Det gör den säkerligen. Din skatt bidrar bl.a. till viktiga samhällsfunktioner såsom skola, vård, vägar. Den går även till det sociala skyddet, dvs. pension, sjukpenning och föräldrapenning ![]()
Jag använde lathunden på skatteverkets sida och betalade in ett avrundat belopp. Det blev ca 1% av totalvärdet. Bättre att betala in lite för mycket än få kvarskatt.
När är det men bör betala in isk skatt någon gång i februari?
Om din kvarskatt är högre än 30 000 kronor behöver du göra två inbetalningar för att inte behöva betala kostnadsränta:
Din inbetalning av den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 12 februari 2025.
Din inbetalning av resterande del ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 5 maj 2025.
12 feb är sista dagen att betala in den skatt (för ISK eller vad-det-nu-kan-vara) som överskjuter 30000.
Jag använder SKV’s räknesnurra för ISK, och sen deras verktyg för att prel-deklarera. Har ISK på Avanza där det mesta är, och ur Avanza-appen går det att få ut exakt de rätta summorna som SKV’s ISK-räknare vill ha. Sen är det bara att preliminärdeklarera så faller den exakta summan att betala in senaste 12/2 ut ![]()
Vill man vara petig räcker det ju med en, men det viktiga är att få ner siffran under 30k innan den tolfte ja.
![]()
Tänkte använda funktionen på Skatteverket. Hur kan man på Avanza se hur mycket kapital man hade vid de olika kvartalen? Jag köpte inget under året, men jag har ju haft avkastning på indexfonderna, så saldot är ju högre nu.
Jag betalade 2017 in en summa till mitt skattekonto som fortfarande inte tagit slut.
Skattemyndigheten drar pengar när de anser de ska
och resten av pengarna får jag lite ränta på.
Var hittar du denna beräkning? Misstänker det finns för Swedbank men inte för fristående Sparbank…
Låter kanon, kan du precisera lite närmare vart jag orienterar mig i appen för att kunna hitta summorna vid önskat datum, tack ![]()
Jag fyllde i Skatteverkets räknare nu och det tog ungefär 15 minuter att titta på fyra olika banker, inklusive låne- och sparräntor utöver ISK.
Det är kanske olika med olika banker men t.ex. Avanza hade ett färdigt deklarationsunderlag där schablonintäkten på ISK för helåret stod i klartext.
Under Deklaration/Kontobesked/Månadsbesked hittar du ingående värde för varje månad.
Så jag antar att man bara tar ingående värde för varje kvartal och använder Skatteverkets funktion för beräkning av skatten, så ska det bli rätt. Har man flera Isk får man väl slå ihop värdena från samma kvartal för alla ISK innan man gör beräkningen.
Fint, tack för info
.