Jag skrev “frivilliga” luckor och att det av sammanhanget framgick oftast handla om yngre personer i direkt anslutning till skolan. Typ en nyutexaminerad 23-25åring som utan någon som helst förklaring och under normala omständigheter aldrig någonsin sökt ett sommar, ferie eller extraarbete. Även att sälja glass i kiosken på badstranden i ungdomen ger bra erfarenheter inför resten av livet. Men å andra sidan, i princip alla chefer är ju oxå psykopater enligt Aftonbladet…
Ja du skrev frivilligt, men ingenstans hänvisade du till åldersspann.
Kan inte kommentera, läser inte aftonbladet.
Jag kan absolut se att det skulle vara ett stort plus om en kandidat har jobbat extra och har ett driv.
Nu har inte jag någon auktoritet att anställa, men jag för en mental lista över alla jag någonsin jobbat med och när jag hamnar i en position där jag kan anställa vet jag ett par dussin personer jag skulle ringa på engång just för att jag vet hur drivna och duktiga dom är.
Men diskussionen handlade inte om huruvida en individ jobbat extra genom att sälja glass eller flippa burgare på somrarna, det var om huruvida en vuxen man skulle unna sig att leta efter ett jobb han vill ha eller ta första bästa för att inte få “luckor”. där du förespråkar det senare alternativet.
Det är det jag har ett problem med. Jag har luckor i mitt cv och jag står för dom 100% när jag får frågan säger jag “jag ville bli grym på att göra surdegsbröd, jag ville läsa ryska klassiker och fokusera på träning” Jag kan nämna 10 sådana grejer och passade på att göra dom när jag hade möjligheten.
Jag har hittills inte stött på någon rekryterare som har sett det som någonting negativt. Men om jag någonsin skulle hamna i en sådan sits är det bara att tacka för mig och säga tack och godnatt.
Det du indirekt säger är att du föredrar när dina anställda tar första bästa jobb för jobbandets skull samt att deras välmående eller mentala hälsa är av ingen till liten betydelse för dig. Det låter som en extremt toxisk relation mellan anställd och chef.
Be om arbetsgivarintyg och kolla upp referenspersoner. Kolla också upp hur mycket innestående semester du har så att det inte missas.
Uppdatera CV:et och se det hela som en möjlighet att prova något nytt.
Lycka till!
Jag har anställt en och annan, och numer undviker jag många gånger referenser.
Har gått på ganska många nitar gällande det.
En person som inte passar på ena företaget kan vara klippt och skuren för ett annat.
Cv och personligt möte är viktigare tycker jag. Lägger heller ingen stor vikt om det är glapp i ett Cv. Finns förmodligen många Cv med utfyllda glapp såsom ”eget företag” osv.
Nu har jag inte anställt någon men jag tänker att rekommendation är mer en “nice grej” ett komplement till cv och bemötande, men inte på något sätt avgörande.
Jag tror nog att den absoluta majoriteten skulle se det som någonting negativt. För mig skulle en sån person direkt sorteras bort. Dvs om man frivilligt valt att inte jobba en period, inte att man inte fått ett jobb inom ens bransch
Jag skrev
Förstår inte kopplingen mellan att “utan någon som helst förklaring och under normala omständigheter aldrig någonsin sökt” och ditt hårda konstaterande “tar första bästa jobb för jobbandets skull samt att deras välmående eller mentala hälsa är av ingen till liten betydelse för dig”. Precis just de situationer och relationer för alla parter du beskriver och bl.a kallar “extremt toxisk relation mellan anställd och chef” är det jag lyckats undvika genom åren!
Men ja, my 2 ¢, att (om omständigheterna medger) ta egna initiativ och få erfarenheter tidigt i livet genom att försöka få ett extrajobb i ungdomen anser jag är positivt!
Jag jobbade aldrig på loven under gymnasiet eller högskola, fokuserade helt på studierna (som var mitt jobb) och sedan på återhämtning under ledigheterna (som var min semester). Har aldrig fått så konstiga reaktioner på det från potentiella arbetsgivare.
Jag håller inte på och söker sommarjobb under min semester nu heller, återhämtningsperioder finns av en anledning.
