Hej!
Nu när räntan på bolånet ökat kraftigt och det börjar bli många tusenlappar i månaden har jag funderat kring jämkning. Har någon erfarenhet av detta? Krångligt att ansöka om/ ordna med skatteverket/ arbetsgivare?
Mvh Johan
Hej!
Nu när räntan på bolånet ökat kraftigt och det börjar bli många tusenlappar i månaden har jag funderat kring jämkning. Har någon erfarenhet av detta? Krångligt att ansöka om/ ordna med skatteverket/ arbetsgivare?
Mvh Johan
toppen tack!
Om din lön ligger över eller under brytpunkten spelar ingen roll. 30 procents skatteffekt upp till 100 000 i räntor, därefter 21 procent.
Kopplingen i skatteeffekt mellan lön och räntor försvann för över 30 år sedan!
Ha bara det i beräkningen så ni inte åker på återbetalning eller se till att man är förberedd på att ‘fakturan’ kommer där innan sommaren. Fastighetsavgift om man har radhus/villa m.m kommer på deklarationen.
Personligen har jag låtit det vara. Risken är större att jag förbrukar dem slantarna på xyz random grejer under året och avkastningen i bästa fall låg och i värsta fall går back om jag investerar dem. Har även precis börjat studerar så min återbäring från räntor garanterar att jag får tusenlappar att täcka semesterkassa. Alt första månaden av sommare då jag inte får csn och lönen från sommarjobb kommer månad 2.
Kan tillägga att våra lån om 3.05m är låsta i mellan 1.5-3 år till och billån om 135k är rörlig och därav relativt förrutsägbara utgifter med goda marginaler för andra utgifter att jag inte behöver dem för att överleva så att säga.
Skatteverket tar hänsyn till fastighetsavgiften när man tar beslut om jämkning!
Givetvis bra om man klarar sig utan jämkning, men för många är det nödvändigt för att gå runt.
När man formulerar det som “ett gratislån till staten” sticker det ju ändå lite i ögonen, och om man skickar in pengarna på ett räntekonto med 2,5+ % ränta är det svårt att se det som en dålig deal även om man vill undvika risk.
Med det sagt har jag inte jämkat själv, men jag kanske borde
.