Löneundersökning 2026: Tjänar du mer eller mindre än Svensson?

Fördelningen på ISK-undersökningen på de 9000 svaren:

1 gillning

Samma här, fick 200kr i dricks i helgen under en kompis kalas där jag hjälpte till med fika. Så räknade det som årets lön. :face_savoring_food:

Man hjälper andra att känna sig lite rikare i alla fall. :blush:

3 gillningar

Möjligt att se LQ, Med, UQ per grupp? Ändå 2500 från forumet.

Sorry, fattar inte… :see_no_evil_monkey:

Jag tror att Agaton menar lower quartile, median, upper quartile. Dvs percentil 25, 50, 75 för vardera grupp.

3 gillningar

Jag fick en betydligt lägre percentil på lön i förhållande till RT:s jämnåriga än jag fick på ISK i förhållande till RT:s jämnåriga som frågades om i separat tråd.

Konsekvent hög sparkvot och fokus på finansiellt sparande på ISK är nog förklaringen.

1 gillning

Jag skrev först att det måste vara att man inte tar hänsyn till heltid/deltid men å andra sidan verkar det som att SCB räknar om lönerna för de som jobbar deltid till heltid.

Så om alla här skulle jobba deltid och bara skulle lägga in deltidslönen skulle det nog bli en missvisande jämförelse om det justeras till heltid i ena fallet men inte i det andra fallet.

Men jag vet inte om de gjort så i datan som RT köpt.

@janbolmeson kanske kan specificera.

1 gillning

Jag har förutom månadslön oxå kortsiktiga och långsiktiga incitamentsprogram som typiskt levererar ca detsamma som min månadslön x12.

Lägga till i månadslön, lägga under utdelning eller strunta i att ta med?

2 gillningar

korrekt. spridningsmåtten. vore kul att se om flocken, forumet, Facebook, och vad de andra var, skiljer sig mkt åt och hur.

Ja, SCB räknar om det till heltidsekvivalenter. Tänkte inte på att jag skulle fråga om det också. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Det kommer, lovar. :+1:

2 gillningar

Ingen enkät är komplett från början :wink:

2 gillningar

Som med all statistik, the devil is in the detail :sweat_smile:

4 gillningar

Jag fyllde i min lön från min huvudsakliga arbetsgivare. Har ett extraknäck som jag inte lade till, rör sig endast om ett par tusenlappar per månad extra. Det kanske var fel av mig? Blev positivt överraskad att jag låg högt mot både median och medel, även jämfört med detta forum. Det är troligtvis för att jag är under 35. Brukar mest se lönesummor här som jag endast kan drömma om.

Ps: första posten i forumet, lurker sedan 2019​:see_no_evil_monkey:

12 gillningar

Välkommen ut i friska luften. :grinning_face:

3 gillningar

Jag fyllde i min månadslön, ev bonusar är ju inte garanterade år efter år

Stort tack! Följer din kanal slaviskt, uppskattar dig verkligen både där och här på forumet.

3 gillningar

Tack!

:blush:

1 gillning

Ngt lite tjänar du väl ändå på din Youtube-kanal? :wink:

1 gillning

Svart alltså? Anmäler till Skatteverket direkt!

2 gillningar