För att begära 60k bör du ha erfarenhet/ansvar som motsvarar en IT-arkitekt eller liknande ansvarsroll. Möjligen att du kan begära en sådan lön på mindre bolag, men ska du byta arbetsgivare längre fram så blir det ju svårare att ligga kvar på den lönenivån om du inte får mer ansvar/högre befattning.
Ska sägas också att projektledning kan utföras på olika komplexa nivåer och är det en ny roll för dig, så kan det fortfarande bli att du får göra några “nybörjarår”.
För att veta om du ligger lågt idag behöver du också förtydliga vilka dina “kvalificerade uppgifter” är…
Jag tror faktiskt att det är svårare för civilingenjörer att bli chef jämfört med t.ex. ekonomer. Åtminstone här i Sverige. Sjäv är jag uppvuxen i Tyskland och jag kan med gott samvete säga att en civ ing har betydligt högre status där nere. Här i Sverige hade jag aldrig någonsin fått ett chefsjobb, hur mycket jag än hade velat. Risken att man ofrivilligt hamnar i en slavroll - utan stimulerande uppgifter och utan ansvar - är ganska stor. Det kanske beror på att akademiska utbildningar har urvattnats till en grad att i princip alla kan bli vad som helst. Och att vara civ ing betyder tyvärr inte längre att man faktiskt kan nånting. Samma sak gäller många andra yrken också.
Om du tog examen som 25-åring för 25 år sen kanske. Att tjäna 35-40 idag som civ ing med relevant karriär och 10-15 års erfarenhet är inte i närheten av ”bra”.
Det har ju inte riktigt med vad man vill att göra.
Det kan vara så att du är olämplig som linjechef och då är det helt rätt att du inte skall få bli det.
Är du ens intresserad av de arbetsuppgifter som ligger på chefens skrivbord. Dvs personalfrågor, processer och verktyg. Om du inte har ett stort intresse för det så är du ju fel person bara därför. Sedan är frågan om hur du fungerar mot andra i en ledande position.
Har du jobbat som scrum-master, team-ledare, delprojektledare? Dvs går det att få erfarenhet av hur du fungerar i någon slags ledande position?
Håller jag inte med om. Den som tagit sig igenom en civ ing utb har faktiskt lärt sig en hel del. Den som inte lärt sig klarar inte tentorna helt enkelt.
Jag tror faktiskt att det som med allt annat i livet beror helt på. Civ ing IndEk från KTH eller civ ing nördinriktning från mindre skola? Civ ek HHS eller civ ek Träsktorps högskola?
Har aldrig fått chansen. I princip jobbar jag fortfarande med samma saker som när jag tog examen för typ 25 år sedan, dvs systemutveckling och programmering. Min bestämda känsla är att jag aktivt har hållits bort från andra uppgifter, främst med motiveringen att jag är så bra på det jag gör. Man ville inte riskera att tappa en bra utvecklare. Inte så konstigt kanske att man är bra, det hade ju varit ett bottenbetyg om man efter så lång tid inte hade blivit duktig på det man har gjort hela sitt liv. Ja, jag trivs som utvecklare, och nej, jag vill inte bli chef eller så. Men det hade ju inte varit helt fel om man hade kunnat bli nån slags teamleader, lead-developer eller liknande. Alltså få en position med mer ansvar. Men sådana roller har jag som sagt aldrig fått, fast jag har sökt dem. Då har man istället hellre tagit folk med noll erfarenhet, och det har faktiskt nästan aldrig hänt att jag haft en chef/överordnad med likvärdig eller rentav bättre utbildning än jag själv. Därav min känsla att en civ ing egentligen inte är nåt att ha. Det är andra meriter som väger mycket tyngre.
Missförstå mig rätt, jag är inte missnöjd, jag gillar det jag gör, men jag hade inte läst till civilingenjör om jag för 30 år sedan hade vetat det jag vet idag.
Du kanske ligger lågt - men du kanske oxå ligger rätt utifrån dina arbetsuppgifter, kompetens och resultat.
Högst osannolikt att du skulle få en löneökning på 20 KSEK hos nuvarande arbetsgivare. Föreslår att du visar initiativförmåga och söker dig någon annanstans. Om du har mer att erbjuda än att bara vara utbildad Civ.Ing. borde en bra löneresa de kommande 10 åren vara fullt realistisk.
