Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Exakt. En starkt bidragande orsak till att både min arbetsgivare och många andra väljer att lägga både produktion och R&D i andra länder där löneläget, men framförallt attityden till “rättvisa” är annorlunda.
Det brukar i allmänhet bli bättre om definitionen på rättvisa är att prestation lönar sig…

1 gillning

Anledningen i detta fallet är snarare just det att givet statistisken (som var det enda argumentet chefen använde för att inte ge mig bättre löneförhöjning) helt enkelt inte stämmer överrens alls med den lönestatistik jag tittat på. Har även med ett antal vänner konstaterat att lönen är låg.

Antingen är bolaget helt i det blå vad gäller marknadsmässig lön, då kommer det aldrig hålla här. Eller så är det helt enkelt så att min närmaste chef inte fått nån bra pott i år.

Han prisade mig och min prestation i en timme och sen säger att jag har för hög lön enligt statistiken. Nu har jag kollat statistik och min bild från är precis den omvända, relativt låg lön.

Jag frågade det, enda svaret jag fick var i princip att jag redan var där prestationsmässigt. Att jag redan levererade mycket bra. Argumentet mot en bättre löneökning (som chefen själv sa var dålig) var att jag förhandlat för bra tidigare och låg för högt. Vilket jag nu konstaterat att jag absolut inte gör.

Liksom om jag redan nu gör det och redan nu levererar, men det inte syns i lönen nu. Då kommer det inte göra det sen heller.

Då får man tänka större, och vara tydlig med att om det krävs utökning av tjänst eller annan roll så är det så.

Om du som chef i över en timme prisat en anställd som oerhört högpresterande, gör allt man ska och mer därtill. Med bra attityd och sammarbete. Relativt ung i början av karriären.

Samma visa under utvecklingsamtal under året. Prisar den underställde för hög prestation och hög personlig utveckling.

Sen säger att du inte vill ge personen mer än 2,2%, för att personen har för hög lön enligt statistiken (lönen som man tidigare år förhandlat fram med dig) och det behöver justeras ner över tid. Samt att den anställda inte ska ta det som en underbetyg på prestation.

Sen kollar den anställda statistiken för relavant ålder/examensår och ligger i den nedre halvan, med marginal.

Hur är det rimligt för den anställda att tolka det tror du?
Jag tror de vill bli av med mig.

6 gillningar

Jag får ju fråga det också, men som jag sa så frågade jag vad som krävdes att nå en rejält högre lön på sikt. Fick inget mer konkret svar utan att jag bara skulle fortsätta så kommer det synas rejält i lönekuvertet och att jag redan presterade grymt bra. Samt att jag inte skulla ta löneökningen som ett bevis på underprestation.

När jag kollat statistik nu i efterhand (samt kollat med studiekamrater) så är det verkligen inte så att jag ligger högt, snarare tvärtom.

Hur ska jag tolka det på annat sätt än att de vill bli av med mig?

Men jag begriper inte varför man skulle prisa mig och vara så himla postiv i kritiken. Utan att komma med konkreta ändringsförslag på något för att öka lön (annat är indirekt säga vänta).

2,5 %
Mer än märket så jag var ändå nöjd (fick 0,8 % förra året :laughing:)
Men realt blir det ju ingen ökning

Regionanställd

Lyckades med 3% samt få en bonus på 25% av min årslön. :smile:

2 gillningar

Att slippa gå i munskydd 100% av tiden får väl nästan ses som en löneförmån efter covidåren? :sweat_smile:

2 gillningar

Hur ska jag då kunna förändra situationen utan att byta jobb?

Hur ska jag kunna förhandla om (marknadsmässig) lön efter prestation om chefen inte vill anstränga sig för det och inte kan leverera det utan att anstänga sig?

Problemet är ju att anledningen till att ta detta jobbet var möjligheten att utveckla även våra interna utvecklingsverktyg utöver att bara utveckla produkterna (jobbar med produktutveckling). Samt att arbeta med utveckla Agila utvecklingsmetoder i en lite mindre organisation.

Lämnade produktbolag där jag bara fick sitta själv på mitt hörn och utveckla teknik till våra kommande produkter som inte ens min chef fattade hur det funkade (även han tekniskt utbildad).

