Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Tyvärr har jag (dock svaga) indicier på att det är precis på detta sätt.

Givet detta så är det inte ett alternativ att vara kvar på nuvarande jobbet. Jag är helt enkelt inte intresserad av att behöva tjafsa om lönen med sådan metodik långsiktigt. Det går inte ihop sig med hur jag vill ha det.

Jag får helt enkelt konstatera att jag inte kommer bli långsiktig på detta jobbet om det inte handlar om klantig förhandlingstaktik från min chef.

Jvla skt, jag vill så gärna jobba i en sån laganda och sådana agila team som chefen sålde in till mig att han vill att företaget ska vara (såklart är det inte allt som är frid och fröjd organisatoriskt, men att utveckla även organisationen tillammans är ju det roliga).

1 gillning

Samt att många utländska chefer i min mening fullkomligt struntar i vad HR säger, en funktion som fått alldeles för mycket makt i de svenska storbolag jag känner till.

2 gillningar

That’s how they get you, som man säger på engelska. Om byta jobb ligger på bordet så har du ju inget att förlora på att försöka både en eller två gånger till med chefen, t.o.m. eskalera till chefen över - “Jag ser så många möjligheter och vill verkligen stanna kvar och implementera dom, men jag kan inte acceptera en löneutveckling som på några års sikt kommer placera mig långt därifrån jag har som mål att vara”. I värsta fall så kanske du får några nya erfarenheter innan du lämnar.

1 gillning

Det jobbiga är att mitt cyniska inre har vaknat, desto mer ju fler dagar som gått och den initiala totala förvåningen släppt. Har haft så himla personlig relation med min närmsta chef, han är en fantastisk medmänniska, empatisk och jag har upplevt honom som oerhört genuin och uppriktig. Jag tror inte alls att han gillade att ge ett så “lågt” förslag. Han var under min besvikelse och efter väldigt respektfull också, så jag tror det var något han i sin professionella roll var tvungen av något skäl.

Cynikern i mig skriker i mitt huvud allt positivt bara var BS. Men jag kan inte tro det, jag kan inte se det som en rimlig slutsats med så många oberoende kollegor som gett mig positiv kritik på alla möjliga sätt. Otrolig känslomässig diskrepans.

Som om det inte vore nog var det ju bara nån dag innan chefen frågade mig om jag skulle ta över underhålls och utvecklingsansvaret på vårt viktigaste interna utvecklingsverktyg (de som tagit fram det och driver den utvecklingen idag tillsammans med mig ska sluta). Vi bokade in ett möte om strategi för överlämning till mig.

Slående bra liknelse hur jag upplever det just nu.

1 gillning

Det finns en sak jag hitintills utlämnat som är väldigt relevant vad gäller “how they get you”. Det finns ett uppköp av min arbetsgivare jag bytte till när jag tog detta jobbet, jag har samma chef men det totala bolaget är nu mycket större och med ytterligare mangementnivåer ovanför. Det har förändrat hur många som jobbar med olika delar.

2 gillningar

Det är HRs krav på cheferna att de ska hålla sig inom en viss total pott och använda ”box” argumentet. Min bild av det bara stärks av att ni blivit uppköpta.

Min erfarenhet - större bolag, mer makt hos HR. Man kan tycka vad man vill om det. HRs jobb - trots allt snack om att personalen är den största tillgången osv - är helt enkelt att få anställda att göra jobbet till lägsta möjliga kostnad.

Jag tror inte det är din chef. Sånt känner man om det är genuint eller inte, så det hade jag inte tvekat på. Beviset är ju att du är betrodd med verktyget. Tydligt.

Sen är det ju så att det är ett ”spel” som du spelar helt rätt med statisk mm. Stå på sig och försöka pressa upp det. Det är inget ”fair” i det utan en ren förhandling. Om din chef blir pressad så kan hen nog få ut mer pengar från HR.

Jag stod själv upp för en del kritiska underställda när jag var chef senare. Det kostade i att jag inte betraktades som fullt lojal mot företaget, trots väldigt bra resultat. Jag tyckte jag stod upp just för företaget. Att tappa nyckelpersoner är det sämsta man kan göra. I det närmaste tjänstefel.

Sen kan man alltid spela ”långa spelet”. Trycka så mycket det går i förhandlingen. Visa missnöje men sedan jobba på som bara den. Försöka hitta sin nisch där man blir än mer kritisk. Då lossnar det oftast mer rejält senare.

Visst, om man nischar sig så riskerar man också att inte vara lika gångbar på andra företag så det ska man hålla koll på.

Det effektivaste är om det finns en viss rädsla för att man kan gå till konkurrenten, trots att man agerar lojalt. Lite hålla på halster typ.

