Håller med! Verkar finnas en konsensus kring detta också !
När folk frågar varför jag sparar pengar är detta några av huvudskälen
vet inte vem som hittat på att man ska lida i 40 år.
Den som hade valt de extra 2k/5% hade varit mer trolig att justera sin livsstil och spendera dem. Jag hade bara sparat mer. Inte dumt att spara mer, men låter som dåliga utbyten.
Har en kompis som jobbar på yacht som är borta månader i sträck och sen ledig länge. Han har mycket hög lön men inget fungerande privatliv. Jag hade inte bytt med honom xD
Tråkigt jobb med högre lön innebär ju då att man kan sluta jobba helt tidigare än “roligt” jobb och lägre lön så man får nu göra lite avvägning där hur mycket man vill offra för att kunna slippa jobba helt. Jag tycker allt lönearbete är tråkigt i någon form men det är ju klart att man inte vill ha ett arbete som är totalt missär bara för att kunna slippa jobba något år tidigare
För mig beror det på hur mycket lägre lön. Pratar vi 2-3 tusen, visst. Men skiljer det 10 tusen eller mer så sitter jag hellre och har tråkigt.
En variant är att ta det roliga jobbet och casha ut två av semesterveckorna varje år, så tjänar man lika bra som på det tråkiga. Semesterbehovet blir ju mindre med ett roligare jobb.
För mig har det förändrats lite över åren. När jag var ung och kom direkt från skolan så prioriterade jag lön och karriär. Energin fanns där med automatik.
Nu när jag blivit äldre är det mycket viktigare med ett roligt jobb som verkligen motiverar mig. Men även om lönen kan verka lägre så får jag lättare att prestera på topp. Min chef refererar till mig som “the real deal”. Jag blir inbjuden i nya sammanhang och min kariär accelererar snabbare trots att jag tog svängen om “det roliga” jobbet.
Det beror ju också på om det handlar om en övergångsperiod. Precis som jag tror att Rich Dad, Poor Dad, nämnde: “earn while you learn”.
Kanske har man lägre lön en period för att få den kunskap och egenskaper man vill ha i nästa steg. Min fråga blir genast “varför välja?”. Har man tillräckligt med tid, energi och nyfikenhet kan man förmodligen få ett roligare och mer välbetalt jobb samtidigt. Men vägen dit kanske kan vara präglad av lägre lön, pendling eller annat för att man ska få den kunskap man annars inte kan få på ett tråkigt och mer välbetalt jobb från början.
Nu vet jag att detta var en hypotetisk fråga kring “om man nu MÅSTE välja”. Däremot kanske många faktiskt gör det här valet i tron om att det är de enda alternativen.
Som så många andra svarat så tänker jag också att det beror på.
Jag valde för ett antal år sedan själv att sadla om till ett mindre betalt yrke jag brann för och som verkligen gav mig något. Tyvärr måste jag nog snart ta steget tillbaka. Ökade levnadskostnader (inflation, äldre barn mm.) gör att ekvationen inte går ihop.
Det är inte lika kul att ha ett roligt jobb att gå till när man inte har råd att till något nöje, pensionsspara, resa på semester, låta barnen ägna sig åt aktiviteter, gå till tandläkaren osv.
Det optimala är väl att hitta någon gyllene väg mitt emellan. Jag tror det är viktigt att trivas på jobbet. Men förutsätter att du får pengarna att räcka till.
Lönen. Minnet från det roligare jobbet kan du ändå inte ta med i graven, men pengar kan du lämna efter dig i ett arv ![]()
Beror på hur pendlingen ser ut. Bilkörning = dyrt + tiden ”försvinner. Tåg/kommunalt = potentiellt arbetstid. Som lärare kan du ju göra din förtroende tid när och var du vill. Kan du utnyttja restiden effektivt blir det mindre arbete hemma på kvällen.
Skulle någon kunna beskriva vilka roliga låglönejobb de syftar på, som är roligare än alla tillgängliga höglönejobb?
I de flesta jobb jag hör om så är kopplingen snarare det omvända: Många roliga höglönejobb och många tråkiga låglönejobb.
2000 är för lite.
Däremot har jag valt att pendla 60 min idag men då beror det på att jag får runt 35 000 kr/månaden i högre lön samt får jobba 2 dagar i veckan hemifrån. Vid de förutsättningar tycker jag att pendlingen var värt det.
Beror på läggning men endel gillar jobb de mentalt checkar ut från vid kl 17, om de ens någonsin behöver mentalt “checka in”, och kan sjukskriva/vabba från med 0 issues.
Kan du ge exempel på ett låglöneyrke som är så roligt att yrkesutövaren “mentalt checkar ut” efter jobbet av allt det roliga?
Varifrån får du att det är pga “rolighet” folk mentalt klarar av att checka ut efter vissa enklsre jobb? I min erfarenhet är det för att dessa jobb kräver mindre, har mindre ansvar, och mindre konsekvenser.