Tänker att det bara är att sätta upp en plan för karriären. Se vilka vägval som finns i yrket och vilka som ger bäst utveckling. Även se över geografin och om man kan flytta för att få relevant erfarenhet eller få högre lön då det finns brist på kandidater.
Skall man plugga så är det nog ganska bortkastat med att byta branch helt om man inte har en plan med det. Vill man gå mot IT så bör planen vara att kombinera detta med nuvarande utbildning/branch. MedTech och utveckling av applikationer som fyller luckor i branchen är en möjlig framtid.
Dock så bjuder man in risk då det är vanligt med outsourcing av dessa tjänster till östeuropeiska länder och indien/asien. Man behåller projektledning/styrning och arkitekturen samt strategiska roller i väst. Men kodknackningen går ut till låglöneländer(startup världen i SE är ganska kall med tanke på kostnaden för kapital idag).
Så om du svänger om så gör det med en plan för framtiden och ett tydligt mål.
Mitt råd till alla som vill tjäna pengar är att jobba med pengar/tillväxt/strategi.
Har man en rellevant utbildning så är mitt råd att komplettera med en civilekonom examen. Då kan man få roller inom management eller strategisk verksamhetsutveckling.
[Edit] går också att ta kortare utbildning i projektledning/projektmanagement för att kunna driva projekt i din nuvarande branch.
Sen bör du också analysera vart din lön landar om 10år om du brar jobbar på/trivs bra med ditt jobb. Kommer den nivån funka för dig och dina mål i livet?
Allt detta utan att skrota de 8-10år man lagt på sin utbildning och första hundår i branchen.
”Minst”, alltså? Är det Newtons fjärde lag eller nåt?
Att byta jobb (tjänst) behöver inte betyda att man hoppar mellan arbetsgivare. Jag har haft 3 arbetsgivare på drygt 20 år, men då var en inom managementkonsulting, och de andra möjliggjorde ordentliga karriärkliv genom befordran som jag tvivlar på att jag fått om jag hoppat runt.
De jag vet som tjänar riktigt bra har byggt karriär på samma bolag i decennier.
Tänker då främst på VDar på stora bolag som drar in ett par miljarder per år, typ Microsofts VD, tror han drog in 2 miljarder förra året, han har aldrig bytt företag.
Även i lilla fattiga Sverige är ju de på topplistan lönemässigt ofta de som jobbat sig upp på stora bolag upplever jag.
Nej, det hade jag i mitt fall verkligen inte.
Högst oklart hur du tror att du kan dra en sån slutsats utan någon form av info alls…
Det finns såklart alla former, och visst finns det en poäng i att byta miljö och roll tidigt i karriären. Men det är inte något självändamål, särskilt inte om man har en bra plattform att växa där man står. Jag hade t ex aldrig varit där jag är idag utan en långsiktig plan att bygga mitt renommé internt på samma bolag. Men då är detta inget litet familjeföretag utan ett globalt och ganska stort sådant, med karriärvägar i alla discipliner och geografier.
Åter till tråden, dvs frågan om råd när man tycker att man kört fast och vill höja sin inkomst, så är det rimligare att uppnå det med att byta jobb ofta än att sitta kvar i någon sorts missriktad lojalitet bara för att någon annan hade tur direkt med sitt karriärval.
Du har ju trots allt själv bytt jobb som du själv säger. Något måste ha motiverat dig till det när det begav sig?
Jag har blivit headhuntad ett par gånger.
Valet att stanna eller lämna handlar inte om ”missriktad lojalitet”, som du verkar vilja ha det till, utan om vad som är bäst i det korta och långa loppet. För många är det att hoppa runt, för andra är det att gräva där man står. Och som sagt, jag har bytt arbetsgivare sällan men tjänst ganska ofta. Det blir så när man blir befodrad.