Förhandling bank: Binda om bolånsränta trots bidningstid - TIPS mottages

Tjena alla grymt duktiga och kunniga människor som hänger på detta forum. Här kommer lite funderingar från en väldigt ekonomi-okunnig kille med lite oro i kroppen.

Jag och sambon ska bli föräldrar i nästa vecka - Superkul och allt är frid och fröjd gällande det. I omvärlden är det desto stökigare och RÄNTOR är minst sagt på tapeten.

Jag och sambon delar 50/50 på vårat bostadslån om ca 3.400.000kr och vi har oturen att Bidningstiden går ut nu i september på ena hälften och den andra delen i oktober 2023 ( 1690000 vardera) . Det som nu går ut i september har varit bundet på 1.19 och det som löper ut i okt 23 är bundet till 1.34.

Med tight budget under kommande småbarnsår så är det minst sagt läge att tänka på budgetering. Några frågor som jag tacksamt tar emot svar/ideer kring då jag bokat samtal med banken på fredag:

1. Hur klokt är det att redan nu försöka binda om lånet som går ut i september? Har förstått att man får betala ränteskillnadsersättning? Men kan den vara så stor då lånet snart går ut? Någon som har erfarenhet?
  2. Vad är en rimlig ränta i dagsläget försöka förhandla om? Har nån erfaranhet av att ganska starkt förhandla aggresivt och fått igenom era krav gentemot banken? Tips på hävstänger att slänga in här? Byte av bank antar jag är ett svårt kort att spela då vi är bundna på den andra delen åtminstånde till okt 2023.
  3. Hur oklokt är det helt enkelt inte binda den delen som löper ut i Sep och köra den rörlig och invänta vad som händer?
  4. Vad hade ni gjort? Jag och sambon har ju absolut rum för högre konstnader… men samtidigt vill man ju optimera det som går att göra bättre och slippa dra ner allt för mycket på sparande och “good life” om det går… även om vi oavsett kommer få anpassa oss kommande åren hur det än blir.

Tar tacksamt emot tips. Förstår att man inte kan säga hur någon ska göra men input är alltid trevligt då jag anser många här sitta på goda råd.

Tjoho!

Tips är att kolla på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas för en uppskattning om vad ränteskillnadsersättningen kan bli. Om räntan har gått upp sen du band lånet kan den bli 0, det är nog ganska troligt att det inte kostar dig något att lösa lånet. Kanske t.o.m. båda delarna går att lösa utan kostnad om du vill.

4 gillningar

Hej, stort tack för svar med bra tips. Kanske superdum fråga… vad menas med ränteavvikelse? -1.32? vad innebär det rent konkret?

Begärde precis ut amorteringsunderlag och på fredag ska det förhandlas.
Återigen TACK

Oerhört tacksam för att ni orkar svara. TACK

Ja jag har förstått att de trixade till det där… alldeles för novis när det signades. U live U learn… tack för din hjälp!

1 gillning

Ja du. Tycker du att frågeställaren har förlorat på att ett lån är bundet ett år till? Hade hela lånet förfallit nu hade ju kostnaden blivit betydligt högre.

Banken är FULLKOMLIGT medveten om att hugger man upp sig, så försvinner kunden direkt om ett år, och kommer aldrig tillbaka. Jag tycker att du överdriver riskerna med skilda bindningstider något alldeles enormt.

”Varför rådde du dom att välja en annan lottorad, hade dom stannat kvar på sin ursprungliga lottorad hade dom vunnit!!”

Att binda delar av sina bolån har inget med lotto att göra.
Istället handlar det om att betala en försäkringspremie. Skulle räntan oväntat dra iväg väldigt mycket har man skyddat sig till viss del.

Att binda räntan för att försöka slå marknaden finner jag direkt dumt. Att binda för att säkra upp sin privatekonomi kan i många fall vara vettigt om man är högbelånad.

Själv behöver jag, tacksamt nog, inte binda min ränta numera.

1 gillning