Examen i organisk kemi, 27 år gammal tjänar 36.000 tycker det är lågt | Ska jag byta bana?

Nu vet jag inte vad dina intressen är eller hur din livssituation ser ut men jag skulle söka jobb utomlands inom oljeindustrin. Enorm efterfrågan på arbetskraft där för kemister och ingenjörer och väldigt hög lön. Också ett väldigt spännande yrke med stor möjlighet att göra karriär inom. Dessutom finns det få industrier som skapar så mycket välstånd i världen som energisektorn. Din lön är dock forfarande väldigt bra för att vara så ung så jag skulle inte vara missnöjd.

1 gillning

Detta citat bör sitta över varje entre till arbetsplatser.

Då förstår alla med låg lön att dom inte tillför tillräckligt.

:joy::joy::joy:

2 gillningar

@Dullel kanske dags att berätta vad du har för jobb.

Alltså TS är redan topp 1% i världen inkomstmässigt med en lön på 36k, den gränsen går vid 34k som jag länkade där uppe.

För sin ålder är TS säkerligen topp 0,1% globalt inkomstmässigt, kan vara bra med lite perspektiv ibland.

Sen är det klart TS kan jobba som konsult och få några tusen till, men då offra trygghet (de blir sparkade direkt vid lågkonjunktur) och framtida karriärmöjligheter på bolaget, en konsult är alltid en konsult…

Fråga de som va konsulter hur livet var under pandemin när alla fastanställda var permitterade.

Det är inte bara värdet man tillför som avgör lönen, utan även hur många som konkurrerar om jobbet. Städpersonal tillför exempelvis väldigt mycket värde i en verksamhet, men det finns mängder av kandidater som är beredda att utföra arbetet till låg ersättning. Inlärningen är också kort för att nå ett godtagbart resultat, så personalomsättning är inget stort problem i den här yrkeskategorin.

Om det av någon anledning bara fanns 100 personer i hela Sverige som kunde leverera städtjänster så hade priset för städ skjutit i höjden. Nu är det inte så, eftersom alla med någorlunda normalbegåvning och en frisk kropp kan utföra arbetet. Fortfarande värdefullt, men också hög konkurrens bland sökande.

2 gillningar

Det hjälper föga om man är rik globalt sett, om man samtidigt är fattig i Sverige. Nu är ju inte TS det, som tur är :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja då TS är 26 år och tjänar 36k så är jag extremt nyfiken på vilken lyxkonsumtion som saknas i dennes liv, är det årliga resor till Maldiverna som saknas?

Flera som skrivit att man inte ska vara nöjd men jag tycker nog TS kan vara nöjd. Kolla Sveriges Ingenjörer och jämför dig med de i din ålder med din utbildning så kommer du se att du ligger bra till.

Vilken lön skulle du vilja ha som 26-åring? 100k/mån? Vad skulle krävas för att du skulle vara nöjd?

1 gillning

Det har ju noll och intet med frågeställningen att göra. Man kan väl ana att en person i den åldern har fullt upp med att spara till bostad, till exempel.

Visst. Det tänkte jag var underförstått.
Det finns mängder av jobb som ”tillför värde” men som vem som helst kan utföra.
Ett kvalificerat yrke med krav på djupa kunskaper i organisk kemi är något annat.
Inte för att TS nödvändigtvis har ett sådant jobb, det har hen inte berättat.

1 gillning

Jag lever ett bekvämt liv nu utifrån hur mitt liv ser ut och sparar ungefär 10 k, av min inkomst på 30 netto.

1 gillning

Ja TS får ju ut cirka 27k, säg att det finns 10k fasta utgifter och 7k till mat och nöje, då kan TS spara 120k per år och köpa lägenhet efter 2-3 år, alltså innan 30. Sjukt lyxliv som bara topp 1% i världen någonsin får uppleva (köpt boende innan 30), ändå ska TS inte vara nöjd…

Viktig bild i sammanhanget också, kolla noga på den, efter 50k i lön så går nettolönen knappt upp, så vid 50k netto drar du in nästan 40k och vid 72k netto drar du in 46k.

Alltså en höjning på 22k/mån extra i lön ger bara 7k mer i handen per månad, efter 50k/mån. Dubbelkolla gärna med någon annan sida, skriv in 52k och 72k och kolla vad ni får netto, det är nästan ingen skillnad alls.

Du bestämmer väl inte vad som krävs för att andra ska vara “nöjda”? Jag hade varit sjukt missnöjd med den lönen men så jämför jag inte mig med “resten av världen” utan mig själv och mina egna förutsättningar…

Visst är progressiv skatt jobbigt. Men:
Till att börja med har du (eller nån, den där grafen är ju trasig) räknat helgalet på marginalskatten (det skiljer nära 10K/mån och inte 7. Med ditt lösryckta räknexempel ovan där TS ska spara 10k/mån så skulle det möjliggöra en 100% ökning av sparandet. Inte kattskit.

