Blir man lycklig av hög lön?

För en del människor att bristen på pengar begränsande, för andra är bristen på tid begränsande. Ibland känns det som om tid och pengar är inverst relaterade.

2 gillningar

Kortsiktigt så är det ju en skitkass historia att pendla 4 h/dag. Det sliter på dig, din familj, fritid kan du i princip glömma och det är dessutom kostsamt att resa på det viset.

Långsiktigt kanske det kan leda någon annan stans, vad vet jag. Jag hade nog inte varit villig att lägga så mycket tid på pendling dock.

Som svar på rubriken - nej man blir inte lycklig av hög lön eller pengar. Däremot kan man bli lycklig av frihet. Det tar dock lång tid att bygga frihet med inkomst från tjänst i det här landet så håll siktet någonstans i horisonten.

2 gillningar

Jag tror som fler andra här att man ska värna om sin frihet, men man måste också trivas på jobbet. Det låter ändå som om att du lätt kan få likande jobb om du inte skulle vara nöjd och då är risken kanske inte så stor och genom att byta jobb kanske du får upp lönen något på sikt.
En annan sak jag funderar på är om du kan få in lite jobb när du pendlar, säg att restiden eller delar av restiden kan räknas som arbetstid. Då kan du få tillbaka lite tid förutsatt att det fungerar.
Samtidigt kul att ha lite olika jobb att välja mellan :ok_hand: Lycka till

1 gillning

Pendla är inget kul, men det man också ska tänka på är de där 8 timmarna man är på jobbet, kanske är det drömjobbet du pendlar till? Jag tycker man ska försöka maximera glädjen på dagen istället för att bara titta på lönen. Att ha 5 min till ett jobb man hatar är inte heller ett alternativ i min mening.

2 gillningar

Beror otroligt mycket vad du jobbar med samt genrella förmåner…

När jag blev headhuntad till mitt nuvarande företag som ligger 2,5 timmar bort så var mina krav 2 dagar/veckan hemifrån, övernattningsmöjlighet på arbetsorten samt möjlighet till att ha telefonkonferens i bilen (arbetstid).

Med dom förmånerna så är det inga större problem med pendlingen men inte en chans i helvetet jag hade gjort varje dag fastän vi pratar om över 10 ksek/månaden i löneförhöjning….

1 gillning

Jag gillar din tanke om frihet, jag har nog själv snuddat vid den tanken men inte tänkt djupare på det.

Så sant. Jag skulle kunna prata med chefen för jobb B om det går att få till bättre möjligheter att jobba på distans och under pendlingen. Det låter som en väldigt smidig lösning!

Tycker det finns aspekter i din frågeställning som gör det lite svårare att ge ett klart svar om en hög lön gör dig lyckligare. Tänker då främst på biten med att pendla.
Om vi säger såhär - hade alt. C gett dig en hög lön så tror jag du garanterat hade varit lyckligare (åtminstånde för stunden). Då du slipper pendla, får högre lön samt mer TID & FRIHET att utöva din aktiva fritid. Tror summan av dessa gör dig lyckligare.
Hade det endast varit fråga om pengar så är det bara att välja det högst betalda jobbet av A, B & C. Men tror inte det är så enkelt…

Ur mitt eget perspektiv så hade jag definitivt inte pendlat 4h per dag. Har haft förmånen att bo med promenadavstånd till mina jobb.
Tycker inte att alt. C låter så dåligt - du kan ju alltid lyfta fram (om du nu får konkreta erbjudanden från A & B) till arbetsgivare C och se om det finns möjlighet att matcha de erbjudanden du fått från andra håll.
Sen säger du även att alt. C är på mindre ort, vilket ofta innebär billigare kostnader när det t.ex. gäller boende vs. större stad.

Tycker du har fått väldigt många kloka förslag från alla forum-medlemmar här. Önskar dig lycka till! Håll oss gärna uppdaterade.

Mvh,

2 gillningar

Lyckoforskning har visat att fattiga människor snabbt blir lyckligare av högre inkomst. Men när de grundläggande behoven tillgodosetts gäller att ju högre inkomsten blir, desto mindre lycka får man per krona.

Den som inte har råd att reparera sitt läckande tak där det regnar in, som bara har råd att äta var annan dag och inte haft råd att köpa nya kläder det senaste året, igen, den blir väldigt lycklig av mer pengar.

Nästan alla på det här forumet har nog ganska låg öknining i marginallycka av högre inkomst.

Den som är rik gör bättre i att satsa på livskvalitet och goda relationer (och hälsa) för att öka lyckan.

1 gillning

Som flera har skrivit finns det en avtagande avkastning i form av lycka varefter lönen ökar. Enl. psykologiska böcker ligger gränsen på 52.000 (±1000kr) i Sverige(nu kanske mer eftersom inflationen slagit hårt). Sen beror mycket på vad man har för egna ambitioner som ökar livskvalité. Är man störtintresserad av sportbilar - är det en större utgift än om man är störtintresserad av att fota svensk natur där man bor till exempel. Resväg på 4h om dagen är dock inte hållbart och mår man dåligt ur ett hälsoperspektiv kan nog inga pengar i världen öka lyckan!

För mig är nog kollegor/chefer viktigast. Det är guld värt att jobba med människor man trivs med än tvärt om.
Annars skulle jag personligen aldrig vilja pendla så långt.

Sedan går det ändå att få en bra ekonomi. Jag tänkte att jag skulle fortsätta, mer eller mindre, att leva som en student när jag fick jobb. Alltså äta ganska billig mat, cykla (även om jag har bil), ha matlådor, köpa kläder i billiga butiker. Det gör att det blir mycket över till sparande eller fritidsintressen.