Vad är det som är negativt? Om jag tex har jobbat hårt och tjänat bra och sparat pengar och sen blir avskedad pga arbetsbrist eller helt enkelt säger upp mig och är ledig i ett halvår innan jag söker nytt jobb… Vad är det som säger att det är en dålig anställd? Vad är det som gör att personen sorteras bort?
Förstår inte kopplingen alls
Det är en myt att lite glapp i någons CV skulle spela någon roll. Som arbetsgivare vill man endast ha en förklaring varför det saknas några månader eller till och med ett halvår. Suttit inlåst p g a rattfylleri eller något liknande är ingen bra förklaring. En flygluffning jorden runt eller spelat tennis och seglat över sommarlovet är ok.
Hade jag gjort en så spännande långresa hade jag skrivit det som egen post i CVt emellan. Typ ”Jordenruntresa” eller nåt.
Jag hade en provanställning som inte förlängdes. Livet som mellanmjölk.
Tack alla som svarat. En del riktigt bra tips och bra diskussion dessutom!
Dagens lektion:
Jag brukar reagera starkt om någon skriver “avskedad” när man egentligen menar “uppsagd”.
Det är inte samma sak. Blir man avskedad har man ofta misskött sitt jobb grovt och man får avsluta sin tjänst omedelbart och man får ofta inte lön för tiden efter avskedandet.
Blir man uppsagd har man ofta en uppsägningstid där man har lön under tiden.
Skilj gärna på avskedad och uppsagd
Nej, men majoriteten av alla som sitter i någon form av ställning att faktiskt anställa folk (för att inte tala om HR-avdelningars screeningverktyg) är rörande överens om att luckor i CVt är sämre än ett CV som hänger ihop.
Sen går det absolut att förklara sig eller motivera varför man valt att förverkliga sig själv istället för att vara en nyttig arbetare. Problemet är att det ofta uppfattas som en riskfaktor.
Några reflektioner på vägen:
-
Uppdatera din LinkedIn -profil. Ta gärna hjälp av en person som du litar på för att göra denna relevant, översiktlig och korrekt grammatiskt.
-
Ta grepp om din ekonomi. Utöver a-kassa och i ev. inkomstförsäkring, när får du din slutlön samt ev. innestående semester.
-
Prata om situationen med en vän. Berätta hur du mår, våga vara besviken. Och börja fundera över vad du vill jobba med framöver.
Är inte det enkla svaret att det beror på person, kunskaper och erfarenheter hur stort problem luckor i CV:t är - dvs hur efterfrågad man är?
En senior IT-säkerhetsexpert eller liknande skulle förmodligen idag få jobb på en bank även om personen suttit inne fem år för bankrån, medan någon som söker ett jobb som städare förmodligen skulle ha det svårare få jobb med samma lucka.
Det är verkligen inte min bild. Jag har anställt många personer och har många av mina bekanta som anställer. Ingen av dessa skulle reagera på luckor i CV:t så länge man har gjort ett aktivt vak (typ valde att åka på jorde runttur), det är snarare positivt.
On-Topic:
Om du har tid kvar, se till att göra ett snyggt avslut även om det tar emot. Lätt att bli bitter, men gå med huvudet högt
Instämmer starkt på denna. Att även ha drivkrafter utanför jobbet och en bild av vad man vill göra, uppleva och lära sig utanför jobbet är mycket positivt.
Tråkigt att höra! Har själv provanställning just nu och det är såklart en risk som hela tiden finns att den inte förlängs även om man försöker att inte tänka på det.
Förutom de ekonomiska och arbetssökarrelaterade tips och råd som redan getts i tråden vill jag bara påminna om den mentala aspekten. Det är nog mycket lätt och vanligt att bli nedslagen när man förlorar jobbet, min tips är att prata med någon och fokusera positivt och framåt (vilka erfarenheter och kunskaper kan tas med från denna anställning till nästa). Den mentala hälsan är viktigare än att snabbt hitta ett nytt jobb eller att maxa arbetslöshetsersättning.
Här är en artikel med flera bra tips: Att förlora jobbet – en sorg och kris | Motivation.se - Motivation.se
Hoppas att du snart hittar ett nytt jobb som du trivs med !