Börja jämka bolånet mitt under året?

Hej

Om jag skickar in en ansökan till skatteverket och börjar jämka mitt bolån resten av året. Kommer då skatten regleras direkt så jag får del av hela årets räntor? Kommer jag få del av det jag betalt i ränta före detta datum med i form av minskad skatt resten av året. I sådana fall skulle skatten inte bli särskilt hög resten av året.

En fråga till. Det står att man måste fylla i alla avdrag och så vidare på skatteverkets hemsida, då man ansöker om jämkning. Men måste man det? Jag ska absolut inte vara oärlig men tänkte bara jämka på bolåneräntorna och inte min reseersättning. Ersättningen för arbetsresorna tänkte jag ta upp i själva deklarationen. På så sätt har jag lite marginal beroende på hur ränta går resten av året. Kommer även få kostnad på schablonskatten på ISK som kommer tillkomma.

Jag har jämkat mitt bolån förr i tiden men det var cirka 15 år sedan. Så en del kan ha ändrats. På den tiden jämkade jag bara mina bolåneräntor och nämnde inget om reseavdrag för arbetsresor förrän i själva deklarationen.

Ja, de räknar med hela årets räntor och tar hänsyn till hur mycket preliminärskatt som betalats in hittills. Dvs du får väldigt låg skatt resten av året.

Du måste inte ta med alla avdrag. Ju noggrannare du är desto mindre återbäring riskerar du att få. Men det kan vara smart att vara på den säkra sidan.

Du verkar redan veta hur det hela går till och fungerar matematiskt. :+1:

5 gillningar