Hej, jag är nyutbildad ingenjör och fick nuvarande jobb ett år innan avslutad utbildning. Jobbet har titeln ingenjör men känner ofta att det är lite ”simpelt” och inte så spännande. Överlag så trivs jag bra men kan sakna utmaning/ personlig utveckling.
Dilemmat. Jag har blivit erbjuden ett mer utvecklande jobb i en ny branch, det har högre grundkrav och jag kommer ses som väldigt ny. Det komme längre fram finnas möjlighet för resor till site som jag skulle uppskatta och min kunskapsutveckling skulle nog gynnas starkt.
Nackdelen är att jag behöver kliva ner rätt mycket i lön, 46000 vs 41000
Jag är nybliven förälder och ”bekvämligheten” på nuvarande jobb betyder av den anledningen endel, jag känner att jag egentligen borde stanna men samtidigt känns det som jag missar en möjlighet till ett jobb jag för 2 år sen skulle beskriva som mitt drömjobb (förutom ingångslönen då).
Hur borde jag tänka? Jag har frågat om dom kan förbättra erbjudandet men det går ej.
Edit: båda jobben är på en mindre ort där jag trivs och förmåner mm är nästan identiska.
Personligen hade jag sagt nej till nya erbjudandet genom att säga något i stil som det du grubblar på, nämnligen:
”Jag är verkligen intresserad av denna tjänst osv., men det skiljer sig för mycket i pengar för att jag ska byta jobb då jag även trivs bra här, om det verkligen inte går att förhandla lönen något mer måste jag nog säga nej”
(kanske går att linda in det något finare)
Är dock väldigt personligt så tror inte någon annan kan svara på om du ska byta eller ej.
Men för min del är 5k extra i månaden för mycket.
Du skulle ju även kunna prata med din chef eller någon ansvarig på din nuvarande arbetsplats om att du vill utmanas mer.
Be om att få underlag för hur löneutvecklingen kommer se ut och när du kommer bumpas upp baserat på tid i rollen/uppgifter. Många gånger när man går in utan relevant erfarenhet så kan det bli en lägre startlön. Men så länge man har en lönetrappa dokumenterad så blir det rätt efter att båda parter gungats in och man slipper problem längre fram.
Typ: efter 6mnd provanställning bumpas lön med 2K, efter 2år så kommer nästa bump med 5K. Efter det förhandling enligt avtal för arb.platsen t.ex
Det kommer komma fler erbjudanden. Jag personligen har alltid valt efter vad kag tycker är mest utvecklande och inte vad som ger mest betalt. Jag hoppas att min kunskap kommer betala bra om 10-20 år. Och gör den inte det har jag haft ett lärorikt, ansvarsfullt och utmanande arbete mer än halva mitt arbetsliv.
I småbarnsåren är pengarna välkomna men den största frågan är vad din partner tjänar. Tjänar ni både över 40 000 hade jag inte brytt mig om jag gick ner. Tjänar din partner sub 35 hade jag inte gjort det.
Har inga råd hur du ska göra men glöm inte och räkna på dina pensionsavsättningar på 46000 sek vs 41000 sek. Det borde blir ca 900:- i statlig avsättning + ca 300 i tjänstepension beroende på avtal för 5000 sek extra i lön.
Båda ligger över 40, har typ lika lön nu och vi har inga ekonomiska problem. Billigt o bo i en mindre stad.
Kunskapsmässigt så är det nya jobbet väldigt specifikt och svårt att få den kunskapen någon annanstans, det är också huvudarbetsgivaren i denna lilla stad.
I grund och botten blir det ett beslut du får ta med hjärtat. Bytet kommer ge dig lägre nettolön och lägre pension ifall det inte finns potential för större löneökningar när du kommit in i nya rollen. En annan reflektion jag har är att det kräver mycket energi att sätta sig in i en ny bransch, vilket kan vara utmanade om det sammanfaller med småbarnsåren