Vad väljer ni om ni måste välja? Vet att man vill ha såklart roligt jobb och bra lön men befinner mig en sits där jag skulle kunna byta jobb till ett liknande jobb som är lite mindre roligt men ger cirka 2000kr mer i lön. Tänker att det handlar om att jobbet är lite. Vet att 2000kr kanske inte är mycket för många men säg 5% istället för att göra det relativt
Lite mindre roligt jobb men bättre lön
Roligt jobb men sämre lön
0röster
Under också vad ni väljer av följande
Lite högre lön men pendla 60 min tur och retur till jobb
Lite mindre lön (2000kr mindre /mån)men ingen pendling
0röster
Vet såklart att vissa inte tycker 2000kr är speciellt mycket i termer av löneskillnad men säg i procent i stället. 5% mer i lön
Väldigt svårt att svara på med bara roligt och lön som parametrar.
Har man bara som ambition att sitta av tiden till pension kanske det är relevant.
Men för alla andra blir några mycket viktigare frågor: Hur utvecklas jag på de olika arbetsplatserna? Hur förbereder de mig för kommande jobb-byten? Vilka kollegor kommer jag ha och hur kommer det att påverka mig som person över tid?
Vilka kontakter kommer jag att skaffa i min branch på de olika arbetsplatserna?
Utvecklingen är liknande och även kollegorna så dessa parametrar är liknande. Jag arbetar kommunalt och inte på företag, så tänker från en kommun till en annan men förstår att dessa parametrar är väldigt viktiga för tex civilingenjörer, jurister, ekonomer och liknande yrken men inte inom tex kommun eller regionen
De har definitivt inflytande fortare i privata sektorn. Men även personer i offentliga sektorn kanske inte vill va kvar på samma post till pension. Då är det ändå viktigt att ha i åtanke om man kommer ha bättre eller sämre meriter, kontakter, vitsord än gemene sökande på vilken tjänst man nu kan tänkas byta till.
Man kan alltid fundera på vad drömpositionen vore och vad som tar en närmare det.
Sen kanske det sammanfaller med roligare redan nu. Men vad man lyckats få för lön tidigare ligger också alltid i bakhuvet på den som bedömer ens kompetens.
Jag har bytt (heltids)job åtta gånger i mitt liv. En gång jag har höjt mitt lön när jag har bytt, allra flesta gånger lön har minskat men livskvalite har blivit bättre. Det räcker kanske för svaret (säger blivande fattigpensionär).
Jag tänker ca så här: hur många tusen i månaden skulle jag behöva i mellan för att genom konsumption/kortare yrkesliv få upp generella livsglädjen till samma nivå med ett trist jobb/dålig chef/trista kollegor/pendling. Personligen skulle jag tippa det för mig skulle krävas kanske 20-30k mer per månad. Efter skatt. Minst. För att jag ska vara lika nöjd och känna att det är värt det. Hittills har jag dock inte behövt göra valet i praktiken.
Har precis själv valt annat jobb med högre lön och pendling, men jag hade inte valt det om jag trott det var tråkigare.
För mig är det avgörande att jag utvecklas annars kommer jag vantrivas, inga pengar är värt det. Tror inte jag är unik.
Men utvecklande behöver inte heller betyda roligare.
Har du ett roligt jobb så kommer du göra ett bättre jobb vilket i förlängningen kommer leda till högre lön. Talar av egen erfarenhet, mitt jobb är i grunden mitt intresse
5% (vilket också är 2000kr av min lön) är inget jag skulle bry mig i.
Vi måste snacka om en ökning på 25-50% (dvs 50-60k istället för nuvarande 40k) för att jag skulle börja fundera över nåt sånt. Skulle kunna få 50k om jag bytte till en annan firma, men då vet jag var jag är fast och där vill jag ej vara fast.
Men å andra sidan är det mer kollegorna jag bryr mig i, inte själva jobbet så mycket.
Jag har lyckats hitta ett jobb som är väldigt svårt att slå lönemässigt. Jag har också lyckan att få jobba i princip 100% på distans eftersom vi ändå är väldigt utspridda i världen. Med den lönen jag har får jag se till att göra jobbet roligt och det är många som är glada om man hjälper till.
Tidigare pendlade jag nästan fyra timmar per dag, 2-3 dagar i veckan och det var ingen höjdare. Jag kunde jobba en del på tåget så det ändå var hanterbart… Såvida det inte var löv på spåret, nån irrhöna i banan eller vatten i tunneln.
Förutsätter att man får pendla hur man vill. Att tågpendla <60 min känner jag snudd på är en bonus. Egentid! Kan jobba eller lyssna på något intressant. Kanske inte 5 dagar i veckan men 3 utan problem.
Jag har idag ingen lön att skryta med men har sökt jobb som jag tror jag skulle trivas med, med risk för att gå ner i lön. Jag jobbar ca 50h i veckan och kommer hem äter och sover, sen påt igen. Jag spenderar mer tid på jobbet än med familj och intressen, så trivas med det jag gör anser jag är viktigare, de pengar jag sparar finns de alltid risk för att jag inte har någon nytta utav(inte för att jag tror att jag ska dö men)
Hällre fattig och glad än rik och deprimerad. Speciellt om de bara handlar om 5% extra.
Vad hindrar dig från att få 5% mer och ha kul?
Oftast presterar man bättre om man har kul.
Har nog sämre lön än dig men skulle inte bytt för bara 2000kr(utgår ifrån att du menar efter skatt)
Sen måste jag nog tillägga att mitt jobb är säsongsstyrt så jag jobbar som fan på sommaren och är kompledig några månader på vintern(4 månader+semester förra året)
Okej! Jag jobbar i kommunen och är gymnasielärare så följer liksom den löneökning som ges utefter vad vårt fackförbund förhandlar fram. Men om jag byter till grannkommunen ( som inte har gymnasium) men högstadium (där jag också kan jobbak). Så blir det ny löneförhandling och då kan jag få upp lönen genom att gå in på en högre lön. Sedan skiljer dig sig cirka 2000 mellan kommunerna så inte jättemycket. Och med mindre roligt menar jag att jag ju helst vill jobba på gymnasiet eftersom det är det jag tycker är roligast men högstadiet kan också vara helt okej kul. Vad gäller kollegor, utveckling m.m är ju det liknande eftersom det är liknande jobb men annan kommun. Problemet var nog att jag från början, där jag är nu, för två år sedan när jag började jobba efter min utbildning , gick in på låg lön, och därifrån är det svårt att höja den om man inte byter kommun. Hoppas det blev lite tydligare :-))
Pendlingen är ju hur enkel som helst att bestämma. Det är ju bara ren matematik. En timme per dag blir drygt 20 timmar per månad. För detta får du alltså betalt 2000 kr. “Timlönen” för din pendling blir därmed 100 kr = inte värt. Visst, det ingår även pension men även då är det för dålig ersättning tycker då jag.
“Roligare” jobb är värt mycket. För mig innefattar det ett jobb som betyder att jag inte är dränerad på energi när jag kommer hem utan faktiskt har ork (och tid) att vara med barn & fru, orka träna osv…
Jag valde att sänka min lön med ca 20% för detta. Spelar ingen roll om du har hög lön om du inte har tid eller ork att använda dem.