Hamnar över gränsen för statlig inkomstskatt i och med mitt arvode från föreningen

Njae, prelskatten betalas efter historiskt resultat och kan jämkas vid behov.
Du deklarerar momsen samma månad/kvartal som du fakturerar, betalningen sker dock längre fram…

1 gillning

Tänk dig en timlön på 1000 kr. Varje timma du arbetar sjunker nästa timmes ersättning med 100 kr. Med ditt resonemang “lönar” det sig att forsätta arbeta, vilket iochförsig är sant matematiskt, men känslomässigt?

Det är synd att arbete straffar sig men spendera på onödigt lyx belönas (RUT/ROT avdrag).

1 gillning

Så här står det på skatteverkets hemsida, vilket föreningarna följer.

Lämna uppgift om idrottsersättning i en idrottsförening

Om du betalar ut idrottsersättning ska du lämna uppgift om det i en arbetsgivardeklaration. Om idrottsersättningen är mindre än 26 250 kronor (ett halvt prisbasbelopp) per idrottsutövare under 2023 kan du istället välja att lämna uppgiften på en kontrolluppgift. Du ska dra skatt och betala arbetsgivaravgifter om idrottsersättningen är på 26 250 kronor eller mer per idrottsutövare under 2023.

Tack Jan :slight_smile:
Man får glädjas åt det där lilla.

1 gillning

Får bli liknande för mig.
Har endast 4 vabb dagar under hela 2023, än så länge :slight_smile:

De behöver ju inte betala skatt på arvode/ersättningar under 26 000 kr. De bara deklarerar till SKV.

Lämna uppgift om idrottsersättning i en idrottsförening

Om du betalar ut idrottsersättning ska du lämna uppgift om det i en arbetsgivardeklaration. Om idrottsersättningen är mindre än 26 250 kronor (ett halvt prisbasbelopp) per idrottsutövare under 2023 kan du istället välja att lämna uppgiften på en kontrolluppgift. Du ska dra skatt och betala arbetsgivaravgifter om idrottsersättningen är på 26 250 kronor eller mer per idrottsutövare under 2023.

Själv har jag som mål att ”få skatta” mer, dvs komma över den nivån. Det innebär ju bara att man tjänar bra/ bättre än genomsnittet och därför har möjlighet att bidra ännu mer till samhället :smiley:

7 gillningar

Stämmer den där ekvationen oavsett storleken på lönen?
Om vi säger att din timlön var dubbelt så mycket som nu, skulle du arbeta en timme extra då?

Visst, man kan tycka att det var jobbigt att man fick skatterabatt på de tidigare timmarna. Eller så är man glad för det. Bara en attitydfråga.

Progressiv skatt går att se på många sätt, men tanken är ju att man får behålla mycket i början så ens viktigaste behov så snabbt som möjligt blir uppfyllda, sedan skattar man mer på lyxsidan. Jobba hårdare för lyxen än för att slippa svälta, helt enkelt.

De skattar lågt när du inte har något val att ta in pengar, och tar igen det/skattar högre när du nått den nivån att du kan välja att bidraga.

3 gillningar

Lönen skulle inte vara dubbelt så hög för jag skulle inte sträva efter en sådan lön pga det inte är värt besväret pga skatt. Om den mot all förmodan skulle “råka” bli dubbelt så hög utan att jag behövt kämpa för det skulle jag gått ned i arbetstid.

2 gillningar

Så, är det just vid brytgränsen för statlig skatt som det inte blir värt besväret mer?
Skatten är ju progressiv innan det med.

Försöker mest förstå tankesättet, större delen av min lön beskattas med den högsta skattesatsen som går att ha här i Finland, jobbar jag lite mer eller mindre gör det inte längre så stor skillnad för hur mycket jag får ut netto, det blir lite under 50% hursomhelst. Jag tycker ändå att jag får ut ganska “mycket pang” för min arbetstid.

3 gillningar

Kan du inte framåt fakturera från ett AB?
I så fall skulle du slippa statlig skatt på inkomsten.

Det är brytgränsen (20 procentenheter högre skatt) och att man maxar statliga pensionen framförallt som jag ser som en gräns för där jag vill ligga lönemässigt. Börjar jag halka efter i lön i förhållande till brytpunkten så byter jag jobb, annars stannar jag kvar om jag trivs i övrigt.

1 gillning

Skulle det göra skillnad om brytgränsen inte var så skarp?
Dvs, om progressiviteten ökades i fler steg.

Personligen har jag aldrig separerat pengarna som jag tjänar över eller under några brytpunkter, jag har bara tittat på den totala skatteprocenten.

1 gillning

Ja, det skulle göra skillnad om brytgränsen inte var så skarp. Jag har stenkoll på brytgränsen varje år och anpassar mig min ekonomi och val av jobb/lön baserat på det. Tycker iofs också det kan vara lite skönt att den är skarp så man har ett rättesnöre som känns lagom att förhålla sig, men ändå inget jag skulle önska. Jag tycker skattesystemet ska vara enkel och någorlunda rättvis och sympatiserar därför samma platta skatt för alla oavsett lön, ålder och var man bor i Sverige.

1 gillning

De sista åren som löneslav löste jag "problemet " med att löneväxla.

1 gillning

Du skriver att du får 25.000 skattefritt från föreningen, vilket naturligtvis inte stämmer. Sådana fantastiska inkomsttyper existerar tyvärr inte i Sverige. Har föreningen inte rapporterat din ersättning är det fortfarande du som är ansvarig för att betala skatt, med vite om du inte gör det och blir påkommen. Jag tror preskriptionstiden är 5 år.
Vad du har fått är din ersättning från förening för idell verksamhet utan avdragen preliminärskatt. Det är mycket vanligt att föreningar gör så eftersom majoriteten av de ideella ledarna är ungdomar som inte har mågon annan inkomst. Deras totala inkomst ligger under gränsen för att betala inkomstskatt och det blir bara en massa meck för dem att få tillbaka på skatten en gång per år.
För dig finns två alternativ:

1. be föreningen att dra av preliminärskatt. De kommer göra ett avdrag på 30% och ev. obetald skatt hamnar som restskatt.
  2. Lägg undan hälften av ersättningen och betala kvarskatten från det kontot.
    Se till att ersättningen finns på din deklaration under “ej pensionsgrundande inkomster”
3 gillningar

Nej visst. Men om du som skattebetalare har andra inkomster då är det skatt från första kronan. Det finns inget ”skattefritt” för dig i det här exemplet, det har du missuppfattat.

1 gillning

Okay nu fattar jag inget :), skatteplanering brukar betyda att man planerar så man har mer pengar kvar men du löser det genom att ha mindre pengar kvar dvs sänker din lön. Som företagare är det ju vanligt att ta ut lön å sen utdelning osv.

Kanske har missat ett senario men även om du betalar mer skatt så har du ändå mer pengar. Och har du redan jobbat in pengarna varför försöka minska sin intäkt med flit. Vill du gärna ha semester och ledighet genom föräldraledighet, det är ju perfekt men det är ju inte skatteplanering utan ledighetsmaximering.

1 gillning

Därav citationstecknet. Jag får högre andel av pengarna kvar. Högre andel av inkomsten till mig. Lägre andel i skatt.