Lite halvt OT men har aldrig behövt betala in skatt i förväg innan men behöver nu
Det är det OCR nummer som står på förra skattsedeln som är personnummer plus en siffra man skall använda väl?
Korrekt! ![]()
Tjänar kring brytis och har en sparkvot på 50% så resterande insättningar kommer från andra inkomster.
Precis. Det finns många tänkbara förklaringar.
Har du en korrekt schablonintäkt så har Skatteverket utmärkta räknesnurror för resten.
Sedan med handen på hjärtat: fackavgifter? Om du/ni inte är med i ohemult dyra fack så lär det knappt rubba nålen.
Skulle du räkna bort dig på så små poster så har det ju extremt liten inverkan på vad det medför i kostnadsränta.
Hinner de få ut underlaget så blir det ju lätt. Vi får väl se ![]()
Fördelning av räntekostnader o reavinster/reaförluster är ju som du säger de stora skillnaderna mellan 2 år.
Drar inte ex Avanza kontinuerligt avkastningsskatt för KF/ISK?
Fondavgift dras automatiskt. Skatten för ISK och KF får du betala in själv.
På Avanza görs det automatiskt för KF, inte för ISK.
Tänker att du har fel här. De kallar transaktionen ”avkastningsskatt”. Konstig termonologi för fodnavgifter.
Tack! Det stämmer mer med mina kontoutdrag och vad jag ville minnas.
Så det är KF du har? För som sagt, @Thompa.th har rätt om ISK-skatten, den dras inte automatiskt. Det är ju lite det som tråden handlar om. ![]()
Avkastningsskatt är namnet på kapitalskatt på schablonintäkt på en KF som normalt sett dras automatiskt, och har inget med fondavgifter att göra.
Det har Swedbank, både schablonintäkt och årets skatteprognos.
Bra!
Hur tidigt på året får man tillgång till den?
Hela tiden, jag hittar den under kontouppgifter när jag är inne på mitt ISK. Jag har tagit en skärmbild (suddat mina uppgifter) Lite olika utseende beroende på om jag är inne på appen eller websidan
Har båda typer av konto. Som jag skrev i min frågeställning som besvarades.
Eftersom du verkar så övertygad om det att du var tvungen att rätta mig så får jag väl göra detsamma: Nej, du skrev inte att du hade båda typerna. ![]()
Nu skickade jag iväg en förhoppningsvis lagom stor summa för att slippa ränta från den 12/2a. I förtid tom.
Hoppas statsapparaten gör något vettigt med slantarna ![]()