Tjena
Började jobba 2011 med 17k/mån
dubblad lön efter ca 5år
idag ca x5 sedan 2011.
Utbildad inom Datavetenskap
Jobbar idag som konsult i egen regi.
Tjena
Började jobba 2011 med 17k/mån
dubblad lön efter ca 5år
idag ca x5 sedan 2011.
Utbildad inom Datavetenskap
Jobbar idag som konsult i egen regi.
Det tog inte så många år. Men jag började 1985 med 7000 i månaden före skatt och lönehöjningarna var ganska rejäla. Men inflationen ännu högre, så man blev bara fattigare och fattigare för varje år. Efter 10 år bytte jag jobb och fick då en rejäl ökning och sedan har jag bytt jobb några gånger till.
Fin mopped du har i alla fall 
! Den måste vara trimmad eller hur @Gunnar_Nilsson ?
Grattis. 
Jag är ekonomisk så jag har ingen bil sedan sex år. Men tre motorcyklar hahaha.
Haha 100% ekonomisk “bara” 3 st motorcyklar. 
. Lagom är bäst. 
Gick in på 26000 i lön i November 2004 som 24 åring.
Jag hade dubblat den på cirka 5 år.
Idag, 18 år senare har jag 700% högre lön på pappret, och lite högre total ersättning enligt skattesedeln plus 350k i tjänstepensionsavsättning per år.
Jobbar inom IT med försäljning
Jag tror den här tråden blir ännu mer skev då det är större sannolikhet att de med positiva resultat har större benägenhet att faktiskt svara. Och så även jag 
Nedan siffror gäller samma företag och samma roll. Applikationskonsult inom affärssystem. Första jobbet, började när jag var 19.
År 2016 - 21 000/mån som trainee.
År 2018 blev snittlönen ca 28 000kr (räknar medel på hela året pga. provision)
År 2019 blev snittlönen 42 000kr - dubblering efter 3 år alltså.
År 2020 blev det lite mindre, ca 40 000.
År 2021 växte det några tusen igen.
Jag kan bidra med ett aningen långsammare tempo i löneökning.
Civ.ing. i norra delen av landet med tre år i arbetet efter examen och en ökning av lönen på ca. 14%.
Håller med! Det var därför jag i frågan skrev:
Med detta sagt så är tråden inte till för att på ett vetenskapligt sätt hitta något gyllene antal år varefter man bör ha fördubblat sin lön. Meningen med tråden var väl snarare nyfikenhet (då jag ännu inte har börjat jobba och därför inte har någon aning om vad som är ett rimligt antal år) samt att det förhoppningsvis kan leda till fortsatt intressanta diskussioner kring löneutveckling och karriär.
Jag hoppas att vi lärde oss något från åren med hög löneökningstakt, hög inflation och återkommande devalveringar.
Löneökningar bör gå i takt med höjd produktivitet både på individnivå och företagsnivå.
De senaste decenniernas lägre nominella löneökningar har gett mer kvar i plånboken än de högre när jag var ny på arbetsmarknaden.
Hm. Började på 30 som konsult inom finans och har cirka 3x 10 år senare. Intressant sätt att räkna på. Blir en CAGR på 11,6%.
Jag blir mest konfunderad över de i tråden som verkar ha full koll på vilken lön de haft under ett visst år. Okej om man typ bara jobbat i 1-5 år. Men någon gång efter 10-15 år så flyter allt ihop för mig och samtidigt blir jag osäker på om jag exakt hade 16000kr i ingångslön eller ej. Går det på ett enkelt sätt att plocka ut sin lön per år från skatteverket?
Intressant tråd. Jag ser att många som gjort stora kliv jobbar inom IT…valde fel inriktning 
Tog 7 år att dubbla lönen tack vare byte av arbetsgivare. Nu ytterligare 10 år senare med samma arbetsgivare har lönen bara ökat 50%.
Utbildning: Ingenjör
Jag har alla mina lönebesked skannade på datorn (nuförtiden kommer de dock digitalt, så nu behöver jag inte skanna de längre), så var ganska lätt att kolla upp.
Mitt första jobb i mitten av 2000 talet så fick jag 10600 kr/månaden som kommunalare.
Lätt att dubblera den lönen 
augusti 2018 33.300 + 6% till tjänstepension
februari 2022 60.000 + ITP1 (första jobbytet)
inte riktigt dubblerat ännu men börjar närma mig iallafall… förhoppningsvis nästa år
Du får ju titta i det excelark med tillhörande grafer som man såklart fört bok i sedan jobbstart.
![]()
Detta är samma sak som jag misstänkte, kan vara bra i många avseende att hålla koll inte bara på utgifter utan även inkomster.
Såklart går det att kontakta SKV och begära ut tidigare deklarationer (mvh f.d. skattehandläggare).
Jag har faktiskt örnkoll på min löneutveckling sedan 2006, fördelat på:
När jag tittar tillbaka ser jag t ex:
Lätt att komma ihåg vad jag gjort och vad som blivit konsekvensen.
Men gud era löner !
Så roligt att se så många tjäna så höga löner. Ganska komiskt då jag hade i fördom att folk här var rika 
Kan inte lägga till så mycket själv då jag fortfarande studerar. Kan säga att min timlön som privatlärare fördubblades då jag år 2020 tjänade 90kr/tim och idag tjänar 200 kr/tim