35 årig civilingenjör, känner att jag ligger lite lågt i lön | Hjälp mig resonera kring jobbsituationen

Hej kanske sen på bollen här men:

1. Hur mycket värderar du en trygg anställning? Jobbar du i en eftertraktad branch behöver du kanske inte vara så trygg?
  2. Konsultbolag är lite farliga - blir det dåliga tider är det ofta konsulterna som åker ut först.
  3. Man tjänar mer i storstäderna - så man får värdera det också.
  4. Lönar sig lojalitet där du jobbar? Har du en sjysst chef som gör att du trivs och utvecklas.
    Det tråkiga svaret är att man bör byta jobb ungefär var 3:e år.

Och svaret på din fråga så tycker jag du tjänar för lite (om du bor i Stockholm/Göteborg/Malmö/Lund)
och skulle gissa på att närmare 50000 är mer rimligt.

1 gillning

Ja vi får se helt enkelt vad de erbjuder, kan ju vara så att de bara erbjuder 40k i lön där också, eller 60k, ska i alla fall öppna med 62k så får vi se var vi landar. Tror det kan vara en ögonöppnare för många på forumet också, då vi verkar tycka väldigt olika angående vad jag ska fråga efter, så jag lägger mig högt för att se hur de reagerar och var det här slutar.

Får jag 56k till exempel är ju det en löneökning på 40% för mig och då byter jag direkt. Sen är det viktigt att poängtera att även i tuffa tider så går inte IT-konsulter och projektledare inom IT arbetslösa några långa perioder, speciellt inte eftertraktade sådana på ett internationellt bolag som det jag sökt på. Skillnad såklart i en global pandemi, så får hoppas att inte det händer igen ifall jag tar jobbet, men kan ju inte oroa mig för det hela arbetslivet heller.

När jag blir pensionär och tänker tillbaka på mitt liv så vill jag inte känna att jag borde tagit fler risker, jag vill känna mig stolt över alla risker jag tog och att jag kunde hantera allt som hände efter de besluten. Att bara jobba i tung industri hela livet med låg lön hade gett mig ångest, vilket det redan gör.

1 gillning

Jag vet vad statistiken säger, men det just bara statistik. Jag tror på individnivå är skillnaderna mycket mindre, dvs jag får inte per automatik en mycket högre lön om jag flyttar från vischan till storstaden och söker jobb där.
Det handlar om mer än så. För det första så tror jag att snittet trycks upp av dem som har mycket höga löner av olika anledningar. Och dessa individer finns främst i storstäderna. Ute i landet finns kanske inte riktigt sådana välbetalda jobb i samma utsträckning. Men för “vanliga” ingenjörsjobb, systemutvecklare t.ex, är inte skillnaderna särskilt stora. Det är i alla fall min erfarenhet.

Kan lägga till en sak som är relevant. För fast anställda så utgår oftast en viss lön för en viss typ av befattning.

En högre lön kan utgå ifall en individ åtar sig ett ytterligare ansvar.
Man utför inte bara saker på begäran. Utan man driver något. T ex kan man ansvara för att daily build maskineriet är optimal och fungerande. Det kan vara ett smärre helvete som förpestar arbetsdagen. Men man får då ett litet lönepåslag för det.

Så att Nisse har lite högre lön kan bero på att han har extra åtaganden och sköter de föredömligt. (Vilket också kan innebära att han sitter hemma på kvällarna och jobbar “gratis”).

Nej det är inte ”normalt” i perspektivet att det med ganska enkla medel går att få upp lönen både 10 och 20 tusenlappar…

1 gillning

Du har fattat. Och för TS, en civ ing som dessutom söker sig mot projektledning, så är eget driv både förväntat och inom ramarna för vad som är rimligt.