Sedan är det ju inte kul att ha så lite pengar att man behöver oroa sig för ekonomin, men det verkar inte vara en fråga i detta fall.

Min bristpunkt vid pendling är 2h. Hade en period jag pendlade strax över 3h per dag, mådde piss och skulle aldrig göra om det.

Nä, inte blir man per automatik lyckligare av det men nog köper pengar frihet att göra vad man vill, speciellt på sikt.

4 h pendling känns rätt orimligt i min bok. Jag har haft rätt långa pendlingar där ena hållet pga trafik kunde bli 3-5 h men det var bara 1-2 ggr per vecka. Så jag hade värderat min tid mer än att lägga en halvtid på pendling.

Sen vet jag inte varför du ska gå ner i lön. Jo, absolut, generella löneläget kanske är lägre i en annan stad men det behöver ju inte nödvändigtvis drabba just dig.

Tänk ”power of the and” alltså att slippa lång pendling och åtminstone behålla lönen. Samma lön för större ansvar borde inte vara omöjligt för en arbetsgivare.

Kanske försöka spela ut företagen lite mjukt mot varandra. Man kan alltid ställa frågan ”Kan ni göra något på lönen? Jag har ett annat erbjudande (förvisso med längre pendling) med XX tusen kronor mer i månaden. Jag vill hellre jobba hos er men lönen är såklart viktig”.

Typ så kan man försöka utan att behöva dra någon linje i sanden för att lirka lite. Försök gör det med tilltänkte chefen. HR är extremt förutsägbara och säger bara ”nej, detta är policy”. Fast alla vet att policy stavas förhandling (i min mening) :slight_smile:

1 gillning

Svar nej. Någon annan kommer alltid att tjäna mycket mer än dej, och då kommer du aldrig var anöjd med din egen lön. Jag var skitnöjd med min egen lön som jag verkligen kämpat för och tjafsat med chefer om, samt tagit de där skituppdragen med långa pendlingstider varje dag som ingen annan konsult ville ha. Var verkligen stolt, då jag visste vad många av kollegorna tjänade och jag låg där i topp.

Sen blev jag medlem på Rikatillsammans :smiley: och tittade i tråden “vad har du i lön”… och fick då lust att hoppa utför ett stup… när jag insåg att min lön var typ den sämsta av alla som skrivit där och har liknande erfarenhet. Lite som när Jan i ett avsnitt berättade att han råkade få hela sin gatas inkomstuppgifter i en ratsit-slagning, och blev jätteförvånad över folks inkomster… jag har undvikit den fällan i alla fall.

Men, det beror också på vad du ska ha din lön till. Räcker den till din livsstil och du inte önskar fler saker, fler dyra upplevelser osv, då kan man nog vara nöjd i det.

/

2 gillningar

Tills du når en viss lönenivå kommer du värdera lön högre än tid. Men allt eftersom lönen stiger och kanske slutar göra väsentlig skillnad i din levnadsstandard kommer du istället att börja fundera mer på tiden. Jag vet inte vad som är rätt för dig nu men jag förmodar att tiden kommer väga tyngre senare.

Själv har jag satt upp en regel om att jag aldrig ska behöva pendla längre än 30 minuter per riktning. Ligger på ca 35 minuter nu och det är nog smärtgränsen för mig. Jag väljer dock att arbeta hemma ca 4 dagar i veckan förutom när jag reser för det likställer jag med att vara på kontoret. Vi är alla olika i vad vi tycker är rimligt att lägga på arbetsresor, men om ett jobb kan ge dig erfarenhet som ökar dina chanser att senare få ett ännu bättre jobb med större frihet till distansarbete eller bättre läge så kan jag tycka att det idag vore värt bita ihop och pendla för att ha det bästa möjliga jobbet.

1 gillning

Mer ansvar ser bra ut på CV, bör ge lite högre lön och bättre karriärmöjligheter även på mindre ort.
Slippa pendla är värt mer än man tror och borde dessutom spara pengar.

Nu vet jag inte vilket yrke du har men för mig som arbetar inom IT så har pandemin inneburit att jag endast pendlar till jobbet 2-3 dagar per vecka. Då är det kanske mer ok om pendlingen är längre. Dessutom har jag ett jobb där i praktiken jag får arbeta under pendlingen om jag vill. Den största utmaningen med pendling är när man blir förälder och måste hämta och lämna på skolan/förskolan. Då kan det bli stört omöjligt att ha en pendling på 3-4 timmar. I synnerhet i dessa tider då det verkar finns en inofficiell tävling om att hämta tidigt mellan föräldrar.

Precis så. Fast jag hade utelämnat pendlingen så att det inte används emot en och mer spela på att du är mer mån om att få rätt lön för kompetens och ansvar.

2 gillningar

Ja den var i parantes som ”optional” beroende på hur man vill spela det :slight_smile: De 4 h behöver ju inte framgå åtminstone

“Den som inte blir lycklig av pengar använder dem till fel saker” var det någon som sa. Det är alltså inte högre lön i sig som gör dig gladare, utan vad du kan göra med den. Och det att man känner sig ner uppskattad på jobbet.

Men alla undersökningar om vilken lön som gör en lyckligast visar bara på småskillnader. De stora lyckoskillnaderna hittar man på frågan om du har ett meningsfullt arbete med inflytande över din egen situation och utvecklingsmöjligheter.

Den viktiga frågan blir alltså: Var kommer du trivas bäst i några år, göra mest nytta, utvecklas mest och få bäst möjlighet till vidare karriärssteg?
Man kan också ta en långsiktig tanke. Vad är ditt drömjobb? Vad vill du göra om 5 eller 10 år? Och vilket jobb tar dig närmare det?

2 gillningar