Hej!
Jag är ganska ung och behöver råd av er som har lite mer livserfarenhet ang balans av yrkeslivet och privatlivet.
Jag har just nu ett jobb som vi kan kalla jobb A. Jag trivs, har en lön som jag är nöjd med, men har långt att pendla.
Jag har sökt en annan position på företaget till jobb B som kommer vara bättre avlönat. Fortsatt samma pendlingsavstånd.
Nu har jag gått vidare i rekryteringsprocessen för ett jobb på min hemort, jobb C. Det kommer sannolikt vara lite sämre betalt än vad jag har idag, men jag slipper pendlingen.
Pendlingen till jobb A och B tar 4 h varje dag (tur och retur från dörr till dörr). Jag har en aktiv fritid som pendlingen delvis tar död på.
Detta företag ligger i en större stad med konkurrenter och brist på personal i min bransch. Löner, arbetsmiljö och förmåner är därmed bra.
Jobb C ligger i en liten stad med få konkurrenter. Jag förväntar mig att lönen kommer vara sämre än vad jag har idag. Jag har ingen aning om arbetsmiljön, men av någon anledning tror jag att den är sämre. Positionen jag sökt innebär mer ansvar än vad jag har idag.
Ingen av rekryteringsprocesserna är klar, men jag har gått vidare i processerna för både B och C.
Jag söker tips och råd, synvinklar, erfarenheter. Jobba nära hemmet med lite sämre lön eller jobba långt från hemmet med högre lön? Jag vill inte flytta, det har jag redan funderat på, varit jättenära att genomföra och bestämt mig för att det inte är ett alternativ.
Sämre betalt inräknat att du spenderar 20 timmar i veckan på arbetsrelaterat resande, dvs tid som du avsätter till jobbet är totalt 60h, dvs 1.5 heltidstjänster. Jag vet inte hur mycket högre lön jag skulle behöva för att acceptera 4h pendling. 1h totalt är segt nog för egen del, och skillnaden 1h vs 0h under covid gjorde stor skillnad på livskvalité.
Skulle en sväng på jobb C innebära att det blev svårt att få ett jobb som jobb A eller B igen? Annars är det ju “billigt” att testa, tänker jag spontant.
Jag avskyr pendlande och har väldigt goda erfarenheter av att byta jobb då och då. Fyra timmars dagligt pendlande är i min värld väldigt dyrt, i form av tiden som binds upp. Och antagligen transportkostnader.
Jag hade valt C då… I min värld är 4 timmars pendlande bortkastad tid av livet… Alla ser vi olika å är pengarna viktigare så välj å pendla… Annars kan man jobba extra 4 timmar på de närmare jobbet å tjäna kanske mer pengar…
Nej det skulle inte vara svårare att få tillbaka ett likvärdigt jobb som jag har nu, jobb A, men jobb B är dock sällsynt.
Transportkostnaden är ingen skillnad mellan alternativen.
Jag håller helt klart med om att pendlingstiden på 4 h är dyrbar tid. Jag har pendlat på detta sätt i 2,5 år och vant mig lite vid tidsförlusten, anpassat livet osv.
Ja precis, jag försöker att ställa mig själv frågan. Men det är svårt. Att jag hamnade här var pga arbetsmiljö som höll på att göra mig sjuk, då var det mer värt att byta till ett jobb långt borta där jag fick må bra igen.
Nu är jag van vid pendlingen, det är skillnad att börja pendla och att fortsätta pendla.
Har själv pendlat 3,5 - 4 timmar per dag i flera år, den tiden får man “aldrig” tillbaks, eftersom man jobbar 9 - 10 snarare än 8 timmar så är många dagar körda då man inte har engagemang kvar när man kommer hem.
Samtidigt gjorde extra pengarna att jag kunde sluta jobba tidigare, för mig var kostnaden ganska stor så de ska vara ett rejält högre betalt för att de ska vara rimligt tycker jag. 2 - 3000 extra är inte skäligt då. Sen får man väga in framtida möjligheter och vad som är bäst investering i sig själv också.
Jag har nyligen tackat ja till ett jobb med samma lön. Skillnaden är att jag inte behöver pendlar 3 gånger/veckan vilket innebär att jag sparar 5 timme/veckan. För en månad blir det 20 timmar. Det är ganska mycket tycker jag. Otroligt ledsen då jag tycker om mitt nuvarande jobb. Å andra sidan behöver jag testa hur det känns.
Jag prioriterar fritiden mycket högt så det skulle helt klart bli jobbet utan pendling för mig. Har pendlat ca 3 timmar per dag tidigare men det var oerhört frustrerande tyckte jag.
Har för mig att det finns forskning på att långt pendlingsavstånd gör att man mår sämre. Tror också att det finns forskning på att lön upp till en viss nivå gör att man mår bättre.
I ditt fall hade jag personligen valt jobbet som är nära, (eller flytta till den andra staden). 4 timmar varje dag är enormt mkt tid - en halv arbetsdag extra som du spenderar varje dag … tror du skulle behöva tjäna långt mkt mer på det jobbet för att komma upp i samma timlön du i realiteten skulle ha på det jobbet som är nära…
Om pendling innebär att antingen sitta fast i bilköer, eller att trängas i kollektivtrafiken efter förseningar och inställda avgångar, då är det själadödande i längden.
Jag pendlade också 4h varje dag. Jag hade egentligen inga problem med själva pendlingen. Var fullt sysselsatt på tåget men däremot försvann ju fritiden helt. Om vännerna frågade om man skulle med ut på bio en onsdag fick man tacka nej. Man var trött och skulle lägga sig vid den tiden för att orka med nästa dag. Själv löste jag det med att flytta till den större orten. Om vännerna är orsaken till att man inte flyttar så kan man ju fundera ett varv till när man alltid är för trött för att umgås med dem. Skulle övervägt flytt en gång till i ditt fall. Särskilt om man är ung och inte bunden av familj. Det är nu man kan bygga basen av sin karriär. Är det helt uteslutet hade jag valt C.
Om jag var du skulle jag förklara för jobb C att du har högre lön idag, att det nya jobbet innebär ökat ansvar samt att du kan tänka dig att byta till jobb C om du får samma lön som du har idag. Om de svarar nej, be om mer betänketid. Om de svarar ja, grattis!
Hur ska jag formulera mig… I helvete heller att jag skulle utsätta mig för 4h pendling varje dag. Då kan det vara hur bra betalt som helst, det där är bara döden.
Jag går hellre andra hållet att försöka korta av dagen mer istället (minska både arbetstid och pendling).
Varför? För att det ökar min lycka mer än att pressa upp lönen mer.
Lyssnade på senaste avsnittet av Rational Reminder där de pratade om hur man uppnår lycka. Det ska tydligen finnas belägg för att pendling minskar lyckan rätt avsevårt.
’