Erbjuden ny tjänst och nytt kontrakt, relativt låg lön

Du kan ju vänta tills du ser avtalet. Om uppsägningstiden är orimlig säger du ”oj, men en projektanställning på de här villkoren räknade jag med skulle ha 1 månads uppsägningstid. Ändrar ni det och skickar ett nytt avtal när det är gjort?” :blush:

2 gillningar

Om du får ett kort kontrakt bör du ha mer betalt. Om du får ett långt kontrakt är din ekonomi tryggad en längre tid och det har ett värde i sig. Tänk om du skulle få en-veckaskontrakt hela tiden. Då skulle det gå massor av energi till att söka jobb. Det är väl därför en konsult kan ta sjukt mycket betalt per timme för att det ska täcka alla kostnader runtomkring innan den har ett nytt uppdrag.

Det där med att chefen inte har mandat är något jag känner igen från mitt arbetsliv. Det är alltid bekvämare för chefen att lägga ansvaret på någon annan… ofta HR till exempel. Du skulle bara veta vilka stora mandat HR plötsligt får när chefen tycker det blir obekvämt. Det kan vara allt från att ta beslut om arbetskläder till hjälpmedel och lönesättning :rofl:

2 gillningar

För övrigt så var ditt inlägg inte alls rörigt eller svårt att förstå!

1 gillning

Kolla på mitt nuvarande avtal och där står det:
“Anställningen börjar xxx och är en projektanställning till xxx, där parterna är överens om att anställningen kan upphöra i förtid enligt teknikavtalet”

Om jag förstår det rätt så borde det var 1 månad uppsägnings tid om samma formulering står på nya kontraktet.
bild

2 gillningar

Tolkar det så också. Om du har tid och möjlighet skulle jag låta någon hos ditt fackförbund titta igenom avtalsförslaget när det kommer innan du skriver på.

1 gillning

Fan grottat ner mig mer i kollektivavtalet och blir bara mer förvirrad. Är nog bäst att höra av sig till facket.

bild

bild

1 gillning

Givet det som står där:

Med stöd av lokal överenskommelse kan arbetsgivare och tjänsteman träffa avtal om visstidsanställning som medför att tjänstemannen kommer att vara visstidsanställd under längre tid än 24 månader under en treårsperiod. Saknas tjänstemannaklubb kan arbetsgivaren och tjänstemannen avtala om sådan längre visstidsanställning utan stöd av överenskommelse med den fackliga organisationen, som dock ska underrättas om varje särskilt fall.

Skulle jag inte skrivit på förrän jag pratat med facket. Jag hade även informerat chefen om att jag ska kolla med facket om vad kollektivavtalet säger och därför vill avvakta med att skriva på något. Utöver det samtidigt sagt att jag förutsätter maximalt 1 månads uppsägningstid under de förutsättningar hen har lagt fram.

Då kommer chefen förstå att det är gränsfall att du vill ta erbjudandet och “själv” behöva ta en del risk (du kan försvinna på en månad). I praktiken hintar du ju då om att dyker något bättre upp så tar du det istället.

Uppdatering:
Fick se kontraktet i onsdags med 3 månaders uppsägningstid.

Ringde facket på torsdagen och fick det bekräftat att det inte finns någon inlasning i mitt avtal, och även om jag kommer jobba fler månader än de 24 på 3 år som arbetsgivaren får avtala om så kan facket endast hjälpa till med ett skadeståndskrav och inte en tillsvidareanställning när de 24 månaderna passerat.

Rådgivaren tyckte även det var lång tid med 3 månaders uppsägningstid på en så kort anställningstid men också att det gäller åt båda hållen om det skulle bli arbetsbrist. Jag tror verkligen inte att det kommer bli så utan företaget växer så det knakar och folk ska gå föräldraledighet osv så det kommer behövas täckning.

Bad chefen ändra till 1 månads uppsägningstid, vilket han gjorde, och skrev på igår.

Tack till all ni som gett råd och andra perspektiv på saken! :hugs:

3 gillningar

Grattis! Bra att du fick hjälp av facket också för att reda ut de frågetecken du hade kring inlasningen. Nu behöver du inte leta nytt jobb jätteaktivt det närmaste halvåret. Men du är samtidigt lättrörlig ifall du skulle snubbla över ett erbjudande som är mer långsiktigt. Om nuvarande arbetsgivare är intresserade av att behålla dig i ett sådant läge kan de kanske matcha med ersättning och/eller tillsvidareanställning.

2 gillningar