Skatt är stöld! Även om ditt värde inte ökat en krona på hela året ska skatten in på redan beskattade pengar från förra året. Jag tycker det är galet med isk skatten men det är jag det…
Om man föredrar att bara skatta på vinsten, så finns Aktiedepå.
Jag föredrar ISK, men alternativ finns.
Jag måste nog bara lära mig att inte pilla så mycket helt enkelt. Men det har varit lite extra många transaktioner för att jag har tagit höjd för eventuellt bostadsköp som sedan inte blev av.
Ännu en anledning att inte försöka tajma marknaden för övrigt, även om det nog inte är här den största förlusten med det ligger.
Nå, på sätt och vis är det väl möjligt att betrakta skatt som stöld ifall man vill vardagsfilosofera lite med ett glas
.
Emellertid kommer det med samhällskontraktet och alternativet kanske inte är så värst spännande…
Men visst, vill man bygga sin egen väg till kneget så absolut ![]()
![]()
Ifall du är missnöjd med hur ISK-skatten bedrivs finns andra alternativ…dock kommer staten ändå vilja ha en del av just din kaka, förr eller senare.
Denna typ av flytt kan man inte utföra på egen hand via internetbanken. Behöver lägga order om ISK-flytt som sedan bankman handlägger.
De trycker ju ändå de pengar som de behöver. Fast nu tänker jag inte diskutera det… ett vanligt konto på banken betalar man inget för i princip så varför på isk? Konto som konto liksom.
Ett sparkonto hos en bank och ett ISK-konto är två vitt skilda sparformer. De kommer med olika regler och det finns mer som möter ögat än bara ”konto som konto”.
Man kan ha värdepapper på ett depåkonto. Då betalar man inget löpande men 30% på vinsten vid försäljning.
Jag har enbart kapitalförsäkringar, har för stora inkomster av kapital för att ha nytta av kvittningsmöjligheten med ISK plus slipper både deklarera schablonintäkt och återkräva utländsk källskatt på utdelningar.
Exakt, bättre att de 2 tkr per månad står kvar på isk och tuggar på istället för att ta ut de o sätta på skattekonto.
Får man fråga om du har dina pengar på isk eller depå?
ISK. Jag har också lite pillbehov och ska ju nalla titt som tätt, så det känns ändå mer lätthanterligt för mig. ![]()
Men det är fortfarande mer fördelaktigt att ha isk?
Bra fråga… ingen aning egentligen eftersom så mycket hänger på avkastningen framöver. Eventuellt överväger jag flytt av delar, men just nu känns iaf ISK bäst.
Nja, på AF skattar man även på inflationen. Ligger den runt 2-3 % är inte det så fasligt långt från ISK-schablonen.
Problemet är väl om man flyttar från isk till depå om man säljer på 5% ner och köp blir blir 5% upp då kan man förlora mycket pengar på bara flytten ![]()
Då borde totalen på skatten bli högre på vanlig depå om börsen tickar på med sina 7-8%??
Exakt. Ju mindre man pillar desto bättre.
Ja, det är ju meningen att det i stort sett ska gå på ett ut över “normal” spartid, så… ISK för min del. Men det är ju ingen exakt matematik.
Varje gång du gör en insättning blir det en beskattningsbar händelse.
Du beskattas egentligen dubbelt på ISK, varje gång du sätter in och sen varje år (egentligen ¼ för varje kvartal).
Tack så mycket!