Maken och jag har köpt hus och flyttar nu vid månadsskiftet. Det är första gången jag äger hus (haft br innan) och undrar lite över jämkning hos Skatteverket.
Vi står på lånet båda två och om jag förstått rätt så ska vi betala ca 3000 kr ränta i månaden innan skattereduktion och ca 2000 kr efter.
Blir alltså “bara” 500 kr/ månad var som vi får tillbaka.
Jag är 50+ och jobbar 100% och tjänar strax under 40.000 kr (före skatt), maken 60+, jobbar 100%, har ca 30.000 kr (före skatt) och från nu i augusti tar han ut sin premiepension och ska få ca 10.000 kr (före skatt).
Jag har nu sålt min br med förlust och har en del avdrag för nybygge och renovering så jag kommer att få tillbaka en del vid nästa års deklaration. Hur tänker ni? Är det värt för oss att ansöka om jämkning eller är det bättre att vänta och få en klumpsumma?
Vi har ju inte jättehöga räntekostnader.
Fastighetsavgiften kommer till också, om det inte är hyfsat nybyggt. Och som sagt, ISK-skatt eller annan avkastning gör det till slut mer lönsamt att inte jämka (man skjuter upp skatten räntefritt om man ser till att betala in den i tid). Har man bara ränteutgifter lånar man istället ut räntefritt till staten, och man kan vilja jämka för det (även om jag antar att den vanligaste anledningen snarare handlar om pengar in och ut varje månad). Någonstans däremellan blir det inte värt besväret att jämka även om man hypotetiskt skulle kunna tjäna lite på en alternativ placering av de jämkade kronorna.
Edit: Missade detta om pension samtidigt som arbete. Då kanske det kan vara värt att jämka bara för att få lite bättre koll och undvika en stor kvarskatt. Annars drar antagligen arbetsgivaren skatt som om det är den enda inkomsten, och då finns risk att effekter kring grundavdrag etc gör att de drar för lite. Det går så klart att hålla koll på själv, men jämkning kan vara ett sätt att undvika oväntad kvarskatt.
Maken pratade med Skatteverket och de drar ju den högre skattesatsen för pensionen på 35%. Han har även resor till jobbavdrag samt avdrag för lån. Men tack för infon, ska ta upp det med honom. Kanske han behöver kolla igen
Det var mer än jag visste. Det verkar ju rimligt att de tar höjd på smarta sätt för någon som tar ut pension medan de jobbar. Bra! Men annars är nog utbetalningar från flera arbetsgivare och liknande en typisk situation när jämkning är bra. För att undvika oväntad kvarskatt snarare än att “få tillbaka på boräntan”.
Man kan alltid “ljuga” när man jämkar. Tex slriva att man har 5% i ränta när man har 3%, underskatta inkomster osv. Så länge man tar upp dem i deklarationen så gör man inget olagligt men man får låna gratis av pappa staten
Man kan så klart också göra tvärtom och uppskatta inkomsterna högt och räntorna lågt när man jämkar, om man vill försäkra sig om att undvika kvarskatt och istället förhoppningsvis få en liten skatteåterbäring. Jag har fått vibben av att det för många är en överraskning vilket håll det än slår åt. Skatteåterböringen går i bästa fall till sparande men nog ofta konsumtion, medan kvarskatt blir en smärre ekonomisk kris.