Lider med dig. Det är surt men det är bara ett spel hur illa man än tycker om det :slight_smile:

1.8% i löneökning. Mina kollegor var riktig sura över denna ökning. Jag tänker att vi har rätt bra lön ändå så vi klarar oss men vi växer inte på träd. Ska man höja lönen ordentligt får man helt enkelt byta jobb.

Exakt så gjorde min förra chef. Stod upp för folk, och skällde ut HR efter noter en gång… Hans chef (VD:n i det fallet) tog det som positivt tror jag.

Snarare det omvända jag gjort, först elektronikhårdvara och hårdvarunära mjukvara för att nu ligga nästan inne i IT-svängen. Vilket t.o.m. min chef har påtalat som jättepositivt flera gånger under åren och efterfrågat att jag ska kunna ta olika roller beroende på behov.

Ingen mening att lida, nu är det full fart framåt. Livet är fort kort. Denna tråden har gett mig många insikter kring min situation. Slutsatsen blir att kasta ut lite beten (redan kontakt några gamla kontakter), så får jag om det blir något bra napp. Samt gå till chefen, säga att jag vill presentera statistik och sen presentera min bild om marknadslöner. Ska även fråga honom om hur jag ska hjälpa honom att höja min lön rejält redan nu.

3 gillningar

Hört att du har en jobbig chef, lär bli ett tufft samtal :sweat_smile:

2 gillningar

Jag fick 1,8% som lärare. Jag fick knappt 30% ökning när jag bytte arbetsgivare förra året.

Jobbar med IT försäljning, mjukvara.
57k per år i löneökning i år. Dock inte så högt i procent men eftersom den faktiska ökningen är mätbar så känns det OK…

Det är på mjukvara våra arbetsgivare lägger pengarna istället tydligen. :sweat_smile:

Grattis till tjockt lönekuvert.

Många gånger är mjukvara en hygienfaktor för ett företag, kolla bara på hur det gått för Swedbank sista tiden. Det är idag mjukvara som opererar majoriteten av processerna hos företag, inte människor eller stora maskiner.

Mjukvara är många gånger ofta den stora differentiatorn för de företag som lyckas bäst inom sin industri, även om det är rätt så traditionella sådana. Till och med Real Madrid lägger 100tals miljoner per år på mjukvara för att interagera med sina fans på ett optimalt sett (och i slutändan sälja mer biljetter, mer tröjor, mer av allt). Väl investerade pengar.

1 gillning

Second that… I stort sett ordagrant vad de sa till Nightowl fick jag höra men lönen ökar bara enligt avtal pga min “performance del” del redan ligger “högre än snittet”

Kikar också på jobb. Kanske vill jag hem till Sverige också, fast i dagens läge byta från stabil anställning kanske inte är så smart.

3 gillningar

Du har såklart rätt i sak.
Men den stora anledningen till att säljare inom IT kan betalas mycket väl är ju att det oftast är fantastiska bruttomarginaler.

1 gillning

@Anonym du har också rätt i sak (känns som vi har friendly friday på G här :bouquet:)

Men sen är det långt ifrån ett softar jobb för dem som faktiskt tjänar bra.
Man får utstå mycket skit och press genom åren, precis som vilket annat utmanande jobb som helst som betalar bra.

Allt ifrån att ens chef ringer totalt 20 ggr under tiden min fru bokstavligt talat föder barn, trots att jag meddelat att vattnet har gått, och han kläcker ur sig “men det är väl inte du som föder eller, så klart du kan svara”, till att dagligen trolla med knäna givet att vi aldrig har de resurser om krävs för att nå den 70 procentiga tillväxt i försäljning som de kräver varje år.

3 gillningar

Kan det vara att du ligger högt ”på den arbetsplatsen” men kanske lite lågt på marknaden/branschen generellt?

Gissar att din ”studiekamrat” kanske jobbar på annat företag/bransch?

Beklagar. Det där hade fått mig att aktivera min fuck-off fond omedelbart.

6 gillningar

Ja det är sjukt.
Nästa jobb inleddes med att ägaren, grundaren och VDn sa “här är vi inte pappalediga”.
Vilket jag trodde var ett skämt. När jag sen skulle vara pappaledig så var det tydligt att det inte var ett skämt.
Visade sig att alla som varit pappalediga där hade haft samma resultatansvar iaf, så i slutändan om du skulle dra in 50M det året, så var det ditt problem hur du löste det, pappaledig eller inte.

Så som sagt man betalar också ett rätt högt pris, inte minst psykologiskt.

Det är precis det jag tror, speciellt givet vad bl.a. @savecake och @JFB påpekat.

Helt enkelt det bolaget jag jobbar på nu har en dålig lönsamhet och har inte råd att betala marknadsmässigt för regionen och branschen.

Det är flera i kompisgänget, vissa som går mot chefspositioner har såklart högre löner så de får jag ju dra av lite på o.s.v.

Branschen är i princip den samma men helt olika andra bolag (både konsult och produktbolag).

1 gillning