Inkomster vid jämkning?

Det har blivit dags för mig att skicka in jämkningen för första gången, så jag har lite frågor:

• Tar jag min månadslön före skatt och tar den gånger 12?

• Ränteutgifter för lån skall ta med? Hur räknar jag ut det?

• Om räntan ändras på lånen, måste en ny jämkning skickas in då?

• Räknas barnbidraget som inkomst, och som jag kan ta med?

• Räknar man ut den på samma sätt som lönen?
    Jag vore väldigt tacksam om någon kunde ta sig tid att svara på dessa frågor.
    Tack på förhand!

Typ 10 år sedan sisst jag gjorde detta så kan vara nåt som ha ändrats…

Ja, samt eventuellt bonus. Företaget kommer få en årslön att de kan betala lägre skatt upp till det beloppet.

Låneränta * lånebelopp, blir det lite fel får du ta det i deklarationen. Om i år ta betald ränta + låneränta * lånebelopp * 9/12.

Beror på antingen ny jämkning eller så tar du det på deklarationen

Nej

Ok, stort tack för svar. Dock blir jag lite förvirrad när du skriver dina uträkningar.

x Är det inte enklare att ta summan i kronor man betalar i ränta varje månad och ta den summan gånger 12?

Om du har fast ränta hela året - ja.
Men om du har rörlig ränta eller du har bytt till ny fast ränta under året har du inte samma ränta i kronor varje månad

Ok, tack för svar. Jag har bunden ränta tills början på 2023 då mitt bolån skall skrivas om.
x Så jag räknar på min nuvarande ränta nu när jag ansöker om jämkning för 2023?
x När jag får en ny ränta (bunden), så måste jag skicka in en ny jämkning?

Har även en rörlig ränta på mitt billån, vilken kommer att ändras från denna månaden till November. Fick ett meddelande om detta på banken.
x Skall jag vänta med att skicka in min jämkning nu, och vänta tills nästa månaden med den nya räntan?
Känns ju väldigt omständigt att hålla på att skicka in en ny jämkning varje gång räntan ändras. Vilket den ju gör i dagens oroliga inflationstider.

Personligen hade jag gjort en best guess approximation kring hur mycket ränta kommer jag betala 2023 inklusive höjning bolåneränta.

Om det skiljer sig för mycket kan man göra om jämkningen annars tar man det i deklarationen.

1 gillning

Du behöver inte vara livrädd för att göra fel, utan gör som Thomas 86 skriver. Att hålla på med att skicka in jämkningsansökningar flera gånger om året är varken du eller Skatteverket betjänta av.

Skulle räntan 2023 bli väldigt mycket annorlunda än du beräknat, så skicka en ny ansökan. Annars låt bli.

Jämkningen kommer ändå aldrig att stämma exakt. Du kommer att få kvarskatt om du jämkar för mycket, och pengar tillbaka om du jämkar för lite. Någon eller några få tusenlappar hit eller dit struntar Skatteverket i.

3 gillningar

Ok, bra att veta.
När jag ska skriva in mina ränteutgifter, är det “Ränta” man skall kolla på då som står under lånet?
Trodde det var ränta + amorteringen man skulle skriva in där?

Nej! Amorteringen skall inte med. Den minskar ju din skuld, så den är visserligen en utgift men ingen kostnad.

1 gillning

Aha, men varför stiger det totala beloppet jag betalar på mitt bolån när räntan går upp?
Påverkas amorteringen av detta med?
OT: Tack för snabbt svar, det uppskattas verkligen när man inte har mycket tid i vardagen :wink:

Hur menar du? Stiger räntan blir det ju mera pengar som banken skall ha.

Blanda inte in amorteringen på något sätt! Säg att du lånar 1000 spänn av en kompis. Sedan betalar du tillbaka ditt lån på 1000 kr. Inte sjutton får du dra av den 1000-lappen i din deklaration,! Samma princip gäller banklån.

Det du betalar till banken är Räntan på lån + amortering…

Räntekostnaden går upp med räntan men amortering är densamma.

Amorteringen kan du inte dra av men däremot räntekostnaden…

1 gillning

Ok, då fattar jag.