Arbetsgivare erbjuder +20% i lön, men 18 mils pendling | Hur ska jag tänka kring bilen och ekonomin?

Jag behöver lite hjälp med att fatta beslut.

Min före detta arbetsgivare vill att jag ska komma tillbaka och erbjuder en lön som är 20% mer än vad jag har nu, vilket är mycket för mitt yrke. Men det skulle innebära att jag kommer att behöva pendla med bil ca 18 mil per dag, 4 dagar per vecka och troligtvis behöva köpa en ny bil. :see_no_evil:

Jag har en Audi Q3 diesel från 2011 som har gått ca 22 000 mil. Jag bytte precis kamrem och EGR-ventil på den och det kostade runt 30 000 SEK, så jag är inte särskilt sugen på liknande kostnader inom den närmaste tiden.:rofl:

Jag behöver hjälp från någon som är intresserad av ekonomi och kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket pengar jag faktiskt kommer att få i min hand. Hur ska jag tänka kring pension och tjänstepension? Hur mycket behöver min nuvarande arbetsgivare höja min lön för att jag ska kunna stanna kvar, få löneökning och slippa pendla?

Och allt annat som jag inte inser själv. :see_no_evil:

P.S. Jag har pendlat förut och själva pendlandet är verkligen inget problem. Det är den ekonomiska delen som jag har svårt att förstå på egen hand.

Jag är otroligt tacksam för all input.

/ Evvi

3 gillningar

Till att börja med: personligen hade jag aldrig valt att pendla så långt på daglig basis. Låt oss säga att det är 80% av dagarna på ett arbetat år, det handlar om drygt 170 dagar som du ska sitta i bilen i vadå, 2-3 timmar? Räknar vi 2,5 så blir det 2,5*170=425h eller 53 extra arbetsdagar som rinner iväg sittandes i trafiken. Det är mycket tid som inte kan spenderas med familj, hobbies, träning eller vad man nu vill.

Om du nu vill räkna på en sådan pendling så kan det ju vara bra att ha med sig:

• bilen kommer rulla ca 3000 mil per år bara till pendling.
  • du ”måste” ha en driftsäker och rimligt säker bil att åka i, det är alltså inte vettigt att köra runt i nån gammal småbil bara för att spara pengar.
  • alla bilkostnader kommer dra iväg ordentligt, både däck, service, reparationer och värdeminskning ökar - inte bara drivmedel.
  • du får göra avdrag för resor till/från arbetet men det är såklart en mindre del.

Om vi leker med tanken att du väljer att byta till en nyare och hyfsat snål bil så kommer milkostnader sannolikt hamna någonstans mellan 30-50:-/mil. Räkna på 40:- så har du 120 000:- i skattade pengar som kommer att försvinna bara för att ta dig till jobbet. Kan bli något billigare men även rejält mycket dyrare om du vill åka komfortabelt eller har otur med bilen.

Täcker din ökade nettolön samt ökade tjänstepension ett sådant scenario?

21 gillningar

personen ovan har svarat riktigt bra så jag tar upp något annat :smiley:

Tänk på att om din förra arbetsgivare hört av sig och headhuntat dig att komma tillbaka och redan erbjudit 20 % löneökning så tänk på att du alltid kan förhandla bättre. Begära mer semester, högre friskvård, kanske kan jobba hemifrån någon dag i veckan för att spara på pendlandet? Men glöm inte det viktigaste. Kontra med att vilja ha högre lön. Har dom redan sagt 20 % mer lön, så begär dubbelt det och förklara alla nackdelar och säg att det måste vara den lönen för att det skulle vara intressant och be dom återkomma när dom tänkt efter. Du har ingenting att förlora. Låt det ta ett par dagar om dom inte hör av sig och låt dom förstå att det är dom som vill ha dig och inte nödvändigtvis tvärtom.

7 gillningar

Lite oklart om det handlar om mycket pengar i absolut mening också, dvs om du jobbar i låglönebranch så är det nästintill en förlustaffär, men om du redan har en sjujäkla lön så är ju 20% mycket pengar.

