Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Går förstås inte med mindre än att du har ett alternativt erbjudanden från annan arbetsgivare som du seriöst överväger och lägger fram det för din nuvarande arbetsgivare.

Jag har varit (och är egentligen) i den situationen och det är demoraliserande. Trist när man har ett driv och arbetsglädje och presterar men kärleken inte verkar vara besvarad. Mitt problem är att jag trivs så bra i övrigt att jag inte velat byta arbetsgivare trots väldigt bra erbjudanden. Men då blir det i alla fall ett eget val som jag får stå för. Alternativet är bitterhet.

Sök andra jobb och återvänd till arbetsgivaren när du har ett skarpt erbjudande.

Det var väl inte du som argumenterade för att arbetstagaren alltid hade korrekt lön eftersom det är arbetsgivaren som bestämmer detta? Har ett minne av en sådan tråd där du var aktiv.

Svaret kanske finns i övan men isf missade jag kanske det. Jobbar du själv som konsult @Nightowl ?

Javisst, uppenbarligen värderar inte min arbetsgivare min arbetsinsats lika högt som jag uppfattar att de påstår sig värdera den. Den diskrepansen har två potentiella svar:

• Jag presterar inte som de påstår. Själv uppfattar och har fått indikationer på från andra.
  • Arbetsgivarens organisation är ur marknadsperspektiv för inneffektiv så lönerna måste hållas nere för lönsamhet. Då behöver bolaget som helhet bli produktivare.

Lönen är ju “korrekt” per definition. Vilket av orsakerna (eller en kombination av båda) vet jag inte. Är arbetsgivaren inneffektiv kommer marknaden döda bolaget på sikt. Är jag inkompetent kommer jag inte få bättre erbjudanden på sikt.

Därav konsekvensen blir att jag byter jobb om inte jag är nöjd. Som nuvarande förslag som ligger på bordet så är jag kraftigt missnöjd.

Jämför med dejtingmarknaden (som är brutalt mycket hårdare egentligen), någon du dejtat ett tag kan värdera dig mycket lägre än du själv. Det krävs bara att en i ett (anställnings)förhållande vill lämna för att förhållandet ska sluta.

Jag är anställd som det ja.

Var i en liknande sits, fick väldigt mycket bra kritik och min prestation hyllades, kunderna är nöjda med mig. Fick däremot ett erbjudande jag helt enkelt inte tyckte motsvara marknaden och den hyllning jag precis mottagit. Erbjudandet var enligt kollektivavtal, och jag är med i facket, men för mig handlar det mer om en minimum nivå. Jag anser att oavsett underliggande avtal så måste det finnas utrymme för personliga anpassningar och avtal.

Gav min chef ett förslag som togs vidare, till slut landade vi i att jag fick en höjning som i procent var tvåsiffrig.
Jag är helnöjd såklart och påtalade att jag är beredd att stå tillbaka nästa gång så att en av mina kollegor kan få möjlighet till lite extra.

1 gillning

Min chef hade 1,7 procent att dela ut förra året och gav mig 2,3 procent. Jag kommer kräva 5 procent som vanligt, men lär få ungefär som förra året. Hade varit helt ok om det inte var för att jag tjänar 5 000 spän i månade mindre än jag borde.

Det har ju viss relevans, på så sätt att allt som inte innebär en inflationsjusterad lön i praktiken är en reallönesänkning. Så då får du väl motivera varför dina medarbetare inte förtjänar ens en ±0 löneökning.

1 gillning

Jag jobbar statligt, så lite andra villkor och lönerna är rätt kassa. Märket säger 1,7%. Förra året dock jag 2,5%. Men långt ifrån vad jag förväntade mig. Bestämde mig innan lönerevisionen att om jag inte får minst XX i löneöversynen så söker jag nytt. Sagt och gjort, så nu börjar jag nytt jobb i september med ett bra påslag som tagit mig i bästa fall 5 år hos min nuvarande arbetsgivare.

Detta gör jag tillsammans med ungefär halva personalstyrkan. Av drygt 200 medarbetare så rekryterar de under ett år ca 100 nya pga söker sig bort. Så är det år ut och år in. Detta är en av de största myndigheterna i Sverige och det jag beskriver är konsekvenserna av deras personalpolitik. Som medarbetare är jag missnöjd. Som skattebetalare är jag upprörd.

