Tips: Skattejämka ränteavdraget innan 19 november om du har bolån

Jag skickade in att jag vill skattejämka för flera veckor sedan till Skatteverket men inte fått underlagen jag behöver för att skicka in till mitt företags löneavdelning. Hur lång tid brukar det ta? Känns som att 3-4 veckor borde räcka eller?

1 gillning

Tog bara en dag för både mig och sambo när vi gjorde det digitalt.

Gjorde ni det nu under senaste månaden? Har fortfarande inte fått något, sist tog det 2 dagar. Kanske är mycket nu för dem? Mina kollegor har inte heller fått det så det är inte bara jag.

Har en kompis som brukar säga att betalar man inte restskatt så är man en förlorare. :joy:

3 gillningar

I förra veckan gjorde vi det.
Jämkade du för 2023 eller 2024?

Du kan inte se något på sidan för jämkning hos skatteverket?

För mig ser det ut enligt nedan efter att beslutet var klart. Kom även i Kivra.

1 gillning

Nej alltså jag och mina kollegor sökte för 2024 så det är nog där skon klämmer, du visar väl för 2023? Då prioriterar de nog 2023 först så kanske jag får mitt beslut för 2024 i januari kanske

1 gillning

Skatteverket får in extremt mycket ansökningar just nu, så vissa köer lär det bli. Brukar gå fortare under “lågsäsong”.

2 gillningar

Samma här.
Ska vara föräldraledig i höst så orkar inte ge mig på detta.
Jämkade för årets sista del, betalar 5% skatt oktober, november, december :stuck_out_tongue:

1 gillning

Ah så är det nog då. Jag sökte för 2023.

Jag sökte för två veckor sedan för 2024, enligt kvittensen så skulle de skicka ut underlaget i mitten av december.

1 gillning

Hur tänker ni när ni uppskattar ränteutgifter för 2024? Räknar ni på att räntan ni har nu i november kommer att kvarstå hela året?

1 gillning

Jag skrev 100k i räntekostnader totalt, inkluderar då mina kreditkort, ränta på csn och ränta på bolån. Du kan alltid ändra under året om du vill så spelar inte så stor roll egentligen vad du skriver, men uppskatta på ett ungefär. Ta hellre lite i överkant och ha en buffert vid april året efter så har du ju tagit ett riktigt bra lån av staten tills det är dags att betala tillbaka :wink: Som sagt, alla som får pengar vid skatteåterbäring är ju de som lånat ut pengar, du vill ju bli betalningsskyldig, då har du vunnit på det, speciellt om det är ett litet belopp som du är skyldig.

Räknar på 5%, personlig tro är att riskbanken höjer en 0.25 till och sen blir vi kvar på den nivån större delen av 2024.

Räntan på CSN är inte avdragsgill så den ska du inte ta med. Om du överskattar räntekostnaden så får du restskatt sen.

Okej, visste inte det med CSN!

Restskatt är ju det du vill ha om du inte vill låna ut pengar till staten. Jag lånar hellre pengarna billigt och betalar tillbaka det som var för mycket, känns mycket smartare så.

En ekonomiskt kunnig person vill alltid betala restskatt till staten, tänker jag, vad tycker ni andra?

1 gillning

Jag håller med. Bara informerar om risken. Om du räknar med CSN i jämkningen så får du mer i restskatt. Vilket kan bli oväntat.

1 gillning

Från en inte har koll på jämkning. Kan man jämka alla avdrag som bla milavdrag också. Måste man själv informera arbetsgivaren när man fått svar från Skatteverket. Tacksam för svar/novis :blush:

Allt som påverkar skatten, in och kika i jämkningsansökan. En del arbetsgivare hämtar in skattsedeln från skatteverket elektronisk i januari för året (därav tråden med 19/11 som sista datum för att det ska vara klart till arbetsgivaren hämtar) men alla gör det inte och de gör det vad jag sett aldrig löpande under året så för att vara på säkra sidan ska du lämna in skattsedeln själv när du får den till er löneavdelning.

Tusen tack :pray:t3:
En annan fråga, om man tar i förmycket så att man får restskatt, betalar man ränta på det då?

Du får kolla datumen på skatteverket.se nästa år men i år såg det ut så här:

• På kvarskatt på mer än 30 000 kronor börjar kostnadsräntan att räknas från och med den 14 februari 2023, för inkomståret 2022.
  • På kvarskatt på högst 30 000 kronor börjar kostnadsräntan att räknas från och med den 4 maj 2023, för inkomståret 2022.

Så stäm av i början av året med skatteverkets e-tjänst och betala in beräknad kvarskatt över 30.000 i februari:

2 gillningar