Hej!
Överallt ser man att det inte lönar sig att binda bolånen. Men binder jag i 3 år sparar jag in 796kr per månad. Vad är det jag missar? Då är det självklart att jag binder dom! 796kr skattade pengar…
Input?
Hej!
Överallt ser man att det inte lönar sig att binda bolånen. Men binder jag i 3 år sparar jag in 796kr per månad. Vad är det jag missar? Då är det självklart att jag binder dom! 796kr skattade pengar…
Input?
Jag delar inte den bilden.
Tänket är nog att det är lika svårt att timea marknaden här, som för aktier och annat.
Du vet att du sparar på det idag, men det är ju först om 1,5 -2år som du kan utvärdera om ditt bet varit värt det eller inte när du jämför med rörlig ränta som gäller då. Den kanske har närmat sig noll, eller ligger långt över din 3-årsränta. Se dig om lite och se hur lågt du kan komma ner på rörligt, kan inte skilja mer än nån tiondels procent jmf med 3 år bundet.
Ok jag fattar. Men tänker såhär… om jag kan spara den summan nu, är jag inte dum som inte tar den då?
Och om 4 månader, när den rörliga räntan (kanske) sjunkit under räntan som du bundit till, vad gör du då?
Hur räknar du när du säger att du sparar en viss summa? Vilken ränta vill du binda lånet till? Får du är riktig bra bunden ränta tror jag att det lönar sig. Svårt att se att räntorna kommer att minska ännu mer de närmaste åren.
Jag har rörlig idag på 2,3 vilket är svindyrt!! Binder jag 3 år får jag 1,46.
De baserar räntan på inkomst, mm.
Tänker såhär. Jag betalar alltså nästan 800kr mer idag än om jag går med på att binda. Alltså ” sparar” jag dom?! Eller är jag helt lost?

Nä precis… tänker bara att det är ganska lågt just nu🙂 Därav frågar jag er andra erfarna🤷♀️
Har du kollat med andra banker? 1,46 är fortfarande något högt. Kolla här tex Bolåneräntor - Här hittar du våra bästa boräntor - SBAB
Om 800 kr är ett betydande belopp så hade jag slagit till på erbjudandet då det sannolikt visar att marginalerna i din ekonomi är lite mindre. Kom bara ihåg att 800 kr är lite pengar i förhållande till att betala ränteskillnaden vid en ev flytt (om du inte kan flytta med dig lånet).
Hela grejen med att binda handlar ju om att du i praktiken tecknar en ”försäkring” mot räntehöjningar.
När den bundna räntan är lägre än den rörliga gör banken bedömningen att räntan kommer sjunka.
Är din kunskap att bedöma detta högre än bankens?
Och kan du med säkerhet säga att du ska bo kvar minst tre år?
Jag är ingen erfaren men jag tänker så här: binder man räntan på 1,5 och stiger räntorna i nära framtiden till 4-5% då har man vunnit. Faller räntan ännu mer under 1 då har man förlorat men inte så mycket. Tycker att bolåneräntan är väldigt lågt nu och gillar dessutom känslan att jag vet hur mycket jag betalar varje månad utan att stressa mig för att jag inte har råd att betala ränta på bolån vid kraftigt ökning/eventuell finanskris. Att binda 3 år är inte så dumt om man planerar att bo kvar under tiden.
800 kr i månaden blir nästan 10k per år. Man kan spendera dem på något annat (bäst att investera) än att ge till banken.
Jag ska undersöka detta!
Nja jag tänker många bäckar små. Vi ska va föräldralediga nu i 1,5 år osv med småbarn på förskola osv blir det endel lönebortfall. Tänker bara ekonomisk …
Förstår din tanke men vi planerar inte att flytta! 
Tack för ett fint svar! Håller med dig! Vi ska bo kvar samt vara föräldralediga 1,5 år framöver så då får man va nöjd om man kan hitta några extra kronor 
Sitter inte illa till på något sätt men tycker om att fixa och ordna det man kan för att hålla nere kostnaderna 
Det emotionella i sammanhanget kan också vara att om du/ni binder en större/hela summan nu så kan det ha hänt nå’t dramatiskt på räntemarknaden och ert lån löper plötsligt ut och ni står där med val på 3-5% istället. En del föredrar då en flytande gräns på vägen dit.
Just nu tror ingen att det blir så, men ingen vet säkert. Men ja, jag tycker ert val är klokt med tanke på era egna omständigheter.
Tack för fint svar!