo, till sparandet. (Det handlar alltså inte om skatteinbetalningar.)

Aha, OK. Då är jag med. Det var lite otydligt.

Restskatt 21k…
:grimacing:

tar upp den här tråden igen. Jag har fått en restskatt på 340k. Den var väntad, och planerad för. Men blir inte klok på reglerna för att undvika att betala kostnadsränta.
Jag förstår det som att:
Jag måste vänta på det slutgiltga skattebeskedet, dvs när skatteverket har gått igenom allas deklarationer.
“Du har 90 dagar på dig” har figurerat. Samtidigt läste jag att räntan dras redan från och med februari (?) även om det inte ens går att deklarera så tidigt.
Vad gäller? Hur länge kan jag vänta?

Läs innantill här.

"Om din kvarskatt är högre än 30 000 kronor behöver du göra två inbetalningar för att inte behöva betala kostnadsränta:
Din inbetalning av den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 12 februari 2025.
Din inbetalning av resterande del ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 5 maj 2025."

I Ditt fall: Du får betala 2,5% kostnadsränta från 2025-02-12 på 310k (340 - 30).
Du får inget ränteavdrag på den så om du vill jämföra den mot ränta med ränteavdrag är det 0,025 / (1-0,3) = 3,57% du ska jämföra med.

Det går att räkna ut sin skatt i detalj redan innan deklarationen ens har dykt upp här, på så vis vet man om och när extra skatteinbetalning behöver göras.

Du får tolka det som att Skatteverket är helt ok med att du betalar senare, på förfallodagen, men du får då ändå betala låg kostnadsränta från 2025-02-12 och hög kostnadsränta från 2025-05-05, så vill man undvika räntekostnad är det dessa datum man får förhålla sig till.
Inför 2025-05-05 behöver du även ha betalat in de extra 30k du inte behövde betala redan 2025-02-12.

2 gillningar

Tusen tack för svar! Jag åkte på en räntebetalning verkar det som tyvärr. Alltid lär man sig någonting

1 gillning