Arbetsgivare erbjuder +20% i lön, men 18 mils pendling | Hur ska jag tänka kring bilen och ekonomin?

Och det är de regler som jag inte kan just med pension. Jag tänkte spontant att ökning i lön kommer leda till högre pension så jag kan gå tidigare i pension :see_no_evil:

Kolla här…
Statsskattegränsen för arbetande ung person rör sig om ca 51.000 drygt enligt skatteverkets räknesnutta för 2023

Statliga skatten är 20% extra på det som överstiger. Desstutom om du kravlar dig till 59.000 börjar man trappa ner jobbskatteavdraget. Då stiger skatten ca 3% till… Inge kul.
En sak inte att förglömma är att i många avtal får man rejäl ökning av avsatt tjänstepension över ca 46400 då det ofta avsätts 30 % av överstigande lön till Tjp. Men inte så fantastiskt som det låter då för lön över ca 50.000 avsätts ingen statlig pension för överskjutande lön utan beloppet går till ren “skatt”… (Inte ens till andra fattigare pensionärer).
Har nån gång sett en övre gräns då tjp avsättningen ofta minskas men jag gissar att den ligger högt nu om den finns. Killgissar på 80.000 Kanske?

Fasiken, jag kanske ska gå ner från 80% till 60% i tjänst i så fall :rofl::rofl::rofl:

Jag gick från ett jobb jätte nära mig, till ett jobb med 2h pendling per dag som gav mig dubbla lönen (jobb 1 var lågavlönat). I början var de riktigt härligt när pengarna kom in. Men efter 1 år var det inte värt det. Köer, förseningar, dåligt väder och mycket gjorde att de tog längre tid än 2h samt så kändes de som hela livet gick åt till att jobba och de lediga dagarna gick åt till att återhämta sig för att kunna jobba igen. Var inte värt det helt enkelt.

6 gillningar

Ja, högre lön ger högre pension, annars har man lyckats hitta en arbetsgivare med en jävligt uselt tjänstepensionssystem (eller så har man så hög lön att man har det löst på andra sätt av skattetekniska skäl)

2 gillningar

Känns inte så mycket med 60% om man har en riktigt bra timlön. För att hamna på statskattegränsen med en 60% tjänst behöver man ha en heltidslön på ca 85.000 SEK. Såna jobb är nog ovanliga…

Statliga pa16avd2 t.ex så sjunker förmånspensionsdelen vid lön över 20 ibb vilket blir runt 125000

Låter jobbigt. Det var tvärtom för mig.
Som sagt det handlar om min förra jobbet. Jag pendlade i 8! år och stortrivdes. Hann ringa min mamma 4 d per vecka och lyssnade på flera podcaster än vad jag gör just nu. Hann återhämta mig efter jobbdagarna och var fräsch när jag kom hem. Nu tar det ca en timme hemma istället :see_no_evil:Plus pendlar jag åt ”rätt håll” så haft problem med trafiken ytterst sällan. Hade avtal där jag hade kortare lunch och i praktiken kom hem ungefär samma tid som jag gör nu ( jobbar typ 10 min gångavstånd) Det som skiljer sig är morgon då man måste upp en timme tidigare.
Redan jobbar 80 %, reser, har massa kompisar och hobbys så själva 2 Tim pendling är verkligen ok för mig :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Ni ser… Där börjar kinesiska för mig. Just hur påverkas pensionen. Men tusen tack för alla siffror och input ska gräva mig lite mer i dem senare :heart:

Flera som uppskattar Toyota och tycker att den är i princip felfritt. Ska ta en körrunda hos återförsäljare och kolla… Verkligen tusen tack för alla siffror. Så imponerad att man kan sånt :see_no_evil:

1 gillning

40-/ per mil. Är det med alla kostnader: försäkring, skatt, bränslekostnader osv eller tillkommer andra kostnader? Bensin eller Disel?

1 gillning

Har väldigt svårt att tro att lönen kompenserar för kostnaden. Åka bil långt är dyrt. Nu bor jag ganska när jobb men vill eventuellt flytta. Då blir det runt 5 mil (10 om dagen) men jag jobbar också hemma runt 40-50%. 18 mil om dagen blir helt sjukt mycket. Pendlade runt 6 mil enkel väg en period när jag dessutom hade dålig lön. Ungefär 20% av lönen gick till bensin och sen tillkommer övriga kostnader för bilen…

Ja som du förstår är det en grov uppskattning och du måste räkna själv. Det kan lätt kosta något mindre om du målmedvetet väljer en snål bil, likaså är det inte svårt att få kostnaden att dra iväg betydligt.

Drivmedel måste du välja själv men med den körsträckan hade jag kikat på elbil, om jag kunnat ladda billigt hemma.

Åk kommunalt så blir det ju en väldigt bra löneförhöjning

Utan att veta riktigt hur läget ser ut här så kan jag inte tänka mig att 9 mils resa kommunalt två gånger om dagen är genomförbart. Jag har mindre än två mil till mitt jobb vilket innebär ett byte och 1 timme 20 minuter resa. Tar 25 med bil i rusningstrafik.

2 gillningar

Alla sitter och skriver mil tal hit och dit. Du har väll ändå begärt förmånsbil i löneerbjudandet och krävt att det är en el bil som du får ladda gratis på jobbet. Självklart begär du en bekostad laddstolpe hemma med.

Det tillsammans med löneerbjudandet bör vara attraktivt, eller?

1 gillning

Varför inte dra till med en helikopter och personlig helipad på taket? :wink:

2 gillningar

Skulle man önska men inte genomförbart med tanke på mitt yrke. Försökte tidigare med liknande. Går typ inte genom koncernen överhuvudtaget :see_no_evil::rofl:

Strikt ekonomiskt, ja men i tid räknar lär det bli ännu värre än bilkörningen.

För min del personligen hade jag aldrig pendlat så långt. I dagens samhälle går inte den ekvationen ihop på något sätt. Det skulle vara om det var sådan jobbtorka att det inte fanns något annat alternativ, då hade jag nog övervägt det.

Ska du pendla med egen bil då snackar vi enormt slitage som du får betala ur egen ficka, sedan minst 11 papp i soppa per år innan du ens får börja göra avdrag. Får du förmånsbil då kostar väl den 20% av lönen i månaden ändå så då går du plus minus noll pengarnässigt men förlorar istället massor med tid som du kunde spendera på annat som att umgås med familjen. Såvida du inte får betald restid i bilen till och från jobbet, då kanske det kan vara något att fundera på.

Det finns viktigare saker i livet än hög lön. Tid är den dyraste resursen du har, speciellt tid med dina nära och kära.

Vill du tjäna mer så skippa att byta jobb och kör övertid istället på nuvarande kneget tills du tjänar 20% mer i månaden sen är det bara hoppa över övertidsarbete sen när du inte vill hålla på med det längre.

1 gillning