ISK dilemma, restskatt

Nä det är ju helt riktigt! Jag tror att man även får se isk-skatten som blir en del av kakan man får. Att se det som en räkning som skall betalas varje år, likväl som man har andra räkningar som skall betalas varje månad.

Synd att inte om man nu har tex Avanza som jag, att de hade bakat in isk skatten i en avgift som hade funnits månatligt i fonden man har. Då hade det inte varit lika jobbigt. :sweat_smile:

1 gillning

Läst här i forumet att hos Nordnet så om det inte finns pengar att betala skatten sista datumet i varje kvartal, så gör de en försäljning i det största innehavet.

Vet inte om Nordnet är unika i det eller om alla har den funktionen.. Men jag tycker det var en väldigt bra funktion iaf. Då sköts ju liksom allt automatiskt.

1 gillning

Om du byter till kapitalförsäkring får du just den funktionaliteten, fast skatten/avgiften dras varje kvartal, inte månad.

Det här gällde nog KF

3 gillningar

Ah glömde skriva, du har helt rätt det gällde KF

Men för många tror jag KF hade funkat lika bra som ISK. Inklusive för mig. Vet inte riktigt varför storbanker och nätmäklare alla pushar för ISK. För mig som kund ser jag noll risk med KF, speciellt efter senaste decenniet av mycket hårdare regler för banker, speciellt för "systemviktiga” banker.

1 gillning

Dock inget avdrag mot boräntor och sånt på kf? Det får man på isk.

3 gillningar