Som många andra så är jag orolig över bolåneräntan, mina lånevillkor kommer ändras inom de kommande månaderna och jag skulle behöva lite råd om hur jag bör tackla situationen.
Jag har fått ett nytt ränteerbjudande på lån 1 + 2.
3 månader - 3,2 % 1 år - 4,1 %
Jag sitter nu och funderar på om jag ska binda större delen av mitt lån på 4,1 % då jag annars kommer få det knapert om räntorna skulle höjas ännu mer i början av 2023. Hur har ni gjort i min situation?
Hade nog försökt ha is i magen och kört rörligt (3 mån) tills att det är dags att förhandla sista delen i mars. Då kan du även kolla med fler långivare.
Det beror på så många olika faktorer så som inkomst, jobbsökerhet, familjesituation att det är svårt att ge råd om Framför allt dina känslor kring att eventuellt betala 6% boränta om det vill sig riktigt illa!
Men alla bolån föregås av en kreditprövning där ditt hushåll ska klara 6-7% boränta. Så såvida ingenting har väsentligt förändrats sedan lånet togs skulle jag köra rörligt!
Det har visat sig vara billigast i längden. Men man måste ha is i magen!
Hehe. Ja ränteavdraget är mycket signifikant i tider som dessa
Kan tipsa om att ansöka om att jämka ränteavdraget redan nu så att du får avdraget som extra lön varje månad istället för att vänta på en klumpsumma till skatteåterbäringen! Om du inte redan gör det! Jämkning | Skatteverket
Jag sitter och ska göra det men det känns som det kan bli svårt när man har rörlig ränta. Det bästa är kanske att sätta någon form av trolig medelränta för året, lite i underkant, så får man i alla fall ut en del.
Med en ränta på 1,5% förstår jag att många inte jämka med när räntorna ändå ökar så mkt tänker jag att fler kommer göra det. Vem vill låna ut tiotusentals kronor till staten i onödan.
Ska ansöka om jämkning för 2023 och tycker att det är riktigt klurigt att räkna ut trolig medelränta. Svårt att räkna på trolig lön också. Allt känns osäkert!
Jag pratade med Skatteverket faktiskt och frågade lite. De var väldigt hjälpsamma. Kontentan var väl att man får försöka gissa räntan som ett snitt, kanske lite i underkant för att va säker, och sen sa han att om den går över det får man ju det vid återbäringen. Det vill säga man behöver inte pricka helt rätt liksom.
Angående inkomster så blir det lurigt framförallt när man har barn. Han sa att man kan försöka estimera hur mycket VAB det blir, typ, och drar det iväg väldigt mycket kan man alltid skicka in en ny ansökan.
Jag tror inte det behöver vara petnoga faktiskt. Blir det fel så får man ta det på deklarationen. Därför kanske bra att ta lite lägre ränta än lite för hög (även om det säkert är en bra affär att ta ut för mkt ränteavdrag och sätta på börsen eller räntekonto och sen betala tillbaka om ett år. Typ.
Yes, får hålla lite koll och lämna in en ny ansökan om man märker att det drar åt ett helt annat håll.
Vad utgår ni från för trolig styrränta under 2023? Tänker att det är den jag får utgå från och sedan addera 1.5-1.8 % för att få fram trolig bolåneränta (listränta?), minus ränterabatt hos banken. Tänker jag rätt?