Bolån med 3.20 i ränta

Hej!
Jag har en bundet bolån som löper ut 15 april nästa år med 1,37 i ränta. Jag har frågat min bankman vad det skulle kosta att binda om lånen med en ny bindningstid och ränta och då skulle räntan vara 3.20% i 3 år. Är det en bra ränta i dagsläget? Tacksam för svar.

P.s anledningen till att jag vill binda om är att jag för att tjejen pluggar i tre år till och jag vill kunna känna ro och veta vad jag har att röra mig med varje månad. Mvh

Rent matematiskt är det nog svårt att räkna hem att binda om er låga ränta redan nu istället för att enkelt vänta till den löper ut…
Huruvida 3,20% är ett bra erbjudande eller ej beror på era förutsättningar och om ni har möjlighet att få ett bättre erbjudande någon annan stans.

Jag hade absolut aldrig bundit om det lånet i förtid, men så har jag marginaler också. Räknade ni inte på räntehöjningar när ni budgeterade med bostadsköpet?

1 gillning

Tack för svar.
Jo jag har räknat på det och har marginal men är lite av en trygghetsnarkoman när det gäller vissa delar som bolånet ex på gott och ont.

Ja, då är det ju bara att bestämma dig för exakt hur mycket du har lust att betala extra för den tryggheten, lite som en försäkring.

Välkommen till forumet!

Gäller det en stor summa? Jag förstår absolut tryggheten i att binda om, men skissa också på olika scenarier. Det är ju skillnad i ”reda pengar” om det rör 500k eller 5M. Vid högre summor kan man ju tycka att banken har ett intresse av att lämna mer rabatt också…

Skulle inte bundit om lånet, ni tjänar en hel del på att ligga kvar på så låg ränta i nästan ett helt år till. Jag fattar verkligen trygghetsgrejen, men det är ju en viss typ av trygghet att ha billigare boendekostnader i ett år till.
Om du vill känna lite extra trygghet, räkna ut vad en ränta på 3,20% skulle kosta er i månaden, och lägg undan mellanskillnaden varje månad. När ni sen behöver förhandla i april så vet ni att ni klarar en ränta på 3,20% och ni kommer dessutom ha en “räntebuffert” som ni kan ta lite från varje månad så räntekostnaderna inte känns lika mycket. Lite italiensk bokföring kanske, men som sagt, skulle inte kasta en ränta på 1,37 i sjön.

6 gillningar

Tack :slight_smile:

Nja 3 miljoner i bolån, gällande rabatter så är det avdraget men ska tror att de fanns marginaler för mer om ja ändrat lite försäkringar osv marginellt men ändå.

Det var smart. Spara undan om den går upp kontra bara betala högre ränta. Min grej är lite hur mycket går bolåneräntor upp…:unamused: Du gav mig dock en tankeställare tack!

1 gillning

Byggahus har en tabell där medlemmar fyller i sina bolån. Om du vill se vad andra har.

1 gillning

Tack så mycket den var riktigt bra

Jag tror att 3,20 på tre år är en bra ränta med dagens mått. Men det är möjligt att du erbjuds den för att banken tjänar på om du släpper din låga 1,37-ränta, och som flera påpekat kanske det är smartast att behålla den så länge du kan :slight_smile:

Utgår från att du inte jämkar eller tänker jämka. Sätt in 2% till ett “räntediffskonto” i ca 1 år så har du pengar undanstoppade till ca 4,2% ränta för år 2 och 3 (jämfört med 3,2%). Skulle räntan då vara ännu högre så kan du börja jämka varje månad (omräknat klarar du då en ränta på ca 6% bortsett från att du “förbrukar skatteåterbäringen”).

Du ska så klart göra din egen kalkyl men detta kan kanske vara ett sätt att tänka?

3 gillningar

tack Michael :+1: ska kolla upp det här med att skattejämkning.

Jo tror också det. Jag kommer troligen behålla räntan. Tack så mycket för svar :slight_smile:

1 gillning