Löneundersökning 2026: Tjänar du mer eller mindre än Svensson?

Woohoo! 1:a percentilen! Det måste ju betyda nåt bra, eller? :joy:

13 gillningar

Och i andra änden kan sägas att den inte accepterar 0, även om man ombeds fylla i detta. :smiley:
(Fyller jag i 1 så funkar det, så så får det bli.)

" Du tjänar mer än ungefär 0 % av Sveriges löntagare."

No shit Sherlock. :rofl:

15 gillningar

Rätt galet att det är ett snitt på 70 000 på ett forum där ändå en hel del av aktiva medlemmar tjänar 0:-
Inte konstigt att allt är dyrt om snittlönen är över 70 000

1 gillning

Du tänker på den särskilda RikaTillsammans-marknaden, som är åtskild från den svenska marknaden? :grin:

6 gillningar

Fundering borde man här inte skriva in lön man hade 2025 för att datan från forumet ska vara jämförbart med datan från 2025?

En tanke bara…

2 gillningar

Snittlönen hos RT närmare 150k? Någon som slagit in årslön, eller har vi en riktig Krösus bland oss som drar upp snittet så mycket?

Kände mig rätt nöjd med p97 hos RT, men jag måste ligga rejält i lä jämfört med p100.

Edit: nu gick snittet ned, så jag antar att det rensats lite i datan

Kan man se det uppdaterade RT-värdet allt eftersom alla fyller i?

Snittet just nu på ca 2750 svarande är 57000 kr. Tog bort ett extremvärde som förändrade ganska mycket.

Ja, precis. Återkommer med det även i tråden med jämna mellanrum.

Det måste vara något fel på jämförelsen “i din ålder”, jag är väldigt långt under medelålder om man säger så, får 65% i min ålder 91% overall, och 85% RT min ålder. :thinking: Tjänar unga män som inte är på RT så mycket mer verkligen?

Varför inte också ta med medianen istället? Kul att se outliers I den mån det är möjligt. Skulle haft medianen som primärt. Man kan skriva “tänk på att medel påverlas av enstaka outliers” men de flesta tar inte in det.

2 gillningar

Ifyllt :blush: Räknade dock inte med min årliga bonus eftersom man inte vet vad det blir i förväg :see_no_evil_monkey: Kul ändå att veta att man tjänar mer än 75% i samma ålder (och jag som tycker jag har skitdålig grundlön) :rofl:

1 gillning

Jag är djupt fascinerad av att ISK frågeformuläret fått 8000 svar (imponerande!) samtidigt som antalet som jag märker deltar aktivt och regelbundet i forumet verkar vara mindre än 100? Kan det finnas potential för tillväxt eller är det så pass ovanligt att folk gillar att delta aktivt på forum?

2 gillningar

Hur har du tänkt med löneväxling?

Man sparar ju hela bruttolönen som växlas idag men den kommer att beskattas i framtiden.

Netto eller brutto?

Jag gör ett antagande om estimerat netto då övrigt sparande sker efter skatt.

:scream: jag har hört talas om köpta domare, poliser och tjänstemän men nu är banne mej även data köpt. Vart är världen på väg :joy:

Japp! Jag visar ut mig själv :red_square::waving_hand:

4 gillningar

Haha, tjänar mer än hela 3% av RT:are i min ålder :slight_smile:

5 gillningar

5 gillningar

För många år i Asien. Miljöskadade associationer :sweat_smile:

Bara det inte är frågan om någon stackars förtryckt data så är jag nöjd.

Sätter mig bredvid dig i utvisningsbåset.

1 gillning

Enkäten spreds också via sociala medier, så alla respondenter har inte en koppling till forumet. Det är ganska ovanligt att delta aktivt på internetforum punkt.

2 gillningar

Om man gått ner på att jobba deltid, ska man då ange sin heltidslön, eller det lägre belopp man faktiskt får ut för att man jobbar deltid?