Löneanspråk ny roll i samma företag

Berätta gärna när du gjort och hur det gått. Tror många skulle uppskatta den erfarenheten.

Ja, har till måndag på mig att ge svar, återkommer efter med hur de gått :pray:

Anställningstrygghet har inget att göra med företaget. Den beror i all huvudsak på din kompetens.

Är du duktig erfaren och har goda referenser får du alltid nytt ( och inte sällan bättre ) jobb om företaget du jobbar på gör sig av med folk.

Sedan är det inte fel att kolla upp företag som du är intresserad av - men fokus skall vara på din egen anställningsbarhet.

Ja, du kan resonera precis så (av 16% är 10% på grund av övertidsavlösningen). Men precis som du skriver i ett senare inlägg “chefen säger att det i princip ingen övertid” och “Jag jobbar ingen övertid idag” indikerar ju att det bara blir en bonus med den extra veckans semester.

Det är inte fel att ge lite motstånd i förhandlingen och säga till chefen typ: “Jag är intresserad av tjänsten men tycker att lönen är satt lite lågt, kan du se över vad du kan göra?” (Alternativt ge ett rimligt motbud).

Detta ger chefen möjlighet att gå tillbaks till sin chef och HR med ett förslag som ligger högre.

Ofta är det inte anställande chef aom sätter käppar i hjulet gällande lön och då kan man som potentiell medarbetare hjälpa till lite på detta sätt.

Sen om chefen i fråga inte får gehör för detta så får du helt enkelt ta ställning till liggande bud.

Med ovanstående sagt så låter det som du redan fått ett löneförslag som ligger relativt korrekt med tanke på typ av tjänst, ålder och erfarenhet.

Lycka till

Haka inte upp dig på småpengar.

Ditt liv efter att du tjänar mer än 600.000kr per år förändras ytterst lite. Du jagar ingen skillnad.

När jag var 27, tjänade jag 33400kr. Idag tjänar jag 75.000kr bytt arbetsgivare 1 gång under denna tid.

Fokusera på att göra dig själv attraktiv och se över marknaden och potential för det du kan och sälj dig dyrt. Ingen högskola utan alla ig i gymnasiet. Att vara nyfiken och lära sig är en mycket bättre skola.

2 gillningar

Hej!

Nu är de klart!

Jag sa att jag är glad för den höjningen jag fick men att enligt statistik osv ligger det för lågt. Jag bad de fundera över att kika över lönen och dom återkom med att dom ser att jag ligger lite lägre men att dom inte ser att ledningen skulle tycka likadant. Jag accepterade detta då jag vet att de är ett stort företag och kan sätta mig in i hur ledningen skulle se detta (genom att bara kolla på siffrorna och den procentuella höjningen)

Vi kom överens att min lön behöver prioriteras i framtida lönerevisioner.

Nu i efterhand känns de skönt att jag inte bara accepterade utan att be om en översyn även om svaret blev nej. Jag ser och hoppas lönen höjs i snabbare takt även framåt men ser också att jag tyvärr behöver kolla runt på andra jobb för att verkligen göra skillnad på lönen!

Hoppas detta svar kan hjälpa andra som är i samma situation :smile:

4 gillningar

Ge det här 1-2 år. Redan efter ett år om det går bra så kan man helt enkelt säga att man är på jakt efter andra jobb pga att lönen är för låg, men du trivs verkligen på bolaget.

1 gillning