Dilemma rörande jobbyte

Hej,

Jag har något av ett dilemma. Jag bestämde mig för en tid sedan för att söka nytt arbete. Jag har nu fått ett inte helt tokigt erbjudande från den nya arbetsgivaren, men som det mesta här i världen så finns det några plus och några minus. Jag skulle därför gärna höra med er om ni kan agera lite bollplank.
Vad jag framförallt är intresserad av är att höra era tankar och input vad det gäller införskaffandet av erfarenhet och kunskap.

Arbetsgivare 1 (nuvarande)

• 44k månadslön (löneår 2022)
  • 2k lunchförmån
  • snitt 8k rörlig ersättning i form av jourtjänstgöring
  • snitt 5k tjänstepension (sätts in i Länsförsäkringar global indexnära)
  • 5k Friskvård
  • Pendling 45min/dag
    Årslön ~651k

Arbetsgivare 2 (nya)

• 52k månadslön (löneår 2023)
  • 0,9k lunchförmån
  • 2,6k/mån bonus 0-10% (räknar med 5% av årslönen)
  • 4,8k tjänstepension (ITP1 så enbart 50% kan sättas in i globalfond)
  • 3k Friskvård
  • Pendling 85min/dag
    Årslön ~665k

Den extra pendlingstiden på den nya arbetsgivaren innebär att jag kommer lägga mer tid borta från hemmet än vad jag har idag (trots min jour). Tjänstepensionen är också något som jag tycker känns jobbigt då den är så pass mycket sämre. Det ska tilläggas att jag varit hos nuvarande arbetsgivare i snart 5år. Jag har haft flertalet samtal med min nuvarande chef och på grund av företagets storlek ser hen begränsade möjligheter för mig att få utökat ansvar och göra karriär den vägen. Ska poängteras att jag absolut inte vantrivs på nuvarande arbetsplats. Men kanske inte utmanas till fullt heller. Den nya arbetsgivaren är en betydligt större arbetsplats men stora möjligheter att växa och göra karriär inom (enligt arbetsgivaren själv förstås).

För att gå ett steg längre, ifall ni skulle anställa någon. Skulle ni anse att det är meriterande att ha 5års erfarenhet från arbetsgivare 1 och 3år från arbetsgivare 2 eller är detta, givet att man utvecklats på nuvarande arbetsplats, samma sak som att ha 8år erfarenhet från arbetsgivare 1 (bytt roll 1-2 ggr hos arbetsgivare 1)?

Jag hade inte dubblat min pendlingsstid för en ökning av årslönen med 15’… så vida inte det nya jobbet va betydligt mer spännande eller utmanande!

5 gillningar

Man har 24h på ett dygn. Cirka 8/24 bör du sova i genomsnitt genom livet om inte annat för att du ska må bra på längre sikt.
9/24 är du på jobbet inkl raster.
7/24h ska du hinna med livet. Beroende på var man är i livet och hur man är som person så blir det 1/24 för morgonbestyren sen transport. Resten av tid är att göra på em. Det betyder att valet egentligen är specat till; är det värt X kronor för att slippa jour och ha fasta tider med högre lön. I utbyte får du offra y timmar varje dag.
Om det gäller pengarna så skulle jag försökt förhandla till mig en större utryckningsavgift.
Om det inte är pengarna utan livet så är erbjudandet direkt dåligt. Du får ju 94:-/h för att pendla. Före skatt och bränslekostnaderna.
Lycka till vad du än väljer!

2 gillningar

5+3 år är meriterande om du kan visa att du utvecklats positivt men det är inte avgörande.
Mer pendlingstid suger ordentligt.

1 gillning

Vad är problemet?

Kostnaden för pendlingen gör väl att du i princip går plus minus noll. Värderar du din tid till någonting blir effekten ett klart minus.

3 gillningar

För den pendlingstiden så bör det ge mer. Finns det inte flera arbetsgivare att välja mellan? Om detta är enda vägen framåt bör du fundera på hur viktigt arbete/karriär är i ditt liv.

2 gillningar

Du räknar för lågt på tjänstepensionen.

4,5% på lön upp till 7,5 IBB (46 437 kr (
2023), därutöver 30%. 30% blir även på bonusen.

Men pendlingen låter jobbig. Kan du jobba hemifrån 2 dagar i veckan och slippa den?

1 gillning

Tack för alla svar! Fantastiskt bra forum detta!
Några saker att tillägga:
Jag cykelpendlar både till nuvarande och ev. framtida arbetsgivare. Ifall jag byter arbetsplats blir det 3 dagar på kontoret och 2 dagar hemma.
Jämför man då pendlingstid vs jourutryckningstid blir det följande:

Extra pendlingstid: 40min/dag*(52-6)veckor/år*3dag/vecka=5520min/år=92h/år
Jourutryckningstid: 48h/år (dock mestadels av denna tid är på helger)
Att tillägga är att jag har “husarrest” var 7 helg pga jouren, inte helt försumbart i sammanhanget heller kanske.

Jag värderar min tid högt. Det ska dock poängteras att jag har +20år kvar att jobba, så känner att det inte är riktigt dags för mig att bli ultrabekväm.

Zoomar man in lite mer på vad som är utvecklande och meriterande i längden. Den första arbetsgivaren är ett företag med ca 60 anställda och den andra arbetsgivaren har ca 600 anställda. Jag kommer arbeta med liknande arbetsuppgifter men på en “högre” mer övergripande nivå, eller åtminstone i ett större sammanhang. Har nån av er stått för ett liknande beslut någon gång? Hur resonerade ni?

Bra input! Ändrar det i min beräkning! Räknar med att jobba hemifrån 2 dagar i veckan.

Alltid en svår avvägning. För många år sedan bytte jag till ett bättre jobb genom att ändra min pendlingstid från 15 till 45 min. Fick full kostnadstäckning för detta.

Detta har jag aldrig ångrat. Intressantare arbetsuppgifter och på sikt en bättre löneutveckling. För att ta ett steg till i karriären hade jag sedan behövt lägga till ytterligare 25 minuter i pendling. Då backade jag. Jag var/är nöjd ändå.

1 gillning