Arbetsgivare erbjuder +20% i lön, men 18 mils pendling | Hur ska jag tänka kring bilen och ekonomin?

Jag har 10 mil enkel väg till mitt jobb. Men då är det regionaltåg utan byte = 50 min effektiv arbetstid med bra komfort (när tågen går dvs). Hinner förbereda alla möten inför dagen på ditresan och svara på mail och skriva mötesanteckningar på hemresan.

Situationen är ju annorlunda om man kör egen bil. Om 9 mil är mycket eller inte beror mycket på trafiksituationen. Jag skulle säga hellre 1 timme rullandes än 1 timme i trafikkö. Tycker man det är kul att köra bil och kan använda tiden till något berikande, typ telefonsamtal eller avkopplande ljudböcker, så kan det absolut funka. Jag vet flera kolleger som passar på att ta telefonmöten i bilen på morgonen. Lugnt och skönt, bättre än ett stökigt kontorslandskap. Själv skulle jag aldrig bilpendla. Vill hellre använda tiden till annat.

1 gillning

Det blir ca 3000mil om året, och då är bara pendlarmilen inräknad. Sen kör du privat också…
Stor värdeminskning på bilen!!

Spontant vill jag säga fimpa din nuvarande bil och stanna kvar på din nuvarande arbetsplats. Då får du mer i plånboken o mera fritid också pga du slipper pendlarmilen och bilkostnader. 18mil på vinter är inte så kul skulle jag tro om man bor i landets norra del…

1 gillning

Jag hade kollat med nuvarande arbetsgivare om de kan matcha ditt nya lönerbjudande. Så har jag gjort. Hade 47 i lön, blev erbjuden 65 av en ny arbetsgivare. Min gamla arbetsgivare kunde tänka sig gå upp till 60.

4 gillningar