En fråga lite relaterad är om lönelyftet leder till passering av brytgräns för statlig skatt (dvs så att det inte blir 20% i netto löneökning)

1 gillning

Om du räknar med pendlingskostnaderna och pendlingstiden som arbetstid, får du högre eller lägre timpenning än idag? Personligen hade jag aldrig pendlat så långt (nästan) varje dag om man inte verkligen var tvungen. Den tiden får man aldrig tillbaka. Jag skulle nog vilja ha "övertids"betalt för de extra timmarna i bilen, utöver själva pendlingskostnaderna.

5 gillningar

Pendla på arbetstid? Iaf till jobbet…

2 gillningar

Det hade varit bra att stapla upp nuvarande situation med lön och utgifter och vilken inkomst och utgifter du skulle ha om du bytte jobb. Jag förstår att det kan vara känsligt att skriva ut den exakta lönen men det går inte att räkna ut annars. Jag hade inte bytt jobb för 20% extra med den pendlingen. Men jag hade gått till min nuvarande arbetsgivare med erbjudandet och sagt att jag övervägde det om de inte kunde åtgärda nuvarande lönesituation på något sätt :slight_smile:

2 gillningar

Kan du jobba två timmar övertid fyra dagar i veckan hos din nuvarande arbetsgivare i stället? Samma tidsåtgång men bättre betalt (pga ingen transportkostnad).

3 gillningar

Frågan bör rimligtvis vara relativt enkel att svara på om det är endast den ekonomiska aspekten vi tar hänsyn till. Alltså vi bortser från allt annat förutom den ekonomiska vinningen/förlusten.

Det hade varit bra att veta vad du har för lön idag, så man kan göra en jämförelse. Men låt oss för exemplets skull räkna med att du idag har en snittlön på 33.000 kr/månad (brutto). Efter skatt har du ca. 26.200 kr/månad.
Du får ett erbjudande där lönen är 20% högre än det du har idag, 33.000 kr/månad x 1.20 = 39.600 kr/månad brutto. Netto får du nu ut 30.900 kr/månad.

Du skulle alltså netto få ut 30.900 - 26.200 = 4.700 kr/månad.

Det du måste ta hänsyn till dock är ökade bilkostnader. Nu räknar jag inte med att du köper en ny bil, utan vi utgår från referensdata som säger att en bil kostar från ca. 20kr/mil (tog data från msverige.se, se nedan)
image

Vi kan börja med att utgå att dina bilkostnader är 20kr/mil. 18 mil per dag x 4 dagar = 72 mil per vecka. I snitt räknar vi med 4 veckor på en månad. 4 veckor x 72 mil per vecka = 288 mil per månad för att resa till/från arbete.
Detta skulle därmed kosta dig, i skattade & klara pengar, ca. 288 x 20 = 5.760kr/månad.

Så, tar vi hänsyn till kostnad per mil och räknar på den absolut lägsta kostaden som referens (20kr/mil) innebär det att en ökning på 20%, räknat på en snittlön, inte lönar sig. Det kommer ätas upp av ökade bilrelaterade kostnader.

