17 000 i restskatt pga ISK?

Om du inte jämkar så skulle du själv kunna månadsspara ca 1700 kr per månad på sparkonton med insättningsgaranti för att ha att betala restskatt nästa år. Då blir det 20400 kr för att betala restskatt och det kanske räcker till.

2 gillningar

Eftersom det ändå är en gissning tycker jag att det är enkelt och smidigt att be löneadministratören dra frivillig skatt. I år fick jag ändå mer än 20k kvarskatt men kapade toppen.

2 gillningar

Håller med. Samtidigt kan värdet backa och man får betala skatt ändå. Då känns det surt att betala från Isk. Då kan det kännas bättre att ta fram bufferten.

1 gillning

Det får man svälja när man valt att betala schablonskatt. Då får man se avkastningen som en schablon också. :slightly_smiling_face::+1:

2 gillningar

Om man har stora summor på ISK kan man få hög restskatt. Om man har god ekonomi är det inget problem, i praktiken lånar man pengar från staten, men det bör undvikas om det blir problematiskt att betala en engångssumma. Man bör också se till att betala i förväg om det är så stora summor att det blir den högre räntan. Man kan begära högre skattebetalning av sin arbetsgivare, men troligen är det enklare att sköta själv genom inbetalning till sitt skattekonto. Gör en bedömning av hur stort belopp det blir i år (eller använd förra årets belopp) och gör en inbetalning med en tolftedel varje månad. Då blir det inte samma problem om ett år.

2 gillningar

Vi jämför fallen att skatteverket automatiskt drar skatten varje kvartal. Vi tänker oss att kapitalet växer med 2% per kvartal. Schablonintäkt 3.62%

Dag 1 kvartal 1 2024. Startvärde 1 miljon
Dag 1 Kvartal 2 2024. Kapital växer till 1020000. Schablonskatt 2715. Kvar 1017285
Dag 1 Kvartal 3 2024. Kapital växer till 1037630. Schablonskatt 2762. Kvar 1034868
Dag 1 Kvartal 4 2024. Kapital växer till 1055556. Schablonskatt 2810. Kvar 1052756
Dag 1 Kvartal 1 2025. Kapital växer till 1073811. Schablonskatt 2858. Kvar 1070952

Du har alltså 1070952 i tillgångar skattat och klart.

Som det dock görs så blir det
Dag 1 kvartal 1 2024. Startvärde 1 miljon
Dag 1 Kvartal 2 2024. Kapital växer till 1020000. Latent schablonskatt 2715.
Dag 1 Kvartal 3 2024. Kapital växer till 1040400. Latent schablonskatt 2769
Dag 1 Kvartal 4 2024. Kapital växer till 1061208. Latent schablonskatt 2824.
Dag 1 Kvartal 1 2025. Kapital växer till 1082432. Latent schablonskatt 2881.

Netto efter latent skatt har du 1071241 dvs du har ca 300kr mer. Eftersom du inte behövt betala skatten direkt, har du t.ex lånat 2715kr i 3 kvartal (som du tjänat 169 kronor på), 2769 i 2 kvartal etc (mer än så faktiskt, eftersom du inte deklarerar förrän maj 2025, dvs allt lånas ytterligare 5 månader)

9 gillningar

Du får välja mellan detta (ISK) eller betala 30% på vinsten (AF). :slight_smile:

6 gillningar

Tack så jättemycket alla för er tid och hjälp :blush:

1 gillning

Tack för ditt räkneexempel.

Har sedan en tid tillbaka valt att endast sätta in på KF istället för ISK. Slipper få en överraskning när det är dags att deklarera

2 gillningar

Räntefri kredit - bara att tacka för kaffet!

Om man nu har 1.4Msek sparade är det väl bara det “oväntade” som är lite trist. Att betala 14.000 vid ett tillfälle är väl inget problem för dig egentligen ?.
Nästa år blir det inte oväntat. Nu vet du. Det blir på samma sätt . :grinning:
Man kan mot slutet av året fundera över om man bör trycka över lite pengar till skatteverket för att slippa betala ränta ( icke avdragsgill). Behöver bara vara på ett ungefär. Det är väl enklast.
man kan även lägga in betalningar till ditt konto på skatteverket och dela upp extra insättningen i lagom delar om man tycker det är vettigt.
Jag skulle inte ta hjälp av arbetsgivaren.

4 gillningar

Inse att oavsett om man jämkat eller inte, så betalar man lika mycket skatt. Enda skillnaden är om man betalar den tidigt eller sent.

När man får betala efter deklarationen är klar så betalar man sent. Betalar man extra under året innan så betalar man tidigt.

Skönt att ha pengarna så länge som möjligt och betala in så sent som möjligt? (Så länge det är räntefritt.)

4 gillningar

Det brukar rekommenderas att inte investera sina skatteskulder på börsen under så korta perioder som ett år. Nu va förra året bra men kan lika gärna förlora på denna taktik.

2 gillningar

Carljohan valde 3,62% ränta som jämförelse. Det kunde du få på ett sparkonto med insättningsgaranti förr året.

1 gillning

Har du flyttat mycket in/ut mellan konton? Satt in hela beloppet förra året?
60.000 motsvarar inte ditt innehav på 1.4 milj. och 17.000 i restskatt motsvarar inte heller ditt innehav eller schablonintäkten

1 gillning

Ja precis att betala är inga problem blev bara så förvånad och förstod inte riktigt varför. Jag har heller inga lån som kan sänka skatten heller :blush:

Ja precis jag har satt in och tagit ut lite i omgångar. Mellan Avanza och Lysa också.

Jag fick också ganska mycket i restskatt pga ISK och jag har en tendens att flytta runt mellan konton för jag gillar att hålla ordning. Hur mycket kostar det egentligen och finns det något knep för att komma runt detta?

1 gillning

Flyttar du inom ett och samma ISK kostar det inte mer. Flyttar du mellan olika banker så kostar det inget om det är fondinnehavet som flyttar. Säljer du och flyttar för att sedan köpa adderar du insättningsberäkning varje gång.

“Knepet” är primärt att inte flytta mellan olika och sekundärt, om man anser flytten nödvändig, göra det i fondform.

Ska du sälja så gör det över varje kvartalsstart. Sälj och ta ut innan första april samt sätt in och köp fr o m andra april.

Andra knep att slippa ISK-skatt finns inte. Det är att byta kontoform isf.

2 gillningar

Flyttar direkt från ISK till ISK kostar det inget i skatt.
Om du tar ut pengarna innan slutet av ett kvartal och sätter in på nästa konto först när det nya kvartalet börjar blir det också skatteneutralt

1 gillning