Men detta var ändå sjukt frustrerande. Kunde han inte sagt att jag var kass av något skäl så jag kunde gjort något åt det och/eller dra? Upplever han generellt som oerhört duktig chef annars, med stor respekt och duktig på att ge respektfull kritik om han anser att det behövs.

Verkar landa på ca 3,5 %. Men eftersom jag lever på halva lönen så täcker det i någon mening upp för inflationen i nuläget. Den andra delen köper jag indexfonder för, och dom har blivit billigare.
Så i någon mening går jag jämnt upp med inflationen, men misstänker att alla inte skulle räkna så.

2 gillningar

Prata med chefen och eventuellt med chefens chef

1 gillning

Jag var i en liknande situation för något år sedan, jobbade som konsult och hade lyckats komma in på ett uppdrag som betalade långt över vad jag var värd per timma. Men dom upplevde att dom fick värde för pengarna så uppdraget flöt på.

Nör det kom till lönesamtal fick jag pris av chefen för min lysande intervju som hade landat uppdraget samt det faktum att enligt undersöiningen dom skickat ut ansåg kunden mig vara extremt prisvärd.
Fick beröm i ungefär 30 mimuter innan lönen skulle förhandlas.

Vi var inte överens över huvudtaget, jag ville ha 3 dubbla vad han erbjöd. Han insisterade att det inte gick att höja mer detta är det bästa du kommer få.
Jag tittade på honom och sa “nej”

Det fungerade faktiskt och vi möttes vid dubbla vad han erbjöd mig plus lite bättre milersättning och en lunch. (Förhandlingen fortsatte dagen därpå under lunchtid)

2 gillningar

Det är ju väldigt intressant faktiskt. Att det inte var fullständigt totalkört. För just nu känns det så för min del. Totalkört. Just eftersom ingenting tidigare har tytt på något annat alls än att jag presterar jättebra och har presterat jättebra.

Jag har som sagt uttryckt min besvikelse och vi ska ju ha ett samtal till innan lönen ska vara klar. Jag har redan flaggat för att jag har mer att diskutera kring min lön.

1 gillning

Jag fick 4,9% i år, vilket är okej.

1 gillning

Sen ska man alltid ha i åtanke att om min chef hade synat mig, hade jag behövt byta jobb. Jag hade inte haft någon form av pondus vid nästa förhandling annars.

Så använd inte en sådan taktik om du inte är beredd att faktiskt gå ifrån bordet.

Jag visste att jag jobbade mer än någon annan konsult på kontoret och jag hade högst vinstmarginal så det var oerhört osannolikt att chefen skulle låta mig traska därifrån. Men ärligt talat hade jag troligtvis bara kunnat fråga kunden om jag fick börja där så hade jag haft en anställning. Så det kändes som low risk high reward för mig.

2 gillningar

Vi har kollektivavtal och avtalet löper nov 2020 till mars 2023 och vi fick +2,28% så det var som förväntat.

Man kommer inte kunna beskylla LO för inflationen kommande året iaf den saken är säker :grin::+1:

Om jag får 2,2% i år så kommer jag byta jobb. Det är inte ens på tapeten med något annat. Givet statistiken, min vänners lön (samma erfarenhet/utbildning och jag vet hur duktiga de är). Har även samtalat med en i chefsposition inom området som har väldigt god koll på hur min arbetsprestation och kompetens är. Även han reagerade på att kalla min nuvarande lön för (för) hög, både genom statistik och hans underställdas löner.

Det går helt enkelt inte ihop sig med vad jag kunnat se som marknadsmässig lön.

Problemet är att jag vill verkligen utveckla våra utvecklingsprocesser och har ett gäng ideer vi har diskuterat att börja implementera. Potentialen att utveckla vår konsultaffär är enorm, vi skulle kunna utveckla åt kunder oerhört mycket fortare ibland och leverera mer till något högre timpris. Samtidigt som vi ger mervärde åt kunderna.

Och din chef blir säkert superglad när du vill göra det trots din upplevda låga lön.

Du får göra en avvägning helt enkelt.

2 gillningar

Inte klart än men ser ut att landa på 2-3%. Ingen succé alltså men rätt ordinärt.