1 gillning

Kanske inget för dig (just nu), men mig veterligen är det numera vanligt i konsultbranschen med olika varianter på lönemodeller där den rörliga komponenten kan vara allt från 0-100%. Dvs att du får en viss avtalad procent på den summa du debiterar. Kan göra stor skillnad på lönen (givet att du har konstant hög beläggning och att ditt timpris mot kund är marknadsmässigt). Kan åtminstone vara värt att fråga om de har olika lönemodeller att välja emellan. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Beror på chefen och företaget.
Man vill inte ha för skeva löner i en grupp med likvärdiga medarbetare.
Häromveckan frågade jag en kandidat vad han ville ha i lön. Fick hans förslag på fast lön + rörlig.
Jag svarade då “-Jag måste räkna lite på detta”.
Då svarade han, “-Jag har inte begärt för mycket, det vet jag” varpå jag svarade “-Nej, det är inte att du begärt för mycket utan jag vill se att din totala ersättning inte ligger för lågt jämfört med kollegorna”.

Då blev han glad och tyckte att det var bra av mig.

2 gillningar

Det är normalt för det är vad de flesta av mina likar tjänar. Men det GÅR att få upp lönen genom att bli projektledare, bli avdelningschef, bredda sin kompetens m.m. Men det är “onormalt” på det sättet att de flesta inte är det.

Ok. Om man har noll ambitioner att bredda sig, ta på sig mer avancerade uppdrag eller leda andra så rekommenderar jag inte en civ ing. Hela grejer med de utbildningarna är ju att lära sig att lära sig…

1 gillning

Håller absolut med om att ambition lönar sig.

40 000 är ingen dålig lön, men vill man kan man få upp den.

Tycker du definitivt har för låg lön. Nu vet jag inte vad din ingångslön låg på och gissar utifrån din femåriga erfarenhet att du nog inte har bytt jobb så mycket.

Är själv en högskoleingenjör, inom bygg dock inte IT. Snart 8 års erfarenhet. Småstad inte storstad. Ligger på strax över 40 som jag tycker också är ett par tusenlappar för lågt. Då jämför jag med mina arbetsuppgifter och ansvarsområde med andra inom enheten/andra företag/gamla kollegor etc.
Du kan tex använda dig av Lönekoll för att få ett hum om årslönen för en individ, inte 100% exakt dock. Så har jag gjort. Vet på ett ungefär även vad min chef tjänar.

Det gäller att värdera sig själv och framförallt värdera sin tid korrekt.
Du har civilingenjörsexamen, bor i en storstad. Bara där är det tusenlappar som tickar in. Lägg till din erfarenhet och den kompetens du innehar, det ansvaret du har idag. Big up yourself! Som Jamaicaner brukar säga.

Mitt tips är att låta företaget (som kontaktat dig) lägga en siffra. Var alltid sist med att uppge en lönenivå. Kommer ni inte överens - sök andra jobb. Tiden går, du ska definitivt ta de risker du anser vara värda att ta och vara ärlig mot dig själv om du känner att du inte är nöjd. Är du inte nöjd - byt. Enkelt. Eller i alla fall sök jobb och hoppas att det nappar. Calculated risks.
Tycker något företag att ditt löneanspråk är för högt då ska du inte jobba där för de värderar dig uppenbarligen inte tillräckligt högt. Man behöver, tyvärr, armbåga sig fram i världen vi lever idag. Frågar du inte, är svaret alltid nej osv.

Kräv 70 när du ändå håller på. Så länge du kan argumentera för det någorlunda. Som sagt, höj dig själv (så länge du kan leverera för det)! Och glöm för Guds skull allt som har med jante att göra.

Best of luck!

Med ganska lång erfarenhet skulle jag säga att för majoriteten civ ing gäller:

1. Man vill inte leda.
  2. Man vill inte bredda sig. Utan tvärtom blir export på någon liten detalj.

Så företag med ganska många civ ing har ett hav med experter på olika detaljer. Som tur är, är dessa ganska bra på att vara sakliga i sin interaktion med varandra. Typiska skitbeteenden som är vanligt hos homo sapiens är ganska ovanligt här. (Sådana personer lyckas ofta HR sortera bort).

