Frågor kring bolån

Hejsan,
Vi ska precis köpa bostad. Går i tankarna hur man ska göra med bolånet angående bindningstider. Tänkte initialt man kunde dela lånet i två delar, halva rörligt och halva bundet i 5 år (då vi hamnar på 3% amortering)
Har dock läst på forumet och förstår att detta med olika bindningstider inte är positivt för konsumenten då man låser sig till den banken, men då undrar jag: blir det inte bara rörligt alternativ som kvarstår då? För om jag låser hela lånet i 5 år så är jag väl oavsett bunden till banken likt om jag delar upp lånet enligt ovan?
Hoppas ni förstår hur jag menar och kan hjälpa mig tänka lite:)

Halva 5år o halva rörligt funkar ok men du ÄR fast i 5år. .
Värsta att göra är väl som jag gjorde på mitt första lån där jag band halva på 3år o halva på 5år- - DET gillade Banken men man blir ju helt fast då dom hela tiden överlappar.
Personligen har jag allt på rörligt idag. . .men skulle kunna tänka mig 3år + rörligt…5år känns länge . . .men visst hade man bundit på 5år för 3år sedan hade det varit BRA :slight_smile:

Om du har god stabilitet i ekonomin i övrigt (dvs trygg i din anställning, inte lever på marginalerna) ta ett lån och dela inte upp och kör rörligt på det lånet.

Kom ihåg att dela upp lånet även kan resultera i högre pantsättningsavgift vid köp av Bostadsrätt.

Det enda positiva med att dela upp lånet är att de kanske inte misstänker dig för penningtvätt då de tjänar mer pengar på dig.

1 gillning

Att man är bunden till banken är kanske inte så farligt. Det jag skulle vara rädd för är att du efter ett år får svårt att förhandla bra ränta på den rörliga delen. Det är troligen väldigt svårt att ta halva lånet och flytta till en annan bank.
Jag förespråkar allt rörligt eller allt med samma bindningstid.

2 gillningar

Håller med om denna risk. Dock uppstår den ej om man använder en lånegivare med oförhandlad “automatisk” rabatt, t ex Skandia eller SBAB.

2 gillningar

Finns många perspektiv på det här. Om jag börjar med bundet vs rörligt så har rörligt över längre tidsperioder varit billigast. Bundet är främst en försäkring om din ekonomi inte klarar räntehöjningar. Eller om du tycker det är jobbigt med rörligt och vill veta vad du betalar och slippa oroa dig. Låt detta avgöra ditt val.

Om du vill köra på en mix av bundet och rörligt så hade jag valt en bank med transparent räntesättning. Inte storbankerna där man får förhandla om en individuell ränta. Risken finns att när ränterabatten för den rörliga räntan ska förhandlas om efter vanligen 12mån, så får du en usel ränta och sitter fast med det bundna lånet. Så titta i så fall på banker som Sbab, skandia, mfl. Danske bank har färdigförhandlade räntor med rabatt från facket.

En annan sak att tänka på vid så långa bindningstider är att det kan bli dyrt om du behöver lösa lånet i förtid (ränteskillnadsersättning). Nu antar jag att ni planerar att bo där i minst fem år, men mycket kan hända på så lång tid.

Jag skulle personligen aldrig binda upp mig så länge.

1 gillning

Nu vet vi ju inte hur stort lån ni har eller vilka ekonomiska förutsättningar ni har.
Men jag kan inte komma på ett läge där det är vettigt att dela upp på det sättet :slight_smile:

1 gillning

Tack så mycket för kloka råd! Anledningen till att jag tänker en längre bindningstid är för att lånet troligtvis blir stort samt amortering på 3% i några år. Har inte bestämt hur mycket vi går in med ännu men har kapital på ca 3milj och inkomster på 100k ( 50k var) och ska köpa villa för ca 8,3- 8,5miljoner i Sthlm). Att dela upp halva lånet på bundet/rörligt tänkte jag initialt var bättre än hela bundet då vi hittills inte har vågat tänka allt på rörligt om räntan skulle gå upp någon procent. Förstår såklart att vi måste göra avvägningen själva men att välja en bank med bestämda räntor på de rörliga delarna är ju inte fel om man inte vill hamna i en rävsax med storbankerna vad gäller förhandling👍🏼
Hur mycket marginaler tycker ni man borde ha i sin ekonomi för att köra allt på rörligt med ett så stort lån?

Jag tycker att man ska kunna fortsätta leva sitt liv som vanligt. Oavsett ränta. Annars är man kanske för högt skuldsatt eller borde ha bundit räntan.