Vidare har du glömt att det i de flesta tjänstepensionsavtal blir en enorm skillnad på att tjäna 52 eller 72 K. Om man t ex har ett vanligt kollektivavtal med ITP1 så blir det i det första fallet 3456:-/mån och i det andra fallet 9456:-/mån. Enorm skillnad över tid.

Som @Anonym skriver ovan, det är något fel med grafen. Jag gjorde det enklaste jag kunde tänka mig, kollade i preliminärskattetabell för Linköping där jag bor. 50k ger 12,1k i skatt, 72 k ger 23,5k i skatt. Av 22k ökning får du behålla 10,6k, inte 7.
Vill man göra en mer exakt beräkning så finns även den på skatteverket.se…

2 gillningar

Att sätta sig i skolbänken i flera år igen för att ändra sin lön är nog det mest katastrofala man kan göra för sin totala ekonomi. Du kommer aldrig kunna ta igen den förlorade inkomsten.

Lönen accelererar för de flesta efter 30. Det är då du bevisat din kompetens och blir attraktiv. Är din kompetens låg hjälper inte nya studier…

Är just din sektor lågbetalande? Det är inte din grundutbildning i kemi som styr din karriär. Det är din förmåga till problemlösning som kommer vara avgörande och då spelar en 10-20 år gammal universitetsexamen inte så stor roll…
Hitta en sektor som betalar bättre och kan tillvarata din kompetens - och det är inte “kemi” som är din kompetens.

1 gillning

Man kan ju se på det som att man ligger bra till, men ändå vill ha mer. Och det är möjligt. Och bästa tiden att börja se över planerna för framtiden är nu. Om han vaknar upp om 15 år och undrar varför han fortfarande tjänar som genomsnittet, så kommer det vara mycket svårare och mycket jobbigare att åtgärda. Att välja bransch/karriärväg är lite som att välja kunder för ett företag. Väljer man fel får man jobba dubbelt så hårt för hälften så mycket. Och omvänt.

Om du tog med dig att mitt råd var att säga upp sig och börja jobba som konsult med samma sak för någon tusenlapp extra, så har jag varit extremt otydlig. Läs ovan istället så kanske det blir tydligare.

Ja, det här är ju ett annat sätt att säga att marginalnyttan är en bra approximation för vilket värde marknaden kommer sätta på jobb. T ex, första litern dricksvatten kan få dig att överleva, den är alltså extremt mycket värd. Men det är den sista literns användning som sätter värdet. I Sverige har vi så mycket dricksvatten att sista litern spolar vi med eller vattnar gräsmattan. Då är värdet något öre kanske. Men alla liter vatten prissätts på samma sätt eftersom de är utbytbara. Det här behöver man förstås förstå om man vill tjäna pengar.

1 gillning

Ja folk här som inte direkt ger intryck av att vara vd får miljoner i bonus bara sådär :laughing: känns som rent bs.

Är ganska sjukt hur låga löner vissa högutbildade i sverige har 36k per månad är vad mina vänner som droppade av skolan vid gymnasiet tjänar på sina knegarjobb.
Jag hade varit grymt besviken med den lönen om jag hade studerat så pass många år men sen vet jag inte hur din lönestegring ser ut i ditt område kanske du börjar tjäna bra om ett par år.

Men så är pengarna ej allt trivs du på jobbet så kanske det ändå är värt det.

1 gillning

TS har fortfarande inte bemödat sig att utveckla lite och berätta vad hen faktiskt har för jobb, bara att hen pluggat…

Jag tror att ett smalt urval medborgare med generellt högre löner i snitt hänger här Och av dessa berättar en större andel som har riktigt bra lön om den är den stora orsaken. Att man överdriver är nog inte den stora grejen tror jag faktiskt även om man kanske väljer att prata om året då man fick bra bonus etc…
Vi skvaller från en duktig IT-konsult ( inte chef eller projektledare) med 15 års bra bred erfarenhet som bytt jobb två gånger och nu är på ett stort välrenommerat konsultbolags filial i en mindre stad med riktigt långa uppdrag för andra stora stabila företag. Lite över 50.000 börjar det ta emot lönemässigt enligt hen baserat på skvallret från vänner i branchen mm. Småbarnsförälder och jobbar ingen övertid.
Däremot vet jag att det på riktigt finns anställda personer inom IT som har löner på 80.000+ etc i storstäder i vissa branscher. Jag tror inte det är särskilt vanligt. Kolla på ex Sveriges Ingenjörers statistik. Den är också självrapporterad.

3 gillningar