1 gillning

1,65% ökning. Jobbar som lärare så mitt sätt att öka lön är ju att byta jobb så får se… trivs tyvärr ganska bra men borde hoppa runt så mycket jag kan.

2,5% här :rofl::rofl::rofl:
Galet hur det är, enda sättet att få upp lönen ordentligt är att byta jobb tyvärr, iallfall enligt min erfarenhet och vänners erfarenhet
Bytte jobb förra året och lönen ökade med 35% för mig då + bättre förmåner

1 gillning

Och du jobbar mot kund? Tänkte om du har koll på vilka marginaler som finns för dig?

I viss mån ja. Men många fastpris projekt. Jag har lite koll i alla fall. Ska ta fram en konkret beräkning på det också, men samtidigt spelar det inte så stor roll när de har samma timpris på alla oavsett ålder/erfarenhet inom projekten.

Det är snittmarginalen som är viktig för bolaget, där de tjänar mindre på de mest erfarna och mer på de yngre. Helt enkelt en del av modellen. Bra eller dålig kan man diskutera.

Jag hade ett medarbetarsamtal, inte en löneförhandling. Där fick jag höra vad min manager tyckte och tänkte om mig och min prestation. Sedan ställde jag frågan om jag kunde påverka min lön på något sätt, varpå managern sa ”nej, du kan inte påverka din lön”.

Jag fick 2%. Det är bra med tanke på att jag ligger över lönetaket på jobbet. En del kollegor jag har (samma profil, samma uppdrag, lite mindre erfarenhet) ligger runt 25% under mig i lön. De fick också 2%.

Tydligt och rakt svar. Vill jag eller andra ha högre lön är det bara att byta jobb. :+1:

1 gillning

Det verkar landa på 2,2% i år. Bytte dock tjänst i början av året på samma ställe jag redan jobbar på så totalt landar året ökning på 7% vilket jag är nöjd med, istället för att ha tjänat under median ligger jag nu över median.

Inte berört lönen med chefen än men jag förväntar mig faktiskt ett ordentligt lyft i år. Allt mindre än 10% så får jag tyvärr söka mig vidare.

En slingrig ambulansfärd med åksjuka iklädd skyddsmask 90 (som absolut inte fick tas av pga satt bredvid covidpat) gör att allt annat efter det känns så lätt och bra. Skyddsmask 90 tar jag inte på mig igen :nauseated_face:

3 gillningar

Bytte jobb, så ökningen blir väl 30% ungefär.
Byt jobb, det är det som funkar bäst.

1 gillning

Jag vet inte, får boka ett möte med mig själv imorgon och diskutera om jag vill höja eller ej. :rofl:

3 gillningar

Det låter tyvärr som det är detta som är fallet. Företaget är inte tillräckligt produktivt för att kunna anställa och behålla högpresterande anställda, utan lever på att ha kvar de anställda som stannar av bekvämlighetsskäl eller folk som är duktiga men inte är så fokuserade på lön och karriär.

Jag brukar inte rekommendera det, men i ditt fall så låter det faktiskt som det enda som kan trigga en ordentligt löneförhöjning är ett konkret erbjudande från ett annat företag. Sådant brukar inte fungera, men de gånger jag sett det fungera så har det handlat om 1) En erkänt högpresterande och duktig individ, 2) En stor diskrepans i nuvarande lön och erbjuden lön som får ledningen att vakna till, 3) Relativ brist på folk. Även om det skulle fungera så är det bara något man kan göra en gång, så räkna inte med att kunna upprepa det nästa år…

Ditt problem är dock att du jobbar på ett konsultbolag, och där finns ett tydligt lönetak där du knappt är lönsam för företaget längre givet timpriset. Produktbolag har inte samma tak, så där fungerar det bättre om man kommer med “bevis” på sitt marknadsvärde.

Extremt hög igenkänning på det. Komiskt om det inte var tragiskt :rofl:

Lite ha kakan, sälja den och ha den på utställning samtidigt.

1 gillning