Räknade lite på era förutsättningar och ni kommer ju kunna betala lån och amortering. Banken räknar ju också på det och skulle aldrig bevilja lånet annars. Men vid 5% ränta och 3% amortering blir det inte kul. Svårt beslut… kanske inte helt fel att göra som du har tänkt och binda halva på 5år. En så lång bindningstid ger ju ett visst skydd än att binda kortare.

En annan sak att tänka på är ju att ränteavdraget har ett tak, 100000kr per person, sedan sjunker det från 30% till 21%.

Kollade hos Skandia, sbab och danske bank. Hittar inga bra erbjudande för 5-åringen. För ett lån på 6500000kr erbjuder danske 2.59% för rörligt och 3.19% för 5år. Tycker absolut att ni ska kolla med storbankerna med. Men risken är ju att de blåser er på ränterabatten om ni binder olika delar.

Annars talar ju det mesta för att räntorna kommer ligga kvar här och kanske sjunka lite till. Det känns inte som en allt för stor risk att ha allt på rörligt. Det går ju att binda räntan närsomhelst. :blush:

OT: är ju varför man vill bo i Tokholm, jag åker dit så sällan som möjligt och barnen har det bättre i en mindre stad och husen är billigare… :blush:

1 gillning

Haha tokholm! Ja du har ju rätt att det är en närmast galen marknad här…
Ränteavdraget får vi ju ha koll på så att vi kan maxa det, kanske behöver vi då gå in med större kontantinsats. I nuläget ligger våra utgifter inte så högt då vi inte kommer äga bil och inte har några direkta dyra vanor så tror ändå vi kommer kunna leva på som vanligt även med någon procent i ökad ränta. Men såklart mycket lite till övers för spar om räntorna går upp! Stort tack för du kollade närmare på vår situation! Jag tycker ändå inte det skiljer sig så mycket mellan rörlig och bunden ränta på tex scandiabanken, känns som en relativt billig försäkring om räntorna skulle gå upp men jag vet inte, svårt beslut​:face_with_peeking_eye::face_with_peeking_eye:
Bästa scenario hade såklart varit lite mer kapital så man kan gå in med mer kontant och ändå ha kvar en del på börsen!

1 gillning

Är inte det mest en teoretisk risk? Åtminstone hos storbankerna, jag har iaf aldrig haft problem med att förlänga rabatten på mitt rörliga när jag samtidigt haft bundet.

1 gillning

Det är ju ett svårt beslut. Snudd på omöjligt att tajma räntan! Det är ju därför rörligt oftast blir bäst. Om man kan leva med att det svänger både upp och ner. Men jag tror ni kan få ner 5-åringen om ni förhandlar med en storbank. Ni lär va attraktiva kunder! :blush: fråga om de kan förlänga ränterabatten på den rörliga räntan. Eller på nåt sätt garantera er en konkurrenskraftig ränta under de 5år som ni vill binda. Men risken är väl att det låter annorlunda när det är dags för omförhandling. Men kostar ju inget att kolla runt lite… :blush:

Ja du om du inte vill ha några kort att förhandla med banken med så är det inga problem, för dom!

Är det någon som har erfarenhet av att det skulle vara så i verkligheten?

Jag har som sagt förhandlat om ränta i den situationen ett flertal gånger och det har inte varit några konstigheter.

1 gillning

Förstår inte riktigt vad du menar, om du inte kan flytta ditt bolån vad ska du göra om du blir missnöjd med räntan?

Sen att banken inte ger dig listräntan rakt av är en annan fråga. Men får du bästa räntan?

1 gillning

Ja, men verkligen- att försöka tajma något blir ju ren spekulation. Det skulle isåfall mer handla om att komma ned i amorteringsgrad över de 5 åren.
Tack för tips, vi får kolla med storbankerna vad de kan göra också. Kanske kan få ned det skriftligt isåfall med tanke på att de verkar lite luriga:p

1 gillning

Exakt. Det är rörligt som gäller vilket är känt sen länge men av någon anledning pågår denna diskussion år ut och år in.

1 gillning

Det är nog rätt få som orkar hålla på att byta bank för några tiondelar i rabatt. Om man nu gör det, absolut, kör allt rörligt och byt en gång om året, eller vartannat om man lyckas få två års rabatt.

Frågan var om någon råkat ut för att inte få en acceptabel rabatt.

1 gillning

Det brukar ju oftast räcka med att man gör en check och sen meddelar sin bank att man hittat bättre ränta på annan bank och sen frågat om ens befintliga bank kan matcha det. Denna manöver kan man inte göra om man har bunden ränta. Själv har jag gjort denna förhandling flera gånger tills min bank inte kunde matcha. Då bytte jag. Har bytt några gånger till och har till slut blivit lite less på att förhandla och tjafsa om räntan varje år så jag har valt en nischbank som håller hyfsat låg, fast, ränta som ej behöver förhandlas.