Mvh,

5 gillningar

Hmm. Jag har övervägt att ta jobb på sådant avstånd hemifrån. Om det är en kurvig kul väg genom skogen vore det inte sååå hemskt om man har en kul sportig bil. Men Jag skulle nog tröttna på några månader…
Men det rörde sig i mitt fall om trist ibland ganska hårt trafikerad motorväg och då vet jag att jag förr eller senare skulle riskera att somna vid ratten på väg hem dessutom. Bara fööör tråkigt och ett stort slöseri med tid. Valdes bort utan vidare även om jag skattar att jobbet skulle betalat sig minst 15.000 Brutto bättre per månad. Skulle inte räckt tyckte jag.
Jag som kör pålitlig bil som är 25+ år gammal (Japansk) som tagit mig dit jag vill de 8 år jag ägt den tror inte på det där med nya bilars förträfflighet. (Jag håller dock noga koll på alla misstänkta ljud etc då Vissa ex värmeskydd etc skakar loss med åren och buntband för nödlagning ( aldrig behövt på resa ) ligger i bakluckan.
Kompisar på semester fick just tvärvägran på sina halvårsgamla bil på semesterresa väldigt långt uppe i norr och dom fick åka vidare med hyrbil och får nog tillbaka bilen lagad vilken månad! som helst lät det som.
OM du köper en erkänt pålitlig och långlivad bil ex en Toyota Prius säg 2010 säg för 100.000 SEK. Den kan du sedan köra härad 20.000 mil till ca 30 tusen mil totalt. Då kan den nog säljas för ca 40.000 i dagens penningvärde efter 5-6 år. Dvs det blir 3 SEK per mil i värdeminskning.
Därtill försäkring på 1,5 Kr per mil
Skatt 1 Kr
rep och service och däck och övrigt säg 3 Kr.
Bensinförbrukning ca 0.45 l/mil ger 10 Kr/mil
Övrigt 1.5 kr/mil
Dvs totalen blir 20 SEK per mil. Nåt helt annat än 40 Kr/mil.
Med säg 20 Kr/mil i kalkylen blir på 18 mil 360SEK Nettopengar per dag. Det ger på 20 dagar i månaden utslaget på 12 ca +7200SEK Nettolön krävs för att betala detta. Det motsvarar med ca 32% marginalskatt många har (över 36.000 i månadslön) att det behövs 1/(1- 0.32) => 1.47 x 7200 => 10600 SEK högre lön brutto.
Det som inte är med i kalkylen är att du har en bil i reserv på kvällar/helger/semester
Men att du rimligen måste ha en annan bil du kan ta i nödfall om Priusen repareras eller krockas eller…
Inte heller är det med i kalkylen att på dina extra säg 11.000 extra i lön betalas det ca 2000 SEK mer i pensionsavsättning per månad.
Du låser upp 100.000 sparpengar på du skulle kunnat få ca 3000 Kr ränta på varje år efter skatt.
Din Audi är nog inte helt fel heller.
Jag är själv lite skeptisk mot europeiska bilar med >15.000 mil och >10 år. Jag har fått mecka såna med fel redan i överdos och har lessnat på det rejält. Jag håller mig nog till Japaner Ex Toyota i fortsättningen.

1 gillning

Var går gränsen nuförtiden? Förut var det runt 48000 Var går den nu?

1 gillning

Det ska jag göra och kolla vad nuvarande arbetsgivare har att erbjuda :wink:

3 gillningar

brytgräns 52500

1 gillning

Trodde det var 57000 :see_no_evil: Hur mkt mer ska man betala då?

1 gillning

du betalar statlig skatt 20% på det ovanför brytgränsen

1 gillning

Är det nån som har koll hur tjänstepension räknas? Finns det Max lön över vilken man inte få tjänstepension?

1 gillning

Har jobbat där förut och vet hur situationen är. Har redan klämt ut alla förmåner man kunde i nuläge :see_no_evil:

1 gillning

Japp, lönen kommer passera gränsen

det beror på avtalet, men en stor idé med tjänstepension är ganska mycket just att den ger mer pensionsavsättningar när din lön blir så hög att det inte blir någon mer insättning på den allmäna pensionen längre. Dvs, en del komponenter träder i kraft först när du tjänar mer en viss nivå, inte tvärtom

Då får du ta det i beaktande när du räknar, eller i varje fall inse att 20% inte är vad det blir netto

Förenklat exempel:

Eva tjänar 40000 i månaden, brytgräns 50000, kommunalskatt 30% statlig skatt 20%. En höjd bruttolön på 25% kommer leda till 25% netto (från 28000 till 35000)

Eva tjänar 45000 i månaden, brytgräns 50000, kommunalskatt 30% statlig skatt 20%. En höjd bruttolön på 25% kommer leda till 21% netto (från 31500 till 38125)