Mina räntor går från bundet (1,09) till rörligt strax innan sommaren. Jag funderade på att jämka och trodde att man kunde höra av sig till banken så löste de problemet. Såklart var det inte så lätt. Jag har läst in mig på proceduren men blir inte klock på hur man gör med rörlig ränta. Räntan förändrar sig var tredje månad, måste man då ändra uppgifterna till skatteverket var tredje månad?
Någon här på forumet har säkert ett enkelt svar eller ett tips på mitt “problem”. Hur gör ni?
Räkna ut ungefärligt vad dina räntekostnader hamnar på ett år och knappa in i skatteverkets e-tjänst. Slår det lite fel så får du antingen betala mellanskillnaden alternativt får lite tillbaka. Behöver inte vara på kronan.
Uppskatta räntekostnaderna till vad du tror ungefär. Jag sänkte dessutom mina förväntade räntekostnader I ansökan för att vara på “säkra sidan”. Jag får någon tusenlapp mer netto i månaden av min arbetsgivare men jag har ändå marginal så jag inte riskerar att betala restskatt. Jag har skickat in jämkning två gånger, bägge gånger accepterades förfrågan inom ett dygn så jag tänker att det är en snabb, automatiskt process så länge man inte skickar in jättetokiga siffror.
Ni som tänker kommentera “vArFöR vIlL dU lÅnA uT dInA pEnGaR tIlL sTaTeN” kan strunta i det.
Man kan aldrig komma exakt, det går du leva med. Blir det alldeles fel får du göra en ny jämkning, men att hatta med en ny jämkning varje kvartal känns bara dumt.
Skatten kommer ändå aldrig att bli exakt. I så fall skulle vi behöva en skattetabell för varje kommun i Sverige, eftersom vi har olika kommunalskatt…
Jag har precis jämkat men tänker att man kanske får ändra vart tredje månad, om man märker att det ändras.
Vore surt att åka på en skattesmäll nästa år, för att man har varit girig.
En jämkning är en preliminär uträkning av din skatt, alltså som att du redan nu gissar/uppskattar hur nästkommande deklaration kommer att se ut. Det innebär alltså att du redan nu behöver uppskatta alla belopp i deklarationen, inte bara räntorna. Har du exempelvis en väldigt ojämn lön och därför har svårt att uppskatta vad denna kommer att bli totalt under året så hjälper det inte att du har koll på vad räntan kommer att landa på - den preliminära deklarationen kommer då inte att överenstämma med den slutliga.
Ville bara föra in perspektivet att det inte endast är räntorna du behöver ha koll på. Det är också därför banken inte gör jämkning åt dig - de har ingen aning om hur din inkomstdeklaration kommer att se ut i övrigt.
Med det sagt - har du hyfsad koll på vad inkomster och utgifter kommer att bli under året så är det som nämnts av någon en snabb process att begära jämkning.
Jag hade själv tyckt att det skulle vara lite omständligt att hålla på och jämka flera gånger under året. Man lär väl inte bli populär hos arbetsgivaren heller som behöver anpassa sig efter varje jämkningsbeslut. Jag hade uppskattat utifrån bästa förmåga och bara jämkat på nytt om jag märkt att det blivit heeeelt fel (tex pga arbetslöshet och drastisk ändrad inkomst, eller drastisk förändrad ränta). Att man aldrig kommer hamna exakt på +/- 0 får man leva med.