En tusing i månaden efter skatt ungefär, men det är ju små och inga fasta summor, så jag likställer det mer med OB eller beordrad övertid hos löneträlarna. Det är s a s inte lön.
Fritt fram, jag betalar gärna skattedelen. Frågan är hur det ens görs på så små belopp? ![]()
Edit
Man fixar det i deklarationen. Men kan troligen räknas som gåva. Får kolla med SKV i vår.
Jag tänker att många med “dålig” lön inte kommer svara, utan det är ju främst de som har hög lön som svarar och detta driver ju på i sin tur ett högt snitt och medianlön.
Var bättre än 88 % i lön i stort men 48 % i forumet haha och detta med 55 000 kr i lön och född 1988.
ISK var jag betydligt bättre, i 99 % i stort och även i forumet i 1 % percentilen
Så är det ju så klart. Gör inga anspråk på att det ska vara representativt för Sverige, det är ju därför jag köpte siffrorna från SCB. ![]()
Vad ska jag skriva @janbolmeson ? ![]()
![]()
Hänger inte med. ![]()
Fixat allt. Skrämmande siffror jämfört med RT gånget ![]()
![]()
![]()
![]()
Det är dock väldigt kul och intressant att få ta del utav siffrorna
Man blir väldigt hemmablind och tänker att alla har så mycket mer.
Jag räknade inte med aktieoptioner, men det är ändå roligt att se att jag till och med inom RT hamnade bland de 10* % bästa. Samtidigt känns det inte som att jag tillhör de ”10* % bästa”, vilket i sig är ganska sorgligt.
Utan du tillhör de 10 % sämsta? ![]()
Jag borde helt klart ha sovit istället för att skriva inlägg så sent, oops
ISK-formuläret är lite konstigt. Varför fylla i KF separat, de fungerar ju i praktiken likadant och jag har alla mina utländska aktier på KF?
För att kunna jämföra äpplen-med-äpplen då vi har officiell statistik på ISK. Sedan kan vi ju absolut slå ihop det här när vi kollar på det eftersom jag håller med om att det är typ samma.
Aha, då förstår jag. Det blir ändå lite konstigt eftersom jag tror att väldigt många har både och. I alla fall av alla som sparade innan ISK existerade som sparform.
Det bästa vore väl att även visa totala finasiella tillgångar. Då ser man totalen oavsett sparform.
Regel #1 I forskning;
låt inte det bästa vara det godas fiende. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.
Definitionen “Utdelning enligt K10” är lite snävt, kan jag tycka. Jag tolkade det lite bredare och inkluderade även K12, dvs andelar i okvalificerade andelar i onoterade bolag. Egentligen är det väl inkomst av kapital ni är ute efter?
P99 i Sverige, P97 på RT. Mycket intressant. Då har man det nog bättre än vad jag själv trott. En “nackdel” med en såpass hög inkomst, är att jag betalar 56% skatt. Så det som är kvar för konsumtion är inte lika stor skillnad på, jämfört med de som har betydligt lägre lön.
Som egenföretagare planerar man rimligen sitt uttag så att man slipper betala så mycket i skatt.
Det går nog ingen nöd på dig med de percentilerna, om vi säger så.
56% av tokmycket ger ändå väldigt mycket kvar jämfört med 25% i skatt på en mer modest Svenssonlön.
Det gör nog merparten av de som är egenföretagare ja, men likförbaskat tycker de ofta mest synd om sig själva här på RT. ![]()