Och ovanstående anser jag är nödvändigt där man skall jobba fram komplexa produkter där egenskaper och kostnad är optimerad.

Och den som kommer och tycker att denne skall ha 70% mer i lön än de andra (som är minst lika duktiga på sina saker) den blir inte anställd.

Det är nog småföretag som måste betala lite mer för att få någon anställd. Och de som jobbar där tror kanske att alla har samma lön. Men riktigt så är det inte.

De stora företagen (som också har majoriteten av de anställda) säljer löneinfo till varandra (indirekt) så man har ganska bra koll på löneläget där.

2 gillningar

Är du säker på att chefer är med? De brukar exkluderas i lönestatistik så det tror jag inte stämmer.

Om det är så så säger väl din statistik precis det vi andra säger - att 40 000 är en låg lön med drygt fem års erfarenhet. Redan för två år sen låg 10% av de nyexade under 29 år på över 44 000 säger du ju själv. Gruppen som TS tillhör ligger ju redan då på en median på ca 45 000 enligt din statistik. Så i dagsläget (efter 2 lönerevisioner där märket legat på 4,1 och 3,4 %) ligger alltså TS närmare 10 000 under medianen - Detta är vad vi ungefär kan sluta oss till från din statistik och övriga kända fakta. Med en median på närmare 50 000 är det troligen också många som ligger över 60 000 så jag förstår inte varifrån dina 0,1% kommer.

Kortfattat innebär det att statistiken du presenterar styrker det vi andra säger, att TS halkat efter i lön jämfört med andra med samma utbildning.

Oj. Jag har diametralt motsatt uppfattning.
Nu gick jag iofs IndEk på ett av de större lärosätena men även kontakter från F, M etc är rätt framåt.

Det stämmer skulle jag säga, i 2024 års lönenivå.

Och även från D. Enligt min erfarenhet. Inte alla är så framåt förstås, lite 50-50 m min långa erfarenhet inifrån stort storföretag, med MÅNGA Civ.Ing.

Här framgår att lönestatistiken gäller utan chefer. 2022 var medianen för civilingenjörer med 10 års erfarenhet 50 000. Motsvarar väl närmare 55 000 i 2024 års lön.

Så om TS har 40 000 idag innebär ett jobbyte inom ett år med en ökning på 15 000 ungefär att hen går från att ligga väldigt lågt till att ligga ungefär i mitten av statistiken. Ev något över medianen. Och skulle TS lyckas få 60 00 innebär det att hen ligger en bit över medianen men knappast något extremt.

1 gillning

Unionens lönestatistik ligger ute publikt. Jag använder den varje år för att få en fingervisning om inte annat.

Här är listorna för IT:

Gå in under ALS 623, 624 eller 625 (kolla beskrivningarna, men det handlar i princip om hur avancerat eller på hur hög nivå jobbet är).

Notera att statistiken gäller 2022 (så lägg på 4 procent eller så) och att Unionens medlemmar kanske ligger lite lägre än exempelvis Sveriges Ingenjörer (framförallt pga större variation i utbildning). Glöm inte att kolla i rätt kolumn (Stockholm, Övriga landet, Hela landet), du får själv avgöra var du passar in bäst.

Lycka till!

Det var väldigt relevant. Tittar vi då på ALS 623:

Exempel på arbetsuppgifter
Medverkar i utveckling av befintliga system genom exempelvis programmering, programspecifiering, programtest och programdokumentation.
Teknisk datasupport mot kund.
Utbildar och handleder kunder i hur man använder programvara i relation till kundens verksamhet.
Övervakar och kontrollerar brandväggar, dataprogram som förhindrar intrång i systemen samt behörighetskontrollsystem.
Kan arbeta som delprojektledare för utveckling av redan av befintliga system.

Så verkar det väldigt relevant. Var tom med delprojektledare.

Och högsta medianen där är 48’317 som inträffar för åldersklassen 50-54 år.

Verkar som många tror att ersättningen är högre. Baserat på vad?