Eftersom du nämner IT-konsultsvängen så är det värt att nämna att inom IT-branschen så finns det i praktiken tre olika arbetsmarknader. Detta gäller främst utvecklare och IT-arkitekter, men även projektledare, UX-folk och andra närliggande yrken omfattas i viss mån. Lönerna på ett engelskspråkigt företag som behöver konkurrera om arbetskraft med amerikanska Silicon Valley-jättar kan vara bortåt tre gånger högre än på ett traditionellt svenskt industriföretag. Det finns en klassisk artikel om detta som har ett par år på nacken och främst gäller situationen i Nederländerna, men den är ändå läsvärd: The Trimodal Nature of Software Engineering Salaries in the Netherlands and Europe - The Pragmatic Engineer
När jag först läste den så tänkte jag att äh, det där är fantasisiffror, och jag skulle aldrig kvala in på typ Google eller nåt sånt företag heller. Grejen är dock att det behöver du inte; det räcker med att få in en fot på ett företag som är typ två steg bort från Google - tänk ett företag som är rädda för att förlora nyckelpersonal till en svensk techjätte som typ Spotify eller Klarna, som i sin tur är rädda att förlora nyckelpersonal till Google. Det drar upp lönerna. Engelska som arbetsspråk är dock ett absolut krav för att komma in på den här arbetsmarknaden. IT-branschen är också väldigt kylig just nu, så det är svårare än det var för ett par år sen, men det kan nog vända.
Om jag får gissa lite så är det tillsättande chef som informerar dig om att du är bra på det du gör, men vi anser inte att du är lämplig i ledande position. Och dom gör det på ett snällt sätt.
Och det stärker att du inte har de ledarskapsegenskaperna man kräver.
Nja, civ ing är en tekniskt utbildning. Den utb är relevant för de som skall jobba med tekniska frågor.
Den har exakt inget inslag av ledarskapsfrågor. I-linjen har förvisso en inriktning i organisationsfrågor. Där lär väl en del saker beröras som hamnar på chefers skrivbord.
Blir du chef slutar du jobba med tekniska frågor. Jag skrev väl tidigare vad som typiskt ingår i chefsåtagande. Skulle du säga att du är speciellt kompetent på att avgöra vem som är speciellt duktig på olika saker.
Sedan finns det i sig tekniska roller som är mer ledande. Men de kräver också ledarskapsegenskaper. Annars kommer någon ledar-wannabe att fullkomligt trasa sönder ditt arbete som du skall få andra att acceptera.
Tyvärr är homo sapiens sådan att folk inte accepterar ledare som saknar ledaregenskaper.
Och det är dessutom något jag tvivlar på att man kan utbilda sig till.
Det är rätt många civ ing där du måste eller får välja till managementkurser samt olika företagsekonomiska grundstenar.
Gällande IndEk så är ju den på de flesta skolor fullsmockad med management vare sig man vill eller inte.
Fanns inte på min tid. Men man har ju ökat på med ett år sedan dess. Jag tog en snabb koll på F på KTH. Och det fanns en. Den managementkursen behandlade följande:
Formulera vad genus- och mångfaldsperspektiv betyder i organisationer
Förklara varför antal och könsfördelningar har betydelse i grupper och organisationer, och hur organisationskultur kan relateras till strukturella villkor i organisationer
Beskriva vad centrala begrepp, tex genus, mångfald, könsstruktur, strukturell diskriminering
(direkt och indirekt), könsmärkning, exkludering och inkludering, betyder i organisationer
Ge exempel på vanliga diskurser om jämställdhet och mångfald, samt kunna identifiera vilka konsekvenser diskurserna har för tolkningar av förändringsarbete i organisationer
Identifiera och förklara olika förändringsmetoder, viktiga förändringsaktörer och olika former av motsånd mot förändringsarbete
Beskriva och analysera maktrelationer i organisationer samt kunna reflektera kring konsekvenser för olika kategorier när det gäller makt och inflytande i organisationer
Och det är inte vad som efterfrågas i form av ledarskap.