Hej, jag är nyutbildad ingenjör och fick nuvarande jobb ett år innan avslutad utbildning. Jobbet har titeln ingenjör men känner ofta att det är lite ”simpelt” och inte så spännande. Överlag så trivs jag bra men kan sakna utmaning/ personlig utveckling.
Dilemmat. Jag har blivit erbjuden ett mer utvecklande jobb i en ny branch, det har högre grundkrav och jag kommer ses som väldigt ny. Det komme längre fram finnas möjlighet för resor till site som jag skulle uppskatta och min kunskapsutveckling skulle nog gynnas starkt.
Nackdelen är att jag behöver kliva ner rätt mycket i lön, 46000 vs 41000
Jag är nybliven förälder och ”bekvämligheten” på nuvarande jobb betyder av den anledningen endel, jag känner att jag egentligen borde stanna men samtidigt känns det som jag missar en möjlighet till ett jobb jag för 2 år sen skulle beskriva som mitt drömjobb (förutom ingångslönen då).
Hur borde jag tänka? Jag har frågat om dom kan förbättra erbjudandet men det går ej.
Edit: båda jobben är på en mindre ort där jag trivs och förmåner mm är nästan identiska.
Personligen hade jag sagt nej till nya erbjudandet genom att säga något i stil som det du grubblar på, nämnligen:
”Jag är verkligen intresserad av denna tjänst osv., men det skiljer sig för mycket i pengar för att jag ska byta jobb då jag även trivs bra här, om det verkligen inte går att förhandla lönen något mer måste jag nog säga nej”
(kanske går att linda in det något finare)
Är dock väldigt personligt så tror inte någon annan kan svara på om du ska byta eller ej.
Men för min del är 5k extra i månaden för mycket.
Du skulle ju även kunna prata med din chef eller någon ansvarig på din nuvarande arbetsplats om att du vill utmanas mer.